Gå til innhold

Er det verdt å kjøpe EOS 450D?


Anbefalte innlegg

Min erfaring med 450D:

Kjøpte det i april. Fant fort ut at autofokusen tidvis bommet. Leverte det inn, fikk det tilbake etter 2 uker - alt skulle være iorden. Det var det ikke, fortsatte å bomme. Leverte det til Serviceproffen, fikk nytt objektiv (det originale var utenfor akseptkriteriene). Etter dette har det vært bedre, men ikke 100 %. I ettermiddag/kveld fikk jeg 2 bommer av ca. 20 bilder.

Legger ved ett av dem, noe croppet.

 

Jeg leser at Dpreview erfarer det samme.

Også Dcresource sier "abnormal number of out of focus shots".

post-99119-1215466888_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt enig, dette er katastrofalt og frustrerende (kan aldri stole på kameraet).

 

Men, det store spørsmålet: Er det bare jeg, Dpreview og Dcrecource som har vært uheldige, eller er dette standarden for 450D?

Mottar gjerne tilbakemelding fra dere andre som har 450D.

Lenke til kommentar

Sannsynligvis kameraet, se klipp fra Dcresource test:

 

"I should also point out that I had some generalized focusing problems with the camera. The first camera I tested produced an unusual number of out-of-focus shots, with multiple lenses. I received a replacement camera and while it performed better, I still saw the occasional out-of-focus photos. I could never really nail down the cause of the problem, and it wasn't something I could replicate. If you end up with a XSi that seems a bit "off" in the focusing department, it may be worth swapping it for another one."

 

Det er frustrerende å hele tiden lure på om autofokusen har gjort jobben sin.

Syns Canon burde gripe fatt i dette.

Lenke til kommentar

Det hørtes jo ikke helt hyggelig ut. Bomma jo veldig på det bildet der. Har den vært sånn helt siden du kjøpte det? Hvordan blir resten av bildene dine budjet? Kan du ikke legge ut noen der autofokusen ikke har bomma?

 

Har bestemt meg for å kjøpe 450D nå, så håper ikke autofokusen blir et problem. Ville du anbefalt noen å kjøpe det?

Lenke til kommentar
Det slår meg dessverre at det virker som om flere Canon-eiere har problemer med fokus. Det kan skyldes at det er flere som har Canon enn de andre merkene, men det er likevel litt påfallende.

 

Det høres jo logisk ut :) Og hvis det blir et problem er det vel bare å gå og klage. Hvis 2 av 20 bilder bommer, så er vel det grunn nok.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke merket spesielt mange bilder som har vært ute av fokus med min 450D. Kanskje 1 av 200 bilder; og i alle tilfellene det har skjedd har det vært "forvirrende" motiv, som f.eks. grener, stenger eller master. Dessuten er garantert noen av bildene som er ufokusert min feil, og ikke kameraets.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke merket spesielt mange bilder som har vært ute av fokus med min 450D. Kanskje 1 av 200 bilder; og i alle tilfellene det har skjedd har det vært "forvirrende" motiv, som f.eks. grener, stenger eller master. Dessuten er garantert noen av bildene som er ufokusert min feil, og ikke kameraets.

 

Det var godt å høre!

Lenke til kommentar
Har heller ikke dette problemet på mitt kamera. :)

 

Er du fornøyd med kameraet?

 

Kjempefornøyd. :)

 

Er viktigere og investere i god optikk til det enn selve kameraet. Test det ut selv (veldig få gidder og teste! Skjønner ikke hvorfor!) Om du liker menyene å grepet, så er det optikken og talentet som setter begrensninger, ikke kameraet. (om du ikke trenger noen spesielle ting til sport fotografering eller andre rariteter)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
SDHC er en standard som støtter 4GB og mer. SD går bare opp til 2GB. Enkelt sagt.

 

Sikker på at det ikke er flere forskjeller?

Jeg begynte nettopp å bruke SDHC-kort, men det ville ikke den gamle kortleseren min akseptere.

Vanlige SD-kort tar den.

 

Måtte investere i en ny SDHC-kortleser.

Lenke til kommentar

Hvis noen, som meg, bruker Windows XP og har integrert minnekortleser på maskinen som ikke fungerer med SDHC kort vil kanskje en hotfix fra Microsoft hjelpe.

 

Det krever at minimum servicepack 2 for winxp er installert, men alle kjører vel windows update jevnlig slik at det ikke er noe problem.

Lenke til kommentar
Det slår meg dessverre at det virker som om flere Canon-eiere har problemer med fokus. Det kan skyldes at det er flere som har Canon enn de andre merkene, men det er likevel litt påfallende.
Jeg har ikke tenkt noe spesiellt over det. Har egentlig tenkt at det var jeg som har n00ba de gangene jeg har sett det. Ikke noe som skjer ofte, men jeg skal følge litt mer med å se om det faktisk er noe som gjennomgående.

 

Er ellers veldig fornøyd med 450D. Eneste er at jeg angrer litt på kjøp av 450D og ikke 40D mens det var cashback. Hadde ikke de ekstra å legge ut for 40D akkuratt da. Kunne likt å hatt et litt mer solid hus med tanke på regn, vær og vind. Har kameraet med på det meste, og mitt forige (ikke speilrefleks) holdes sammen med gaffa :p

 

Men men, full forsikring som dekker skader, uhell, tyveri osv på kamerahus, objektiv osv koster ikke mer enn 360kr i året, så er ikke så veldig farlig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...