Gå til innhold

Diverse problemer Dell i6400 ubuntu hardy heron


Anbefalte innlegg

Heisann!

En liten stund tilbake fant jeg ut at jeg skulle bytte til Ubuntu på min kjære laptop. Men det går liksom ikke så knirkefritt som hjemmesidene deres sier "Ubuntu - it just works". Jeg har diverse problemer jeg gjerne kunne fått hjelp med, for jeg vil bruke ubuntu. Her kommer en liten liste over problemene:

 

-Innebygd kortleser fungerer ikke

-Evolution vil ikke sende mail (smtp), bare motta (imap)

-Banshee mediaplayer vil ikke koble til min mp3 sony nwz-s618, får beskjeden "Banshee can only manage one MTP device at the time, ignoring player." (Det går i Rhythmbox, men hender at alt låser seg.)

-Mp3'en går ikke å mounte for drag'n'drop, slik det står mange steder at den skal kunne gjøre uansett system (linux, windows og mac osx) Den støtte kanskje bare MTP?

 

Sånn ellers syns jeg gnome og evolution sammen er gull verdt, elsker måten de har implementert avtaler og oppgaver direkte i klokka! Vil så veldig gjerne at ting skal fungere som de skal, slik at jeg kan bruke ubuntu knirkefritt!

Håper det finns noen der ute som kan hjelpe meg, på forhånd takk!

Mvh Kriss

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder evolution, så funker den fint med IMAP, så der har du nok bare satt noen av innstillingene til serveren feil, sjekk over de en gang til.

 

Når det gjelder din MP3 spiller, så burde alle slike støtte USB mass storage, hvilket vil gjøre drag'n'drop uproblematisk i alle OS. Sony er på ingen måte best i klassen, så mulig det ligger en hund der. Prøv gjerne Amarok også, den er etter min mening overlegen de andre. Hva skjer når du kobler den til?

 

It just works refererer naturligvis til hardware som er støttet. Ingen OS har så god hardwarestøtte som GNU/Linux, likevel har MS klart å låse verden til en proprietær drivermodell som gjør at råtne hardware kan selge godt. Dette må du dessverre fortsatt være bevisst når du kjøper ny hardware, og rådet favner også MS brukere. Eksempelvis har du ingen garanti for at Sony gir ut både Vista og XP drivere for din spiller, eller at driveren er debugget skikkelig. Mange har slike problemer i windows, men har ingen mulighet til løsning. Hvis du sørger for at hardwaren følger standarder som USB mass storage, så sikrer du deg problemfritt eierskap i uoverskuelig framtid enten det er mp3 spiller, mobiltelefon, digitalkamera eller annet rart.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Nå har jeg fått til evolution, jeg hadde problemer med å sende mail, men fant nå ut at jeg må sette port nummerne etter smtp adressen f.eks smtp.gmail.com:587. Da fungerer evolution som tenkt!

 

Men jeg har fortsatt problemer med kortleseren. Det som er litt spesielt er at jeg syns å huske at kortleseren fungerte en annen gang jeg prøvde ubuntu? Er det ingen andre som har hatt det samme problemet og har løst det? Hadde vært greit om jeg kunne overføre ting direkte fra kort istedenfor å koble til enheten med usb kabel, som f.eks mitt kamera med xd-kort.

 

Banshee vil jeg gjerne skal fungere med mp3'en min, er det ingen andre som har opplevd at spilleren dupliseres, noe som igjen fører til at banshee ikke vil "manage" spilleren?

