Gå til innhold

Treningsøvelser for Gutter 16?


Anbefalte innlegg

Nå i sommer så ble jeg valgt til ny hovedtrener for det lokale G16 laget. Jeg har meldt meg på diverse trenerkurs, men de har ikke blitt holdt enda.. Det jeg trenger nå er noen innspill på hvilke øvelser som er bra å kjøre.

 

Øvelsene bør ha fokus på fotball og ikke styrke/kondisjon.

Har du et forslag? Legg inn et da og legg gjerne med et bilde. :)

 

Jeg kan starte:

Dette er en øvelse som vi kaller "Tyskeren". Vi står som på bildet nedenfor, og spillerne på sidene skal sentre ballen i mellom seg, uten at han i midten når ballen. Når han i midten får ballen, bytter han plass med den personen som gjorde tabben.

 

tysker.jpg

Endret av sagberg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har 1 øvelse du kan prøve

 

del spillergruppen opp i 3 jevne lag , med like mange spillere på hvert lag

lagene skal bytte på å være i midten og kun ett skal være i midten om gangen.

de to lagene som ikke er i midten skal holde på ballen og unngå at det laget som er i midten får klarert ballen.

 

man kan kjøre 2-3 på minutter med hvert lag i midten så bytter dere om så alle lagene må være i midten et par ganger. kan kjøre reglene slik at viss laget i midten klarer å klarere / få kontroll over ballen , får de et brudd.

laget me minst brudd etter alle har prøvd en gang , kan godt få en liten straff

 

er håpløs å forklare å beklager d sterkt :)

Lenke til kommentar

en skuddøvelse du kan prøve på er denne

 

øvelsen går i 3 steg

 

oppstilling : noen få vinger på hver side , resten står oppstilt på rekke et lite stykke utenfor 16 m, mens en står på en sjeggle ca 5 meter ifra 5 16m

 

steg 1 : førstemann i rekka sender en passning til spilleren som står på sjeggla, han får kontroll og avslutter raskt på mål

 

steg 2 : samme mann som sendte ballen , senner ballen til mannen på sjeggla. han gir ballen tilbage som veggpassning, og spilleren frå køen avslutter på direkten

 

steg 3 : en av vingene fører ballen til dølinja og legger inn. første avslutter går på første stolpe , og andre avslutter på andre. etter dette går første avslutter bakerst i køen , mens 2 avslutter går på sjeggla.

 

viss noe var uklart, kan jek prøve å forklare bedre P

Lenke til kommentar

Jeg spiller på et G16 lag selv så jeg kan jo ta en øvelse vi har.

 

1.

Gå til spissen av 16m og sett kjegler derfra og ut til sidelinja. Da får du en firkant derfra til dødlinja. Hvis du skjønner ;)

 

2.

To og to går i sammen på en ball.

 

3.

Så skal de to som er på gruppe sammen, skjerme ballen så han andre ikke får tak i den. Hvis han får tak i ballen så bare gir han fra seg ballen så begge får prøvd begge deler.

 

4.

Denne øvelsen kan vare i feks 1-2min*5. Det er viktig at dem ikke prøver å utfordre hverandre hele tia, for det er det for liten plass til når det løper kanskje 16stk inne i den samme firkanten. Det viktigste er å holde på ballen!!

 

Får håpe du skjønner hva jeg mener, hvis ikke er det bare å spørre.

Lenke til kommentar

" Boks " er en veldi fin måte for å få høy intensitet og hard jobbing.

 

Sett det ene målet nogen meter utenfor 16m , og sett opp sjeggler så det blir en bane frå målet du har satt opp, og til målet som står på strek fra før. Del opp i 4 lag, 3 funker også. To lag spiller mot hverandre inni denne lille banen i 2-3 min i strekk , mens de lagene som ikke spiller er vegger på sidene. Med en gang ballen går ut av banen skal det startes så fort som muligt , noe som gjør at det hele tiden er full jobbing, og masse avsluttninger mot begge mål

Lenke til kommentar

denne er veldig gull:

vi har den på treningene våre, faktisk alle klassene her jeg bor bruker denne:

del opp i 2 lag. ett lag skal danne en sirkel, og det andre laget skal være inni denne sirkelen.

 

laget som danner sirkelen skal ha en ball til hver person.

nå skal de inni sirkelen ta initiativ, komme opp til en tilfeldig person som danner sirkelen, og si "HEY" om ballen.

det sirkeldannerne skal gjøre, er først å kaste på foten, så de som er inni sirkelen skal sentre tilbake i luften på direkten.

 

også bytter dere bare på øvelser. dempe på bryste - sentre tilbake, dempe på låret - sentre tilbake...alt i luften selvsagt for å få økt teknikk.

Lenke til kommentar

Har en øvelse jeg ikke vet navnet på, men kan tegne.

 

Du lager først en svær firkant med kjegler. Så danner du lag på 4 stk. En match er 4-mot-4, og du gir beskjed om at de må holde mann-mann og at de må ha mye bevegelser. Så reglene er:

 

- Du får mål ved å slå en pasning gjennom firkanten, hvis en av lagkameratene dine mottar ballen skikkelig. (dvs. ha kontroll på ballen). Bryter motstanderen får ingen poeng, men hvis motstanderen går inn i firkanten for å bryte får det motsatte laget poeng.

- Løper en av spillerne inn i firkanten, får det andre laget poeng. Strengt forbudt å løpe inn.

f3du8j.jpg

 

Blå dott er deg med mange baller rundt deg så du kan starte kjapt igjen hvis noen sleiver. (Grønn er baller) En kamp varer veldig lite egentlig ettersom dette er ganske tungt, men du får se selv på spillerne dine selv. Mye bevegelse er viktig med denne øvelsen med tanke på at det er mann-mann!

