usbkalkis Skrevet 5. juli 2008 Skrevet 5. juli 2008 Du har jo null kontroll over karakteren din. Blizzard har bestemt hvordan karakteren din skal bli på forhånd. Dummeste jeg har hørt i hele mitt liv. Nettopp! Det er et RPG spill! Så WoW er ett rollespill spill? Rolle... du spiller.. en rolle i et spill. Rollespill? Jeg skal gjøre det lettere for deg: "Role Playing Game game". Men det er en skam å kalle WoW for et rollespill, så enkelt er det. Du spiller ingen rolle i det hele tatt. Det er null mekanikk i spillet. Jeg har spilt mye WoW selv, men det er på ingen måte sammenliknbart med et rollespill. I dine øyne så er vel også CS et rollespill. På en måte! Hva spiller jeg da... , i WoW...? Hvorfor heter det: massively multiplayer online role-playing game Er det feil? Har de skrevet feil?
ShampooMacTavish Skrevet 5. juli 2008 Skrevet 5. juli 2008 Hvis vi ikke kan kalle WoW et rollespill, pga. MMO bemerkningen, da kan vi vel ikke kalle Dungeons and Dragons, et Pen & Paper rollespill, for et rollespill heller? I WoW Så kan man gå hvor man vil, gjøre hva man vil, og følger aldri enn linjær historie, i motsetning til f.eks Fable og Oblivion. Greit, man kan ikke velge hvilke atributes man skal gå opp i, men når man velger talents og items, blir jo det nesten det samme. Det er ikke bare enkelt å få tak i epic items i WoW. Tror vi, i forhold til denne tråden, skal klassifisere WoW, og andre MMO's som rollespill, ettersom dette er en tråd for å finne ut hvilke rollespill som har størst verdener.
Sadfez Skrevet 5. juli 2008 Skrevet 5. juli 2008 World of Warcraft er et Massively multiplayer online role-playing game, så det så.
NikkaYoichi Skrevet 5. juli 2008 Skrevet 5. juli 2008 Greit, man kan ikke velge hvilke atributes man skal gå opp i, men når man velger talents og items, blir jo det nesten det samme. Det er ikke bare enkelt å få tak i epic items i WoW. Tror vi, i forhold til denne tråden, skal klassifisere WoW, og andre MMO's som rollespill, ettersom dette er en tråd for å finne ut hvilke rollespill som har størst verdener. Det blir ikke det samme, hvis du hadde lest det jeg har skrevet før så hadde du kanskje fått med deg at man kan velge talenter, spells og andre evner i tillegg til stats i et skikkelig rollespill. WoW er med andre ord svært linjært. To mager på samme level og rase er helt lik - ikke mye sammenliknbart med et rollespill gitt.
usbkalkis Skrevet 5. juli 2008 Skrevet 5. juli 2008 NikkaYoichi, Final Fantasy da... du følger ei linje! Fortsatt kalt et rollespill. Kan ikke du fortelle meg helt konkret hva som skiller et rollespill fra Final Fantasy f. eks...
