Gå til innhold

Bærbar kortleser til mellomlagring i felt.


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Tenkte å høre om noen vet om noen kupp en kan gjøre innen dette feltet. Så det var noen tråder fra før, men de var så gamle at jeg heller risker meg ut på en ny en.

 

Saken er den at jeg et par ganger i året har bruk for mer lagringsplass enn det minnekorta kan gi, og vil derfor gå til innkjøp av bærbar minnekortleser/HDD med minnekortleser (You know what I mean)

 

Jeg har ikke behov for så utrolig mye plass, altså mellom 30-80GB vil være ok, rundt 60GB kanskje best, men kan strekke meg begge veier. Ang pris så er jeg ikke så bundet, da jeg betaler det det måtte koste, men jeg betaler ikke tusenvis for litt ekstra fart på overføringen, men 2 dager på 1GB sier seg selv at jeg heller ikke er interessert i. Ang strømtilførsel er jeg også ganske åpen, selv om noe AA-batteri løsning sikkert vil være det beste, med mulighet for strømkabel.

 

Ang skjerm så har jeg ingen krav. En knapp som sier "Overfør" er det eneste jeg trenger. Sletting, browsing og visning har jeg 0 interesse av, altså ikke et must.

Størrelse er så liten som mulig, helst passe i en litt stor lomme.

 

Fargen må ikke nødvendigvis være svart, da jeg ikke har fobi mot rosa, så det meste funker.

Apparatet må ta CF I kort, og ikke ha noen knapp som sørger for at alle bildene slettes ved et enkelt trykk. Gjerne en kombo på 10 knapper og stemmegjennkjenning for å slette bilder.

 

Noen alternativer her?

 

1k klassen?

2k klassen?

3k klassen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klarer den 4GB på 12min, så er det veldig bra. Spectator er av eldre generasjon, så den tar ca. en time på 4GB (Extreme III) Men jeg har ikke dårlig tid.

 

Mer info her. Den er vel noenlunde av samme størrelse som min Spectator. Dvs. litt større enn en typisk 2.5" extern disk. Dette er primært for å få plass til kortleser og batteri.

 

edit: Størrelse: 123mm x 77mm x 25mm

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Sjefen min har importert et kabinett fra Kina og kjøpt en 2,5" IDE-disk i Norge. Så bare kobler man de sammen selv. Han har ikke fått brukt den enda, men spent på resultatet. Veldig grei løsning i hvertfall. Én knapp som sier Copy, og ingen skjerm eller dritt. Har minnekortleser, men usikker på batteriet. Mest sannsynlig AA.

 

Ellers så jo den Jobo-en Tom linka til, ganske grei ut. Kan vel også vurderes. Epson P-3000/5000 er også jævlig fanyc, men derav prisen. Men en 4" skjerm er jo fristende da.

Lenke til kommentar

Har selv en Amitech Travel Disk. Ettersom den ikke har skjerm er den billig i forhold til de med skjerm. Enkel i bruk og mulighet for å bytte harddisk hvis det er behov for større disk. Oppladbare batterier og igjen: bruker lite strøm grunnet manglende skjerm. Overførrer bilder (både NEF og JPG) ved å trykke på en knapp. Har progressbar. Slår seg automatisk av etter overføring av bilder til enheten. Fra PC kan den bl.a. opereres på lik linje med andre eksterne hardisker.

Lenke til kommentar

Jeg har Jobo Spectator 40gb, og den fungerer helt fint. Men 2-3gb tar litt tid ja...

 

Skjerm eller ikke? Jeg tar i RAW, og det leser den uansett ikke, kun JPG, men det som virkelig er kjekt, er muligheten for å kun kopiere en og en mappe eller fil fra kort -> HDD.

 

Hvorfor? Jo, jeg var på ferie, og hadde rutine hver kveld å sikkerhetskopiere dagens bilder. Ved trykk på knappen "Overfør", så kopierte den 2,5gb gamle bilder, og dagens nye 200mb...og tar unødvendig lang tid.

Spes når kameraet (Pentax K100D) kan lagre bildene i mapper basert på dato, var det gunstig å kunne ta Copy - Paste på dagens mappe, og spare masse tid, og batteri (som er innebygget, og faktisk holder ganske bra).

 

Klart, skal en bare tømme ett minnekort, har kanskje ikke dette noen hensikt, men som sikkerhetskopiering var det veldig praktisk.

Lenke til kommentar

Jøss så dyre løsninger dere velger da!

