Gå til innhold

Bruke vanlig phono som digitalkabel


Anbefalte innlegg

Sitter med Audigy som dessverre kun har minijack ut, og skulle gjerne hatt litt "kringlyd", som språkrådet har funnet ut at det heter på norsk.

Den lengste og eneste digitalcoaxen jeg har er 1 meter, og det blir noe kort.

 

Så jeg har 2 spørsmål:

 

1. Disse kablene skal visstnok være på 75 ohm, må jeg da skjøte phonokabelen med en digitalkabel, for å få 75 ohm?

 

2. Hvordan skal jeg koble dette? Jeg har ikke funnet en mono overgang fra minijack til RCA noen steder. Kan jeg bruke en stereo da? Og må jeg i såfall bruke begge ledningene og koble dem sammen med et y-ledd? (håper noen skjønte dette, spør hvis det var dårlig forklart)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, hadde samme problem selv, fannt ikke sånn Mono Mini-Jack hos noen el butikker, men fannt en slik liggende på jobben, den var tilovers fra enten digitalkameraet eller projektoren, kanskje prøve hos en foto forhandler ?

 

 

Men det funker som helst her hos meg, står digitallyd i displayet på forsterkeren og greier, og også THX når det er slikt signal (forsterkeren velger automatisk lydprossesering utifra innsignalet)

Lenke til kommentar

Kan jeg være så frekk å komme med et tips . Du kjøper en minijack til Phono overgang , den jeg har ser ut som en sort liten klump med to phonokontakter i enden av en 3.5mm minijack .

 

Så finner du ut hvilken av de to phono som gir lyd fra digital out , for du får bare lyd av den ene . Og da kan du kjøpe en lang phono kabel av noe slag .

 

Du kan også om du har loddeferdigheter ta en phonokabel og kutte pluggen i ene enden og lodde en minijack på . Pass da på å få en mono jack 3.5 mm .

 

Have phun :)

Lenke til kommentar

prøvde det først jeg også, men siden det er MONO utgang på Lydkortet kortslutter det bare, og stereoJack passer ikke inn skikkelig, jeg trua inn min, men det funka ikke....

 

 

Stereo har to separate jordinger selv om de kommer fra samme sted....

 

 

Og Elkjip har ikke.....

 

 

Du bor ikke i nærheten av ett eller anna storsenter som er oppe da ?

der er det sikkert fotosjappe.....

Lenke til kommentar

Joda. Hva trenger jeg på fotosjappa? mono minijack->RCA?

 

siden det er MONO utgang på Lydkortet kortslutter det bare, og stereoJack passer ikke inn skikkelig, jeg trua inn min, men det funka ikke....

Det er sånn "velge om det skal være digital ut eller line out"-utgang på kortet, da bør vel en stereoplugg passe, sånn rent fysisk?

Lenke til kommentar

Jeg garanterer at det fungerer for jeg har brukt dette i minst 1.5 år og min stereo overgang til phono fungerer kjempefint .

 

Jeg inrømmer at det ikke er et Audigy kort jeg har men et Live 5.1 men jeg tror ikke noe på at Creative har tullet med en 3.5 mm minijack standard .

Lenke til kommentar

Ja, det er en ordinær overgang for digital, enten det er lyd eller bilde du må ha på fotosjappa Mono minijack - RCA, den jeg har stammer enten fra et digitalkamera eller en projektor, har ikke spurt på jobben da jeg liksom låner den :)

 

Men kjører kongen Mono analog eller digital, da jeg likte tanken, men ble litt usikker appropo digital VS analog....

Lenke til kommentar

hehe en digital kabel = phono kabel .

 

Alle kabeler vi snakker om i denne posten er 75ohm samme hva du kaller den .

Og problemet var vel at det var vanskelig å skaffe en kabel som hadde Phono for Coax digital in på forsterker og 3.5minijack i andre enden med passe lengde eller tar jeg virkelig så feil .

 

 

BTW jeg kjører Pure Digital out gjennom en helt vanlig phono>phono 10meter kabel som selvfølgelig er koblet gjennom min stereo minijack>stereo phono . Hvor jeg velger den utgangen som gir lyd :woot:

Lenke til kommentar

Ok, var ikke klar over at også vanlig Phonokabel var på 75 Ohm, men da er jeg enig i Kongen, da er det bare å skaffe seg den pluggen og eventuellt lodde inn en vanlig phonokanal.

 

Men eller så får du sikkert den kabelen gratis av Creative`s norske support, de er veldig behjelpelige, og koster ikkno heller !

Lenke til kommentar

Har ikke noe å si så lenge den er koblet som den skal , og det er den garantert . Finner du en 3.5mono>phono så kan du helt brennsikkert bruke den .

 

Det har ikke noe å si på om den er beregnet til video eller audio . Så lenge vi ikke snakker high end og på mitt anlegg så duger den billige 10meter kabelen godt nok til digital overføring så jeg tror ikke du får noen problemer .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...