Gå til innhold

Spørsmål angående MacBook


Anbefalte innlegg

Lurer på å kjøpe MacBook og har noen spørsmål:

 

Hva er maks antall GB RAM den støtter?

Hva er maks antall GB HD den støtter?

Kan en kjøpe dette selv på komplett og sette inn?

 

Og kan en bruke en portabel HD fra WD beregnet på Windows sammen med en Mac, dvs, føre over filer fra HD med Windows-formatering til Macen?

 

Går det an å få MacBook i sort med hvitt tastatur og touchpad?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strålende valg av maskin! :)

 

Maskinen støtter 4GB ram, av harddiskstørrelse er det ingen begrensninger i brikkesettet såvidt meg bekjent, så du kan da ha opp til 500GB ettersom slike disker finnes på markedet.

 

Når deg gjelder minne, så kan det kjøpes på komplett, og settes i selv. Det er ikke vanskelig :)

 

Dog, om du skal ha maskinen som koster 10390, kommer den standard med 2GB ram, og "kun" 1400 for oppgradering til 4GB, rett fra Apple.

 

Ang fargen, så kommer de kun i enten sort eller hvit!

Lenke til kommentar

Hei

 

Ang. ekstern disk kan du lese/skrive på FAT32 og KUN lese NTFS fra OSX. Jeg tror at det finnes en BETA driver der ute for skriving på NTFS men jeg har aldri testet den.

 

Jeg har macbook 1 og en halv år siden. Skal fortelle deg min erfaring.

 

Først de positive punkter:

 

- Batteri levetid er kjempe bra under OSX

- Trådløs modulen er veldig bra, sterk signal selv om andre bærbare viser svak eller middels. Eneste problem var mot en D-Link router men jeg tror at det var problemer med selve routeren.

- Sleep og wake up funksjonen er den beste jeg har sett i en bærbar. Apple er konge på dette.

- De små detaljer som den magnetisk strømkontakten, batteri ladingsnivå visning i selve batterien, kvalitet på skjermen og kameraet, etc. er herlig.

- Trackpaden er veldig bra under OSX. En av de beste jeg har brukt så lang. (Den suger under Windows).

 

Nå de negative:

 

Den er TUNG! og det er synd fordi en 13" maskin skulle være lit lettere i min mening.

 

Grafikkene er ikke noe særlig bra. Intel kortet er veldig svak.

 

Tastaturet er ikke bra hvis du skal skrive over lenge perioder, Den mangler "feedback".

 

Min første macbook var 3 ganger i reparasjon i 2007. Diverse problemer og feil fra selve Apple under reparasjonen gjorde at jeg måtte være uten min mac nesten 3 måneder totalt i fjor. Dette var ikke artig kan jeg si. Jeg ble så forbannet den siste gangen at Apple bestemte seg å bytte maskinen for en helt ny macbook i desember. maskinen fungerte bra inntil juni men nå har den en feil med trådløs kortet. Den er nå inne nok en gang i reparasjon. Fra maskinvare synspunktet kan jeg ikke si at jeg er fornøyd.

 

Fra den software delen kan jeg si at alt fungerte ok under OSX, bortsett fra en funksjon under universal aksess (ZOOM) som jeg bruker. Apple sa at de viste om feilen og begge Tiger og Leopard er plagget av den. Jeg opplevde at støtte under Windows er ikke noe særlig bra. Jeg tror at driverne er ikke 100% ferdig enda (jeg har ikke testet den siste bootcamp oppdateringen). Lyden var en stor problem under Vista, den var bedre under XP, men jeg kan ikke bruke SLETT tast kombinasjon under XP. Vanligvis er det Cmd+Backspace men det aldri funket i den nye macbook, den fungerte fint i den gamle. Lyden også fungerte fint i den gamle under XP. Lyden fungerte helt ok under OSX, derfor tror jeg at det ser ut som en driver problem.

 

Jeg ønsker deg lykke til hvis du kjøper deg din macbook. Foreløpig sitter jeg å vurdere kjøp av en ny 13" eller mindre bærbar. Det var gøy med OSX og Apple men nå skal jeg tilbake til Windows.

Endret av Thorz
Lenke til kommentar

Fordeler med hvit: fettmerker syns lite.

 

Negative: riper synes forholdsvis godt, og den blir lettere møkkete.

 

 

 

Fordeler med svart: den blir ikke like lett møkkete, og riper synes litt mindre. Det er i alle

fall min mening :)

 

Negativ: vel, fettmerker blir veldig tydelige :p

 

 

Ellers så har den jo større HD enn den hvite da. Om det er verdt drøye 1700 for 90GB må du selv avgjøre ;)

Lenke til kommentar

noen som vet om det er mye problemer med macbook? Trodde egentlig det var ganske så solide maskiner.

 

Det jeg legger fokus på er design, størrelse, støy og brukervennelig. Ettersom jeg skjønner har den alt dette.

 

Noen andre maskiner som er verdt å ta en kikk på når man har mine kriterier.

Lenke til kommentar
Fordeler med hvit: fettmerker syns lite.

 

Negative: riper synes forholdsvis godt, og den blir lettere møkkete.

 

 

 

Fordeler med svart: den blir ikke like lett møkkete, og riper synes litt mindre. Det er i alle

fall min mening :)

 

Negativ: vel, fettmerker blir veldig tydelige :p

 

 

Ellers så har den jo større HD enn den hvite da. Om det er verdt drøye 1700 for 90GB må du selv avgjøre ;)

 

Min hvite macbook har samme hard disk og minne enn de svarte. Dette var bestilt slik fra dag 0 direkte fra Apple Norge. Den svarte kan ikke bestilles med mindre speks. Hvis jeg hadde hatt sjanse nå å velge, hadde jeg tatt den svarte med en gang over den hvite. Den hvite blir VELDIG skitten etter hvert, spesielt armstøtten og det er ikke veldig lett å rense dem.

 

Helt enig med fredriku om at ripene synes veldig godt i den hvite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...