Gå til innhold

Konsertfotografering - blits og fokus.


Anbefalte innlegg

EDIT: Det jeg opprinnelig lurte på er godt besvart, og mange andre spørsmål om konsertfotografering er tilføyet - derfor har jeg endret emnetittelen slik at alle spørsmål som omhandler konsertfotografering ligger under samme tråd.

 

Siste spørsmål i denne tråden:

 

1. Noen som har lyst til å gjøre rede for generell bruk av blits, eventuelt vise til noen nyttige kilder på nett om akkuratt dette? Jeg har sett at enkelte bruker blits under konserter, der de vender blitsen mot en "hvit reflektor" - ellernoe. For meg føles det feil å bruke blits under konserter da det ødelegger for den stemningen som scenelyset gir. Men siden jeg ikke helt vet hvilke andre muligheter det finnes med ekstern blits spørr jeg likevel: har jeg ingen bruk for blits under konsertfotografering?

 

2. Jeg har nå prøvd litt konsertfotografering med Canon 50mm f/1.4 og er svært fornøyd! Det jeg lurer litt på er ulik bruk av autofokus og målemetode. Er litt usikker på om jeg foretrekker AI FOCUS eller AI SERVO til konserter der artistene er i en del bevegelse. Jeg kan forskjellen i teorien men klarer ikke helt å se fordelene og ulempene når jeg prøver det i praksis. Jeg har også tre forskjellige valg på mitt canon 350 når det gjelder målemetode, kan noen forklare meg forskjellen?

 

 

Det opprinnelige spørsmålet var:

Jeg ønsker å kjøpe et nytt tele zoom objektiv til Canon 350D i prisklassen 2000 - 5000kr og lurer på om noen vet hva som egner seg til fotografering på konserter og utesteder der det kan være litt mørkt og med mye bevegelig lys.

 

Kort sagt ønsker jeg svar på dette:

1. På hvilken måte spiller det noen rolle hvilket objektiv jeg velger med tanke på lysforhold? jeg vil altså ha størs mulig vidde uten å måtte velge bort kvalitet

2. Konkrete forslag til objektiv jeg kan kjøpe meg?

 

Setter stor pris på informative tilbakemeldinger.

Endret av Deniz1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel... Ønskelista du legger frem der er jeg redd kan svares kort med: not going to happen.

 

Skal du ha en relativt lyssterk Zoom til innendørs/konsertlys på opp til 200mm med god kvalitet snakker vi Canon L-serie og lignende, med prisområde 10.000+

Lenke til kommentar

Du har ingen som helst mulighet for å gå opp en tusenlapp? :blush:

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=2855

Canon EF 200mm 2.8L II

 

- Stor blender (deilig på konserter med vanskelige forhold)

- Fast optikk = Meget god bildekvalitet

- Veier vel ikke all verden, med tanke på hva du får igjen for det

- Scorer veldig bra på brukertester. For eks. 9.8 i rating på FM reviews, som kanskje er den beste ressursen for brukertester av objektiver. (http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=37&sort=7&cat=2&page=1)

 

I prisguiden starter den på 6000, men du kan antageligvis få tak i et eksemplar mye billigere fra utlandet.

Endret av Seb.R
Lenke til kommentar

Det du spør om finnes ikke.

Alle "superzoom'ene" har elendig lysstyrke i tele-enden, og egner seg kun til opptak på frihånd i veldig godt lys.

 

Skal du ha objektiv med god lysstyrke må du holde deg til fastoptikk eller en 17~55mm f2.8 duger også.

 

Canon 28mm f1.8, 50mm f1.8 eller f1.4, og 85mm f1.8 er rimelige og gode objektiver som egner seg til konsertfotografering.

Skal du ha lengre brennvidde er 135mm f2.0 og 200mm f2.8 fine greier, men ligger litt over ditt budsjett.

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å prøve ut EF 85mm F/1.8. Har et eksemplar selv, og her får du mye bildekvalitet for pengene. Kjempedeilig "bokeh" også. Dersom du føler at du ikke kommer nært nok innpå med 85mm, må du antageligvis tøye grensene litt, og spare til en EF 200mm F/2.8 (eller kanskje EF 70-200mm F/2.8 om du er villig til det?)

Lenke til kommentar

Takk for alle tilbakemeldinger. Men hvordan fungerer egentlig fast opptikk/brennvidde? - Er det helt uten zoom? Så dersom jeg kjøper et objektiv med 200mm fast brennvidde vil jeg komme nærmere motivet men få veldig lite bredde? (slik at jeg ikke klarer å få med folkemengden på en konsert)

Endret av Deniz1
Lenke til kommentar

med 200mm så har du bare tele uten zoom, og du vil neppe få så mye folkemengde. For å få med folkemengde må du ha masse vidvinkel.

 

Både sigma og Tamron har en 18-200 F/3,5-6,3 der du får god vidvinkel og tele, men det går da utover bildekvaliteten. Ellers så har du Canons 28-200 i samme klasse...