Loeve Skrevet 5. juli 2008 Skrevet 5. juli 2008 (endret) Hvorvidt det er et "ekte" rollespill eller ikke er opp til den enkelte å avgjøre. Selv spill som Fifa 08 kan til en viss grad kalles rollespill nå for tiden, med den karakterutviklingen som har oppstått. Det er dog ingen tvil om at World of Warcraft er et spill som faller trygt innenfor rammene til et moderne rollespll, selv om det ikke har den samme kompleksiteten som typiske hardcore-rollespill med kjerneregler og et tonn med terningrulling. Endret 5. juli 2008 av Loeve
ShampooMacTavish Skrevet 5. juli 2008 Skrevet 5. juli 2008 (endret) Greit, man kan ikke velge hvilke atributes man skal gå opp i, men når man velger talents og items, blir jo det nesten det samme. Det er ikke bare enkelt å få tak i epic items i WoW. Tror vi, i forhold til denne tråden, skal klassifisere WoW, og andre MMO's som rollespill, ettersom dette er en tråd for å finne ut hvilke rollespill som har størst verdener. Det blir ikke det samme, hvis du hadde lest det jeg har skrevet før så hadde du kanskje fått med deg at man kan velge talenter, spells og andre evner i tillegg til stats i et skikkelig rollespill. WoW er med andre ord svært linjært. To mager på samme level og rase er helt lik - ikke mye sammenliknbart med et rollespill gitt. Det du hittil har sagt er vel egentllig DIN mening om hva et BRA rollespill er. Du kan fint bestemme hvilke spill du synes er bra, og hva du spiller, men du bestemmer ikke hvilke spill som er rollespill og ikke. Jeg kan ikke gå bort og si "Let's make a soccer team" ikke er et managerspill, bare fordi jeg synes det er dårlig, og bare fordi det ikke har alle de elementene et VANLIG managerspill har. Det er fortsatt et managerspill. Endret 5. juli 2008 av ShampooMacTavish
Rata101 Skrevet 5. juli 2008 Skrevet 5. juli 2008 Hvorvidt det er et "ekte" rollespill eller ikke er opp til den enkelte å avgjøre. Selv spill som Fifa 08 kan til en viss grad kalles rollespill nå for tiden, med den karakterutviklingen som har oppstått. Det er dog ingen tvil om at World of Warcraft er et spill som faller trygt innenfor rammene til et moderne rollespll, selv om det ikke har den samme kompleksiteten som typiske hardcore-rollespill med kjerneregler og et tonn med terningrulling. Sant. Det er også opp til den enkelte å avgjøre hvor stor "rolle" de vil spille i WoW. Det er derfor man har RP servere. Stats og skillchecks er ikke avgjørende for hva som er et rollespill. Folk som kun er opptatt av stats kalles gjerne for "rollplayers" (som i "rolling the dice") Dette holder ikke som kriterie for hva som er et rollespill, det tilsier bare at rollespillet er av typen "hack n' slash". Uansett, så er rpg-begrepet veldig misforstått og utvannet i dataspill. Derfor er det en veldig løs sjangerbetegnelse. For å finne de dataspillene som ligger nærmest opptil den opprinnelige betegnelsen på RPG, så må man helt tilbake til MUDS (multi user dungeons) og PBeM (play by email). Skal man være streng, så er ikke single-player "rpg", men snarere srpg (solo role playing game), derfor ligger det absolutt ikke noe nærmere å hevde seg å være et "ekte" rpg enn det et mmorpg gjør. WoW kan absolutt kalle seg et rpg med de standardene som har blitt satt for å avgjøre hva som er et moderne rpg. Forøvrig... Er det bare jeg som har hatt uflaks med å lese poster for tida, eller er det et enormt "sleng-så-mye-ufortjent-dritt-etter-WoW-som-mulig-fordi-alle-andre-gjør-det-tog" som buldrer for full damp gjennom internet for tida?
ShampooMacTavish Skrevet 5. juli 2008 Skrevet 5. juli 2008 Eter min mening, er det å utvikle seg likt med alle amdre, og det å velge hvilke attributes man skal ha, like urealistisk. Etter min mening, spesielt det siste. "Hey, nå har jeg levlet opp fra lvl 65 til 66 kun ved å bruke magi! Hvilke attributes skal jeg ta da... Strenght? Man blir jo MYE sterkere av å bruke magi!". Det er få rollespill som er realistiske på den måten at du blir bedre i hva du bruker. Noen av de få er Oblivion og Fable. I veldig mange rollespill kan man velge å bli sterkere uten å ha løftet et våpen.