--Kriss

Lenke til kommentar

kristian@kristian-laptop:~$ lspci

00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Mobile 945GM/PM/GMS, 943/940GML and 945GT Express Memory Controller Hub (rev 03)

00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Mobile 945GM/GMS, 943/940GML Express Integrated Graphics Controller (rev 03)

00:02.1 Display controller: Intel Corporation Mobile 945GM/GMS/GME, 943/940GML Express Integrated Graphics Controller (rev 03)

00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) High Definition Audio Controller (rev 01)

00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 1 (rev 01)

00:1c.3 PCI bridge: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 4 (rev 01)

00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #1 (rev 01)

00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #2 (rev 01)

00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #3 (rev 01)

00:1d.3 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #4 (rev 01)

00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB2 EHCI Controller (rev 01)

00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev e1)

00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801GBM (ICH7-M) LPC Interface Bridge (rev 01)

00:1f.2 IDE interface: Intel Corporation 82801GBM/GHM (ICH7 Family) SATA IDE Controller (rev 01)

00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) SMBus Controller (rev 01)

03:00.0 Ethernet controller: Broadcom Corporation BCM4401-B0 100Base-TX (rev 02)

03:01.0 FireWire (IEEE 1394): Ricoh Co Ltd R5C832 IEEE 1394 Controller

03:01.1 SD Host controller: Ricoh Co Ltd R5C822 SD/SDIO/MMC/MS/MSPro Host Adapter (rev 19)

03:01.2 System peripheral: Ricoh Co Ltd R5C843 MMC Host Controller (rev 0a)

03:01.3 System peripheral: Ricoh Co Ltd R5C592 Memory Stick Bus Host Adapter (rev 05)

03:01.4 System peripheral: Ricoh Co Ltd xD-Picture Card Controller (rev ff)

0b:00.0 Network controller: Intel Corporation PRO/Wireless 3945ABG Network Connection (rev 02)

 

Heidu, den er jo der, hvordan kan jeg bruke den?

Lenke til kommentar

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=644779

http://openfacts.berlios.de/index-en.phtml...x12/xx21_driver

 

Den første linken er til en tråd hvor de har fått kortleseren til å virke

Den andre er til siden til driveren som etter det jeg forstår

fortsatt er tidlig i utvikling.

 

Altså brukes på eget ansvar.

 

edit: en link til

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=653152

 

edit2: Ser ut som den har vært inkludert i kernelen siden 2.6.22

 

Du kan prøve

 

modprobe tifm_7xx1

 

Eller vente til noen med litt mer fartstid i linux får øye på tråden :)

Endret av hello(win)
Lenke til kommentar

Gjorde som beskrevet i den første linken,

$ lspci | grep Ricoh

03:01.0 FireWire (IEEE 1394): Ricoh Co Ltd R5C832 IEEE 1394 Controller

03:01.1 SD Host controller: Ricoh Co Ltd R5C822 SD/SDIO/MMC/MS/MSPro Host Adapter (rev 19)

03:01.2 System peripheral: Ricoh Co Ltd R5C843 MMC Host Controller (rev 0a)

03:01.3 System peripheral: Ricoh Co Ltd R5C592 Memory Stick Bus Host Adapter (rev 05)

03:01.4 System peripheral: Ricoh Co Ltd xD-Picture Card Controller (rev ff)

Lenke til kommentar

Får vel prøve å reboote å se om den virker da.

 

Etter litt mer googling ser det ikke så lyst ut :(

 

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/l....22/+bug/111089

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/238208

http://fialky.com/drupal-5.0/?q=node/3

http://forums.novell.com/novell-product-su...st-adapter.html

 

De to første linkene er til launchpad.

Hvis det skjer noe så kommer det nok opp der.

 

Sånn er det når produsentene nekter å åpne spesifikasjonene på div ting.

 

googlesøk på saken hvis du vil grave mer.

Endret av hello(win)
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jaja, har ikke gjort største saken for å få det til å fungere. Rebootet jo, men det funket ikke. den vil however lese SD kort, men ikke alle. Jeg har 2 kort, et på 512 mb og et på 2 gig. Det minste monteres automatisk, mens det største vil ikke monteres for det sies å mangle noe. Fikk en feilmelding der det står noe om at det ikke kan monteres for den mangler et mountpoint og så står det en adresse som jeg ikke kommer på i farten.

 

Jeg får skaffe meg en kortleser, ikke noe mer å gjøre med den saken, hdd'en er for liten for å dualboote (tar bare opp all plassen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...