 

Selv har jeg i en del år nå brukt Creative Zen Vision. Greit, den begynner å bli gammel nå, men mitt eksemplar har 30 GB lagringsplass og det som ikke er tatt opp av bilder kan brukes til musikk og film til kjedelige stunder. Den har også radio og stemmeopptager, om man skulle ha behov for det. Den støtter ikke RAW for visning, men kopierer det lett over fra CF-kort til harddisken. Med adapter støtter den også SD-kort, men jeg er ikke sikker på om den støtter SDHC. I tillegg koster den halvparten av mange andre løsninger, og med mine to ekstrabatterier i tillegg til det originale får jeg totalt ca 22 timer med videovisning.

 

Eventuelt kan man også se på Vosonic VP5500 eller en annen Vosonic-modell. Disse kan man kjøpe uten harddisk og sette i en 2,5" SATA-disk selv, om man ønsker det.

Lenke til kommentar

Jeg står fortsatt på det jeg skrev i tråden "Lagring på ferie".

Utelukkende minnekort.

Dette er bl.a. basert på bruk av bildebank selv, usikkerheten man føler før man får lagt de inn et trygt sted og sikret de, samt at sånne bokser krasjer. Elektronikk ryker. Før eller siden. Men all elektronikk ryker. Min gjorde det, og jeg er glad for at jeg klarte å redde bildene, men det klarte de ikke på verkstedet boksen ble sendt til. Der ble den konstatert ødelagt og returnert.

Prisen på minnekort er dessuten latterlig lav.

Derfor velger jeg utelukkende kombinasjonen av minnekort og minnekortmappe.

Lenke til kommentar
Jeg står fortsatt på det jeg skrev i tråden "Lagring på ferie".

Utelukkende minnekort.

Dette er bl.a. basert på bruk av bildebank selv, usikkerheten man føler før man får lagt de inn et trygt sted og sikret de, samt at sånne bokser krasjer. Elektronikk ryker. Før eller siden. Men all elektronikk ryker. Min gjorde det, og jeg er glad for at jeg klarte å redde bildene, men det klarte de ikke på verkstedet boksen ble sendt til. Der ble den konstatert ødelagt og returnert.

Prisen på minnekort er dessuten latterlig lav.

Derfor velger jeg utelukkende kombinasjonen av minnekort og minnekortmappe.

Jeg er av den oppfatning at du havner i samme fella ved å kun basere deg på minnekort. Går noe istykker, så mister du bilder. Får å være trygg, så må du velge begger deler. Nok minnekort til å dekke jobben/ferien, og en bilde-bank til backup.

 

Tom

Lenke til kommentar

Jeg har enda tilgode å ødelegge/miste et minnekort, men jeg ser poenget i å ta en backup i tillegg til å beholde bildene på minnebrikke. Nå skal det sies at jeg kun kjører sandisk kort, og ville holdt meg langt unna alt som heter billigmerker.

Men jeg kommer aldri mer til å bruke bildebank som mellomlagring for å frigjøre minnekort, til det har jeg for dyrkjøpte erfaringer i negativ forstand.

Såvidt jeg forstår var det mellomlagring Olsen spurte om, og det advarer jeg mot, selv om det finnes bildebanker som er gode. Om jeg måtte bruke bildebank hadde de dyrere Jobo, Giga Vu extreme, vært eneste alternativ for meg. Alle "skrusammen selv" løsninger og billigbanker til noen få hundrelapper er altfor utrygt.

Endret av Bellanca
Lenke til kommentar
Jeg har enda tilgode å ødelegge/miste et minnekort, men jeg ser poenget i å ta en backup i tillegg til å beholde bildene på minnebrikke. Nå skal det sies at jeg kun kjører sandisk kort, og ville holdt meg langt unna alt som heter billigmerker.

Men jeg kommer aldri mer til å bruke bildebank som mellomlagring for å frigjøre minnekort, til det har jeg for dyrkjøpte erfaringer i negativ forstand.

Såvidt jeg forstår var det mellomlagring Olsen spurte om, og det advarer jeg mot, selv om det finnes bildebanker som er gode. Om jeg måtte bruke bildebank hadde de dyrere Jobo, Giga Vu extreme, vært eneste alternativ for meg. Alle "skrusammen selv" løsninger og billigbanker til noen få hundrelapper er altfor utrygt.

 

Å lagre bilder på en HDD er like utrygt som å bare la de ligge på minnekort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...