Eremal Skrevet 5. juli 2008 Skrevet 5. juli 2008 (endret) Det var da voldsomt. RPG er en svært bred sjanger. I hovedsak dekker den alle spill hvor du kan velge å spille forskjellige roller. Dermed er svært mange spill inkludert, GTA San Andreas er vel strengt tatt et RPG etter ordets enkleste definisjon. World of Warcraft faller godt innenfor, men WoW er ikke et spill som er veldig "sann til sjangeren" (RPG altså, ikke MMORPG), da den som mange sier, mangler en skikkelig karakterutviklingsdel. Alle RPG spill er notorisk ubalanserte, da det finnes alltid en skillsammensetning som er langt overlegen enkelte andre. Wow er temmelig balansert, da Blizzard har valgt å legge restriksjoner på hvor mye karakterutvikling folk skal kunne ha. Eksempel, i Oblivion har jeg en Assassin som bruker mye magi, en del destructionspells bl.a. Se for deg en Rogue med Pyroblast i WoW. Det skjer. Men ifølge mange er det denne friheten som definerer RPG sjangeren, en frihet som er umulig å få til i MMO, da MMO som alle andre multiplayer spill, må ha en viss form for balanse, som ikke er nødvendig i singleplayer spill. Uansett. Dersom du vil kalle WoW et RPG, så er det mange spill som havner foran det i hvor mye det stemmer med sjangeren. Du har et mye mindre antall roller i wow enn du kan få i de fleste RPG spill. I wow blir du t.o.m. straffet for å være kreativ i rollen du vil ha. Tenk deg en mage med healing gear. Se for deg hvor mange raids han får være med i. I "skikkelige" RPG spill, ville magen blitt belønnet med å få healingspells, men så er wow et MMORPG, eller strengt tatt mest ett MMOG. Egentlig burde denne tråden hete "Hvilket RPG har mest å sette seg inn i? / er mest avansert?" Endret 5. juli 2008 av Eremal
Rata101 Skrevet 5. juli 2008 Skrevet 5. juli 2008 For å finne ut hvilket RPG som er størst, så må vi først finne ut hva som er et RPG ^^ Og, nei - at man kan gaine skills på tvers av klasser gjør ikke et spill til mere "sann til sjangeren" enn et annet rpg. Det gjør muligens rpg'et mere "open ended", men det har absolutt null å si for hvor "renraset" et rpg er. Man kunne like gjerne sagt at alle turn-based rpg er mere "sann til sjangeren" enn realtime rpg. Eller at en fantasysetting er mer "sann til sjangeren" enn sci-fi.
mr. Zilter Skrevet 6. juli 2008 Skrevet 6. juli 2008 @ ShampooMacTavish: Jeg har et spørsmål til deg. Har du noensinne spilt Oblivion eller Fable? Det du sier er jo selve definisjonen av selvmotsigelse! I WoW Så kan man gå hvor man vil, gjøre hva man vil, og følger aldri enn linjær historie, i motsetning til f.eks Fable og Oblivion. Oblivion er jo et av de få spillene til nå der du faktisk ikke trenger å bry deg med mainquest i det hele tatt. Fable er heller ikke linjert, da du kan velge hvilken side du skal stå på, noe wow ikke kan skryte av.
Stigma Skrevet 7. juli 2008 Skrevet 7. juli 2008 Det blir litt meningsløst å si "størst" utne å definere hva dette innebærer. Daggerfall for eksempel var jo enooooooormt med tanke på landmasse, byer og antall dungeons osv. men det var jo mesteparten random-generert og føltes dermed veldig "tomt" selv om det var enormt. Oblivion derimot hadde veldig mye mindre ren landmasse og færre dungeons, men der var terrenget "proceduraly generated" så det var mye mer interessant, og masse masse inhold i form av håndlagde quests og dungeons. Daggerfall var dermed teknisk sett "størst" av de to, men Oblivion føltes mye større uten tvil. I tillegg så vil jeg jo si at kvlaiteten på innholdet har veldig mye å si, faktisk mer enn bare mengden av det. Jeg tar heller 10 skikkelig gode quests enn 100 generiske masseproduserte meningsløse quests. Jeg vil ikke rangere spillene, men RPGer (ikke MMORPGS) med veldig mye innhold som også er bra vil jeg si er: - Elderscrolls spillene (daggerfall, Morrowind, Oblivion osv.) - Fallout spillene - Gothic spillene, inkludert de tidligere - Torment planescape (ikke så stort, men til gjengjeld meget bra) - Samtlige av Baldurs gate og Neverwinter nights spillene (evt. også Icewind dale spillene, dog disse var litt vel combat-heavy for min smak). Et siste spill jeg vil nevne selv om det egentlig er mer taktisk enn RPG: Jagged Alliance 1 og 2. Enormt bra spill, spesiellt toeren. annbfefales sterkt for de som kan like litt RPG blandet med strategi og taktikk. -Stigma