 

Formasjons trening kan også være viktig.

 

I begynnelsen kan du kjøre den defensive delen. Først setter du opp en antatt beste ellever. Så lar du benksliterne/reservene på 3-4 stk trille ball fram og tilbake i bakre-firer og la de komme sakte oppover i banen. Da må du dirigere 11'eren og de må skyve riktig. (Stopp opp hvis du ser grove feil)

 

For eksempel må vingen i 11'eren din skrå stille seg innover banen mot sentralene dine hvis backen (reserven) fører ball oppover banen. Det fører til at han (reserven, backen) må løpe innover mot sentralen din som tar seg av ham. Ellers må backen (reserven) slå en forferdelig tversover pasning eller en langpasning som er 50-50% sjanse for at den treffer. Vingen stenger også muligheten for at backen (reserven) kan passe til sin kant. Poenget med dette er å sideforskyve til riktig sted og riktig tid.

 

Prøvde ett bilde av det ene eksempelet. De røde er motstanderne (reservene). Som du ser så stenger i dette tilfellet venstre vingen pasningmuligheten til backen imens de to andre sentralene dine kan ligge ganske greit på motstandernes sentraler. Hvis du kjører en 4-3-3 formasjon, er det en helt annen ting. Da må vingene holde back hele tiden.

 

Det er veldig viktig å holde en linje med forsvar-fireren, og at en går i duell og en sikrer som midstoppere.

 

16jggzn.jpg

 

Sykt dårlig og skeivt forklart (skeivt tegnet og), men... Hadde dårlig tid, kan ta frem noe annet neste gang.

Endret av Rexacurz
Lenke til kommentar
denne er veldig gull:

vi har den på treningene våre, faktisk alle klassene her jeg bor bruker denne:

del opp i 2 lag. ett lag skal danne en sirkel, og det andre laget skal være inni denne sirkelen.

 

laget som danner sirkelen skal ha en ball til hver person.

nå skal de inni sirkelen ta initiativ, komme opp til en tilfeldig person som danner sirkelen, og si "HEY" om ballen.

det sirkeldannerne skal gjøre, er først å kaste på foten, så de som er inni sirkelen skal sentre tilbake i luften på direkten.

 

også bytter dere bare på øvelser. dempe på bryste - sentre tilbake, dempe på låret - sentre tilbake...alt i luften selvsagt for å få økt teknikk.

 

me åg bruge denne øvelsen noen ganger

 

grei nok av å til. men gørr kjedli viss den er på flere treninger over lengere tid

Lenke til kommentar
denne er veldig gull:

vi har den på treningene våre, faktisk alle klassene her jeg bor bruker denne:

del opp i 2 lag. ett lag skal danne en sirkel, og det andre laget skal være inni denne sirkelen.

 

laget som danner sirkelen skal ha en ball til hver person.

nå skal de inni sirkelen ta initiativ, komme opp til en tilfeldig person som danner sirkelen, og si "HEY" om ballen.

det sirkeldannerne skal gjøre, er først å kaste på foten, så de som er inni sirkelen skal sentre tilbake i luften på direkten.

 

også bytter dere bare på øvelser. dempe på bryste - sentre tilbake, dempe på låret - sentre tilbake...alt i luften selvsagt for å få økt teknikk.

 

me åg bruge denne øvelsen noen ganger

 

grei nok av å til. men gørr kjedli viss den er på flere treninger over lengere tid

 

Vi har den øvelsen nesten hver trening.

Lenke til kommentar

Det er normalt å begynne med "tyskeren" som oppvarming.. husk at de hele tiden må være i bevegelse.

 

- Ta å lage en firkant med litt str.(spørs hvor mange dere blir). Alle sammen inni firkanten med en ball hver. Så pleser du i fløyten, også skal de begynne å jobbe med ballen inni firkanten. De som mister ballen, er da ute..

Målet: Å få bedre ballteknikk..

 

- hørt om "kort og langt"?

bilde med forklaring: 224801.jpeg

 

- også denne:

224804.jpeg

 

- Så kan du jo spille lag.. 3lag.. når 1. og 2.lag spiller, så gjør 3.lag noe annet imens.. Altså en "cup"...

 

- Etter spillingen er det vel mest vanlig å ha litt spurtetrening(som noen misliker). Prøv å ha sånn spurtetrening med ball. Mye artigere for spillerne.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg kan starte:

Dette er en øvelse som vi kaller "Tyskeren". Vi står som på bildet nedenfor, og spillerne på sidene skal sentre ballen i mellom seg, uten at han i midten når ballen. Når han i midten får ballen, bytter han plass med den personen som gjorde tabben.

 

tysker.jpg

 

Tyskeren? :!:

Aldri hørt det før. Vi kaller det bare "firkant" vi :p

Det enkle er ofte det beste. Den øvelsen er forøvrig genial. Trener teknikk samt kreativitet og å være rolig med ballen.

 

Men jeg må bare spørre hvorfor i huleste du kaller det tyskeren? Hehe.

Lenke til kommentar

Del opp i 3 lag av ca. 3-5stk

 

2 lag starter inne i 16metern mens et lag fordeler seg rundt 16 metern.

 

Det ene laget inni skal angripe, det andre laget inni skal forsvare. Laget rundt har baller, ca. like mange på hver.

 

Det laget som er utenfor stiller seg da opp en på hvert hjørne og en i midten av sirkelen på 16metern.

 

Laget rundt skal slå baller inn til det angripenede laget som skal prøve å putte så mange som mulig.

 

Du sier navnet på den som skal slå inn for å ungå kaos. spill f.eks. 2 min også roterer du.

 

Angripenede lag i forsvar, forsvar rundt og rundt i angrep.

 

Tell mål, den som putter flest "vinner".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...