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt en titt på 70-300 fra Canon, selv har jeg sett på den men tror jeg skal gå for en dyrere 70-200mm F/2,8. Alternativt så kunne du kanskje, ved å legge på bittelitt fått en Canon 70-200 F/4 uten IS. Ellers så så Anders sitt forslag ganske grei ut til ditt bruk og pris...

 

Du får ikke noe i den prisklassen med super kvalitet som tar gode bilder i dårlig lysforhold.

Lenke til kommentar

Ok, da tror jeg valget mitt står mellom Canon 85mm f1.8 eller Sigma 50-150mm f2.8.

 

Er det stor forskjellen på bildekvaliteten her og vil forskjellen på blenderåpningen fra f2.8 til f1.8 ha stor betydning? Eller vil det være lurt av meg å velge Sigma 50-150mm for å få en litt mer allsidig bruksområde?

 

Tar imot alle råd :)

Lenke til kommentar

Hvis du synes ISO800+ ser akseptabelt ut er nok 50-150 bedre, men hvis du vil ha ISO400 eller lavere er det nødvendig med den ekstra lysstyrken 85mm-eren har. Jeg har riktignok tatt konsertbilder med en 70-300 f/4-5.6 og på ISO800, men med elendig "hitrate", siden det meste bare blir grums.

 

Hadde jeg vært deg ville jeg nok tatt 50-150-en først, men det er fordi jeg har lyst på den uansett, til masse annet enn konserter. Har du muligheten kan det være en ide å prøve dem i en fotobutikk for å få et inntrykk av hvordan de er.

Lenke til kommentar
Hvis du synes ISO800+ ser akseptabelt ut er nok 50-150 bedre, men hvis du vil ha ISO400 eller lavere er det nødvendig med den ekstra lysstyrken 85mm-eren har. Jeg har riktignok tatt konsertbilder med en 70-300 f/4-5.6 og på ISO800, men med elendig "hitrate", siden det meste bare blir grums.

 

Hadde jeg vært deg ville jeg nok tatt 50-150-en først, men det er fordi jeg har lyst på den uansett, til masse annet enn konserter. Har du muligheten kan det være en ide å prøve dem i en fotobutikk for å få et inntrykk av hvordan de er.

 

Ja, selvfølgelig vil jeg ha bilder med lav ISO men det er litt som med meg som med det du sier at jeg vil bruke kameraet til annet enn bare konserter. Derfor tror jeg kanskje at jeg velger sigma 50-150.

 

Noen med erfaringer i å handle objektiv fra utlandet? Hvor på nettet er det rimelige priser på objektiv?

Lenke til kommentar

USA er et logisk sted å kjøpe fra. Sjekk Adorama Camera og B&H. Men husk på at det kommer fraktkostnader (kan være litt høye) og 25% moms. Så det er ikke alltid det blir så mye billigere enn her i landet allikevel. Pass også på hvaslags garanti som følger med, siden norsk kjøpslov ikke gjelder i utlandet. Normalt får du noe sånt som "1 year USA warranty" eller noe i den dur.

 

PS: 85mm er ikke nødvendigvis bare egnet for konserter, det er også veldig bra for portretter og denslags. Men selv om fastoptikk er veldig gøy er det nok enklere å starte med et normalobjektiv (~30mm på crop, 50mm på film/fullformat), for å bli vant til det.

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Jeg tenker med en gang telezoom med god lysstyrke og IS. F.eks en 70-200 f/2,8 IS, men denne ligger langt over budsjettet.

 

Jeg har noen få alternativer til deg:

1: Canon 55-250 mm f/4-5,6 IS. Den har bildestabilisering og passe brennviddeomfang og koster hyggelige 2200 kr. Ulempen er at den ikke har i nærheten av nok lysstyrke.

 

2. Selg Canon-kameraet og kjøp en Pentax, Samsung, eller Sony siden de har bildestabilisator i kameraet og kjøp en 70-200 f/2.8 av billigst mulige sort. Dvs. Tamron. Hvis du får 2000 kr inkludert kit-objektivet for det gamle kameraet ditt så kan du totalt komme ut med en kostnad på bare ca 5000 kr hvis du kjøper kamera og objektiv i USA. Velger du et Pentax K20D fremfor et K200D så må du noe opp i pris men kan til gjengjeld bruke ISO helt opp til 6400. (I praksis ville jeg ikke gått over 1600 på det og ikke over 800 på K200D)

 

3. Sprenge budsjettet i fillebiter og gå for en slik.

 

Bildestabilisator (IS) hjelper kun mot kamerarystelser. Stor blenderåpning (f/2,8) hjelper mot rystelser både av både kameraet og motivet.

Lenke til kommentar

Sigma 50-150 er det alternativet som jeg ville vurdert, hvis zoom og lysstyrke er en nødvendighet når du har et budsjett å forholde deg til.