redsword Skrevet 7. juli 2008 Skrevet 7. juli 2008 Unlike previous games in the Warcraft series, World of Warcraft is a MMORPG, not a real-time strategy game. As with other MMORPGs, people control a character avatar within a persistent game world, exploring the landscape, fighting monsters, performing quests, building skills, and interacting with NPCs, as well as other players. The game rewards success with in-game money, items, experience and reputation, all of which in turn allow players to improve their skill and power. Players can level up their characters from level one to level 60, level 70 if they have The Burning Crusade expansion. Upon release of the Wrath of the Lich King expansion, players will be able to attain level 80 after purchasing the expansion.[10] In addition, players may opt to take part in battles against other players of an enemy faction, in PvP battlegrounds or in normal world zones subject to the rules in place on the particular server. Duels can also be fought between members of the same or opposing factions, although these do not provide tangible rewards. Many players also choose to join guilds. Short-term parties and raid groups can be formed to conduct raids against enemy territories and instances. Hva sier dette? jo.. det sier det, at hvis WoW har vært et singleplayer spill, så har det vært et hardbanka RPG spill.. Men siden det spillet er Online-Basert. så er det et MMORPG. så ikke kom her å si at WoW ikke er et RPG spill!!
NikkaYoichi Skrevet 7. juli 2008 Skrevet 7. juli 2008 *snipp*Hva sier dette? jo.. det sier det, at hvis WoW har vært et singleplayer spill, så har det vært et hardbanka RPG spill.. Men siden det spillet er Online-Basert. så er det et MMORPG. så ikke kom her å si at WoW ikke er et RPG spill!! WOW! Du har snippet en tekst på engelsk som sier at WoW er et rollespill? Det er like mye verd som at jeg sier at det ikke er det. Jeg ser så absolutt ikke på WoW Som et rollespill og hadde du lest og forstått et snev av mine tidligere poster så hadde du forstått det. Så er det selvsagt lurt å legge ved link til kilden din når du siterer en kilde. http://en.wikipedia.org/wiki/Role-playing_game "Role-playing games are a form of interactive and collaborative storytelling. Like novels or films, role-playing games appeal because they engage the imagination. Interactivity is the crucial difference between role-playing games and traditional fiction. Whereas a viewer of a television show is a passive observer, a player at a role-playing game makes choices that affect the story. Such role-playing games extend an older tradition of storytelling games where a small party of friends collaborate to create a story. Most role-playing games are conducted like radio drama: only the spoken component is acted, and players speak out of character to describe action and discuss game mechanics. The genre of role-playing games in which players do perform their characters' physical actions is known as live-action roleplaying games (LARP)." Hvis dere evner å forstå det som står skrevet så ser dere kanskje at WoW ikke havner inn under denne kategorien. WoW kan til nød plasseres i kategorien EPRG, men her hører også GTA-serien inn og det sier jo litt. Kan dere forresten slutte å skrive RPG spill? RPG er en forkortelse for "role-playing game". Det er nok et snev av historieløshet som gjør at folk, feilaktig, beskriver WoW som et rollespill.
redsword Skrevet 7. juli 2008 Skrevet 7. juli 2008 World Of Warcraft er et RPG uansett hvordan du vrir og vender på det. Vil det også si at Diablo 1,2 og 3 ikke er RPG også? ..
PoWerFeeD Skrevet 7. juli 2008 Skrevet 7. juli 2008 Er ikke dette off-topic? Han lurer på hvilket RPG spill er størst. Ikke defenisjonen på et RPG eller MMO.
redsword Skrevet 7. juli 2008 Skrevet 7. juli 2008 er litt off-topic jo. men er jo sunt å diskutere litt Størst RPG må nok være The Elder Scrolls vil jeg tro. Ellers så kommer Diablo 3 til å være helt eksotisk å villt
Khogn Skrevet 7. juli 2008 Skrevet 7. juli 2008 Hmm... nå kom jeg plutselig på at trådstarteren kanskje mente "stor" i størrelse, ikke i rykte eller kvalitet. Da må det være Captive, siden det er uendelig antall dungeons. Glimrende spill er det også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå