Gå til innhold

pianolakk og ny tv benk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så lenge du renser benken først, og sliper ned (eller i omvendt rekkefølge). Slik at fett osv blir borte, og man får bra feste. Så skal om lakkering gå bra.

 

For å få en pianolakk overfalte så kreves det MYE jobb, og meget støvfritt arbeidsrom.

 

For med piano finish så kommer alle detaljer i overflaten ekstra godt til syne. Derfor må du pusse mellom hvert lag med maling/lakk for å slipe det fint ned. Bruk 320 pussepapir og maskin. Det kreves fra 5 til 10/12 lag før det blir super bra.

 

Jeg anbefaler at du også lakker den hvit først, slik at du startet med en hel farge først.

 

Jeg er akuratt ferdig med min egen benk. Denne ble malt matt sort. Dette ble bra.

 

Jeg bygde den også selv, og selv etter det tredje laget med maling så syntes sparklingen igjennom (Hvit sparkel på MDF).

 

Det kom også ett par klumper i malingen, men dette forsvant med en lett pussing med 320 papir, da over hele flaten, og ikke kun stedet som klumpene var.

 

Jeg brukte den fineste rullen de hadde på Byggmakker. Jeg fant ut at når jeg la på ett tykt lag med maling, og rullet det utover, for så å gå over med rullen uten å presse på den, la den rulle av seg selv, så ble hele overflaten jevn og fin, uten merker.

 

Jeg brukte Lady maling, og det matteste de hadde. Det kan være lurt å bruke denne først for å få grei finish, for så å prøve med den mest glansete malingen de har, og hvis ikke det er ønskelig finish, prøv med spray eller klarlakk over.

 

Det man være meget lurt å finne noe matriale i samme type, og teste seg frem først. Bruk en planke eller lignende.

Lenke til kommentar

dæven, karen som lager selv ja... imponerende svar takk så meget!

tenkte litt avangsert faktisk... tenke kanskje jeg skulle først male den i gull (please bear with me) og så pianolakk oppå det, har sett høytaler konstrusksjoner med farger under piano lakk, det så sykt ut... må nesten teste det først da

Lenke til kommentar

Det høres faktisk ut som en meget bra ide. Men som sagt test litt først, for å se hvordan ting blir.

 

 

Jeg oppdaget ett problem i dag. Etter kun 1 dag så hadde senterhøytalleren min som lå oppå satt seg fast i malingen. Vet ikke helt hvorfor dette skjedde. Tørr var den i hvertfall, har stått 8 daget å tørket.

 

Det kan være lurt å høre med ekspertene om det finnes en hardnings greie å ha på til slutt.

 

Min bror hadde en klarlakk på, og det hjalp litt. Men jeg ønsket ikke refleksjoner i min, derfor brukte jeg ikke det.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Gjest Slettet-bb8tEVpY

Jeg har noen sorte fronthøytalere, men har nå bestillt bakhøytalere og centerhøytaler i sort pianolakk.

 

Er det ingen kjapp juksemetode som vil gi meg sånn nogenlunde pianolakk på mine fronthøytalere? Har ikke lyst til å pusse mye, ei heller bruke flere uker på denne "operasjonen" :)

Lenke til kommentar

Skal det gjøres med lakk og se bra ut så vil det nok ta tid.

 

Den eneste andre metoden jeg kommer på er hvis de er sorte, at du kan montere på ett tynt lag med plexiglass rundt hele, da vil du få en glanse effekt. Men dette krever jo også at det gjøres skikkelig.

 

Du kan jo enkelt og greit teste med litt klarlakk bakpå en høytaller, og se om hvordan resultatet blir (Ta en liten flekk nederst eller noe slikt). Blir det noe du kan leve med så kan du kjøre over reste også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-bb8tEVpY

Plexi tror jeg ikke blir fint... Ja jeg får helle prøve litt bak først.

 

Blir det ikke så greit får jeg vente til jeg har tid til å gjøre det skikkelig:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...