Gå til innhold

JVC Boomblaster + oppladbare batterier = dårlig batteritid


Gjest Slettet+8745264

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+8745264

Har en boomblaster av denne typen. Den tar 10 stk. D(R20)-batterier, og på lokket står det "1,5v x 10". Stapper jeg inn 10 stk engangsbatterier (Duracell) varer disse i ekstremt lang tid, og jeg kan fint spille 20-30 timer på relativt høyt volum før batteriene kneler. Her om dagen fikk jeg tak i 10 stk. oppladbare batterier (Minamoto) på 8000 mAh. Ved en full oppladning varer disse maksimalt 2 timer på middels volum. Så nettopp at disse er på 1,2 volt. Har ladet dem opp og ut 4-5 ganger.

 

Why?

 

Har volten noe å si i denne sammenhengen? Får man 1,5 volts oppladbare D-batterier, evt. hvor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at de ikke varer så lenge er nok pga. den lave spenningen. En del (om ikke alle) batteriene er sikkert seriekoblet, dermed blir den totale spenningen noe lavere enn den vil bli med 1,5V batteri.

 

Ja, man får 1,5V oppladbare D-batterier. Her finner du Energizer NiMH-batterier. Søker du på "rechargeable 1,5 V D battery" på google finner du flere treff til butikker som selger slikt (du finner sikkert noen i Norge også).

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
Har en boomblaster av denne typen. Den tar 10 stk. D(R20)-batterier, og på lokket står det "1,5v x 10". Stapper jeg inn 10 stk engangsbatterier (Duracell) varer disse i ekstremt lang tid, og jeg kan fint spille 20-30 timer på relativt høyt volum før batteriene kneler. Her om dagen fikk jeg tak i 10 stk. oppladbare batterier (Minamoto) på 8000 mAh. Ved en full oppladning varer disse maksimalt 2 timer på middels volum. Så nettopp at disse er på 1,2 volt. Har ladet dem opp og ut 4-5 ganger.

 

Why?

 

Har volten noe å si i denne sammenhengen? Får man 1,5 volts oppladbare D-batterier, evt. hvor?

 

Jeg tror der her først og fremst dreier seg om at de batteriene du har ikke kan i praksis være 8000mAH. Om du går ned fra 15v til 12v så vil det i etter min erfaring først og fremst gå ut over maxeffekten, men i liten grad ut over strømforbruket med lavere volum. Det dreier seg jo her om mange ganger lavere brukstid og ikke 30-40% som vil være naturlig. Jeg mener du bør gå tilbake der du kjøpte batteriene med spørsmål om de faktisk er så store som de er oppgitt til. Eller så vil jeg tro du ikke får ladet dem helt opp. Disse 10batteriene skal være tilsammen 12v. Dvs du kan koble inn ledning fra et vanlig bilbatteri på 60ah. Hvis batteriene du da har er virkelig 8A så vil den med et bilbatteri kun holde i 15timer. Jeg tror du da vil erfare at bilbatteriet holder dagevis. Lykke til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745264

Takker for nyttige svar! Jeg må nå legge til at jeg tok en ny test her forleden. Rett etter oppladning kunne jeg spille på helt greit volum i 8 timer denne gangen. Litt bedre, men fremdeles en del svakere ja. Men det matcher jo de 30-40% soundstream snakker om her. :)

 

Jeg ser forresten at batteriene Dj_eLmO nevner over her er på 2500 mAh. Vet noen hvor mye det er i engangsbatteriene?

Endret av Slettet+8745264
Lenke til kommentar
  • 10 år senere...

Har en boomblaster av denne typen. Den tar 10 stk. D(R20)-batterier, og på lokket står det "1,5v x 10". Stapper jeg inn 10 stk engangsbatterier (Duracell) varer disse i ekstremt lang tid, og jeg kan fint spille 20-30 timer på relativt høyt volum før batteriene kneler. Her om dagen fikk jeg tak i 10 stk. oppladbare batterier (Minamoto) på 8000 mAh. Ved en full oppladning varer disse maksimalt 2 timer på middels volum. Så nettopp at disse er på 1,2 volt. Har ladet dem opp og ut 4-5 ganger.

 

Why?

 

Har volten noe å si i denne sammenhengen? Får man 1,5 volts oppladbare D-batterier, evt. hvor?

Vet dette er en ekstremt gammel post, men ble veldig nysgjerrig på det du skrev om levetiden på de D batteriene i boomblasteren. Varte de faktisk i 20-30 timer? Og er det er jvc rv-nb50?

 

Skal på festival til sommeren og har nemlig kjøpt endel D batterier til boomblaster jvc rv-nb50.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...