Kan ikke i farten komme på å ha hørt noe negativy om det ongjektivet.

Det objektivet skall vel gi et bra resultat med 1,4 TC også da før du et 70-210 f/4.

 

Kan også anbefale fastotikk, men vilken brenvidde er det bare du som vet.

Lenke til kommentar

Jeg har tatt litt konsertbilder og bruker Sigma 105mm f/2.8 EX Macro. Det koster 3400 på FotoVideo. Siden du har ønske om å bruke 350d + telelinse på konsert antar jeg at du får lov til å ta med deg dette inn (pressekort eller lignende) og at du dermed står fremst foran publikum. Da holder det etter min mening med 105mm, spesielt med tanke på at du vil ha lysstyrke. Hvis du ikke skal stå fremme på konserter er du heldig som får med deg utstyret inn, eller artistene er ikke så veldig store.

Mitt konkrete tips er altså Sigma 105mm f/2.8 EX Macro.

Lenke til kommentar

Får full adgang til scene og alt annet på konsertene jeg skal fotografere så det er i utgangspunktet ikke behov for stort brenvidde. Men jeg ønsker å utvikle meg som fotograf på flere områder og da føler jeg at fast brenvidde kommer til kort. Har hittil, i 2-3år brukt objektivet som følgte med Canon 350D. (18-55mm.) Natur og sportsfotografering er også interessant så det er mulig jeg senere velger å ha to eller flere ulike objektiv.

 

Mitt konkrete tips er altså Sigma 105mm f/2.8 EX Macro.

Er ikke en makro-linse i utgangspunktet for nærfotografering? - eller kan en telelinse også ha gode "makro-muligheter"?

Endret av Deniz1
Lenke til kommentar
Får full adgang til scene og alt annet på konsertene jeg skal fotografere så det er i utgangspunktet ikke behov for stort brenvidde. Men jeg ønsker å utvikle meg som fotograf på flere områder og da føler jeg at fast brenvidde kommer til kort. Har hittil, i 2-3år brukt objektivet som følgte med Canon 350D. (18-55mm.) Natur og sportsfotografering er også interessant så det er mulig jeg senere velger å ha to eller flere ulike objektiv.

 

Mitt konkrete tips er altså Sigma 105mm f/2.8 EX Macro.

Er ikke en makro-linse i utgangspunktet for nærfotografering? - eller kan en telelinse også ha gode "makro-muligheter"?

Et makro-objektiv er i utgangspunktet konstruert/spesialisert for nærfotografering - Det betyr allikevel ikke at du ikke kan bruke det til for eks. sportsfotografering. Men ulempen med å bruke et makro-objektiv til formålet ligger i autofokusen. De fleste makro-objektiver har ikke akkurat ryktet på seg for å ha den raskeste og mest presise autofokuseringen. Rett og slett fordi det ikke er noe behov for det i utgangspunktet.

 

Jeg har ingen som helst anelse om du er villig til å sprenge budsjettet du har lagt frem - men dersom du i senere tid også har tenkt til å satse på sportsfotografering, skal jeg garantere deg at du aldri kommer til å angre på et kjøp av 70-200mm F/2.8 IS - Men det er jo en gigantisk prisforskjell på det objektivet, i forhold til hva du har lagt frem som budsjett.

 

Stort sett innen objektivkjøp, så får du hva du betaler for. Et Canon L-objektiv er noe du kommer til å ha i titalls år framover, og fortsatt bli like imponert over bildene du tar.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke vært plaget av treg autofokus med Sigmaen. Det er tregere men ikke ubrukelig autofokus :) Subjektivt sett, så klart.

Blir naturligvis litt dumt av meg å diskutere imot, når jeg ikke har et makro-objektiv - Men ettersom trådstarter vurderer å satse på sportsfotografering i ettertid, så blir nok et makro-objektiv lite heldig med tanke på autofokus. På konsert derimot er man ikke like avhengig.

Lenke til kommentar

Prøver å forstå hva du mener men det er ikke lett.

Du skriver du vil ha telezoom og så skriver du at du eentlig vil ha vidvinkel. Og så skriver du at du har full adgang på konsertene så du ikke trenger stort brennvidde.

Du har tydeligvis erfaring med kitobjektivet. Om den ikke har god nok kvalitet for deg så skift den ut med feks en Tamron 17-50f2,8.

 

Du skriver også at du vil utvikle deg som fotograf og dakomemr fast brennvidde til kort. Det er da en ny vri synes jeg. Fast brennvidde er utrolig deilig å jobbe med og er absolutt ikke hemmende for utvikling. Tvert imot.

 

Konserter og sport.

I billig klassen. Jeg foreslår Canon 70-200mmf4. Du får utrolig høy bildekvalitet og rask fokus. Supplert med en Canon 85f1,8. Da er du i mål.

 

 

Vidvinkel er supert på konserter. Dersom jeg var på budsjett ville jeg gått for en Sigma 10-20 og en Canon 135mmf2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...