Gå til innhold

Hvorfor går båter i plan?


Anbefalte innlegg

Ja, som emnetittelen sier, lurer jeg på hvorfor båter går i plan når de får en viss fart. At fremdelen letter er veldig logisk, men hvorfor den blir senket igjen når du når en viss fart forstår jeg ikke meg på.

 

Eneste grunnen jeg kan komme på uten å ha tenkt så altfor mye på det, er at de er designet sånn at luftmotstanden gjør at den blir senket igjen.

 

Noen som vet? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tro det har noe med at når fronten letter i begynnelsen, så vil framdriften propellen genererer være vinklet skrått oppover. Når båten når en viss fart, vil denne kraften, i tillegg til oppdriften formen på skroget lager, være stor nok til å løfte også bakdelen høyere i vannet, og siden objekter roterer rundt sitt tyngdepunkt, og båtens tyngdepunkt ligger langt bak, vil fronten senkes på grunn av dette.

 

Dette er dog bare gjetting.

Lenke til kommentar

Vann gir "hundre" ganger mer motstand enn luft, så den viktigste utformingen på en båt er den delen av skroget som er i kontakt med vann, dess mindre som stikker ned i vannet, dess fortere kan man få båten til å gå. Propellen må imidlertid stikke ned i vannet for å gi skyv, hvis man da ikke bruker propeller av flytypen over vannet i stedet (dette brukes bl.a på luftputebåter).

 

Ikke-planende båter har en begrenset toppfart avhengig av avstanden mellom baugbølgen og hekkbølgen, dess lengre skrog dess høyere (teoretisk) toppfart. I tillegg spiller selvsagt frontarealet av den delen av skroget som ligger under vannlinjen og den hydrodynamiske utformingen av denne delen av skroget en vesentlig rolle for hvor lite kraft det skal til for å oppnå denne toppfarten. En lett båt med et slankt smalt skrog er lettere å få opp i hastighet, baugbølgen og hekkbølgen blir smalere, skarpere men også mindre energirik. Tidligere tiders fartsrekordbåter var lange og smale. Dette var før man oppdaget fenomenet planing.

 

Imidlertid var det noen som fant ut at ved å utforme undersiden anderledes så begynte båten å løfte seg selv ved høyere fart slik at en stadig mindre del av skroget lå nede i vannet ved økning av farten. I førstningen, før man fikk effektiv nok utforming og nok motoreffekt, så lå båten og red på baksiden av baugbølgen. Dette gir lite økning av farten og krever mye energi, i praksis ligger båten i en egenprodusert oppoverbakke hele tiden.

 

Ved å øke motorkraften ytterligere, og ved å legge inn såkalte trimmefoiler i bakkant av skroget for å få fronten ned (og derved hekken opp) så kom man over toppen på baugbølgen og opp i det som kalles plan. I plan skapes det ingen tunge baug- og hekkbølger, lite av skroget stikker ned i vannet og man kan øke toppfarten videre opp mye med relativt lite ekstra motorkraft.

 

Planende skrog styres ved hjelp av en spiss del (kjøl) nederst på forreste del av båten danner et angrepspunkt å styre rundt. Ved å vri roret (eller vri propellen) bakerst så dreies båten rundt dette punktet. Hvis fronten ikke er i berøring med vannet har man altså ingen styring på båten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...