Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Klarer ikke å sove.


Eksempel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

- Har du mye å tenke på for tiden?

- Har du også kanskje merket at det har vært tilnærmet tropenattilstander rundt om på norske soverom?

- Har du det mørkt på rommet og vinduet oppe? (det kan bli veldig lyst om sommeren slik at kroppen venner seg til å ville sovne senere)

- Har det skjedd store forandringer i livet ditt i det siste?

- Har det blitt mye cola og søtsaker i det siste rett før leggetid?

 

Hva slags musikk hører du på, da? I stedet for å høre på musikk, kan du jo kanskje sette på en kjedelig lydbok som du virkelig må konsentrere deg for å følge med på, eller du kan lese noe kjedelig litteratur eller avisstoff. Ikke sett på diggbar musikk, iallfall!

 

Dersom du ligger og fokuserer på at du ALDRI sovner, så fører det bare til at du ligger der lenger. Stå heller opp og gjør noe kreativt(skrive dikt, tegne) eller les på internett eller i en bok eller et blad. ;)

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar
- Har du mye å tenke på for tiden?

- Har du også kanskje merket at det har vært tilnærmet tropenattilstander rundt om på norske soverom?

- Har du det mørkt på rommet og vinduet oppe? (det kan bli veldig lyst om sommeren slik at kroppen venner seg til å ville sovne senere)

- Har det skjedd store forandringer i livet ditt i det siste?

- Har det blitt mye cola og søtsaker i det siste rett før leggetid?

 

Hva slags musikk hører du på, da? I stedet for å høre på musikk, kan du jo kanskje sette på en kjedelig lydbok som du virkelig må konsentrere deg for å følge med på, eller du kan lese noe kjedelig litteratur eller avisstoff. Ikke sett på diggbar musikk, iallfall!

 

Dersom du ligger og fokuserer på at du ALDRI sovner, så fører det bare til at du ligger der lenger. Stå heller opp og gjør noe kreativt(skrive dikt, tegne) eller les på internett eller i en bok eller et blad. ;)

 

 

- Ja, veldig mye å tenke på for tiden.

- Jeg har av merkelige grunner klart å holde det kaldt på rommet mitt. = )

- Mørkt med vinduene oppe om natten.

- Mange forandringer, som blandt annet skillsmisse og bytting av skole.

- Nei, ikke så mye søtsaker i det siste.

 

 

Og jeg hører på rolig musikk når jeg skal sove.

 

 

Ooog jeg kan ikke å tegne eller skrive dikt. :p

Lenke til kommentar

Det er typisk å ikke klare å sove om man tenker på mange forskjellige ting når man ligger i senga og prøver å sove. Legg merke til om du tenker må masse ting når du skal sove, og prøv å "slutt å tenke". Eller tenk på noe "enkelt" og ensformig som ikke krever mye "tankekraft" (cpu kraft på en måte). Da sovner du nok lettere. Tenk feks på en sau som hopper over et gjerde, snur, og hopper igjen. Det er enkelt og lett å forutse hva som vil skje.

Lenke til kommentar
Jeg leste i en bok som skulle hjelpe meg for å sovne bedre. tipset der var altså å konstant tenke "nå skal jeg sovne". si det til deg selv helt til du sovner.

 

DAMN det var kjedelig, men hjalp gjorde det :)

 

Det vil jeg tro funker ganske bra =) Samme idé som jeg hadde, nemlig å tenke noe enkelt og kun tenke på én ting =) Lykke til videre med å sove :p

 

EDIT: BTW, det er veldig smart å legge seg til faste tider, slik at du får en jevn døgnrytme. Feks, lekke deg 11 hver kveld (ja, til og med i helga), og våkne samme tid. Altså innenfor et par timer går nok greit, men prøve å la vær å våkne 7 og legge deg 11 (fordi du må på jobb) en dag, også være oppe til 2-3 på natta og stå opp 12 (når du har fri) dagen etterpå. Det blir "feil" på hjernen.

Endret av w3p
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...