Gå til innhold

Hva sier loven, når en kjøleblokk ødelegger annen hardware?


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

 

Kjøpte for noen uker siden en Enzo Technology "Sapphire" vannblokk fra en norsk webshop. Denne fungerte veldig fint en stund også, sprakk lokket på den. Noe som igjen førte til at mb og skjermkort ble vannskadet. blokken i seg selv er helt klart en garantisak, men det jeg lurer på er: Har jeg krav på å få nytt hovedkort og skjermkort, siden dette røyk pga produksjonsfeil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forbrukerkjøpsloven åpner klart for følgeskader og dekning av disse. Det eneste du må bevise er at du har montert utstyret korrekt og fulgt produsents bruksanvisning og rettningslinjer. Videre må du ha forsøkt å begrense skaden. Dersom skaden ikke er din feil, men som du sier en reklamasjonssak, så har du krav på å få dekket hovedkort og grafikkort.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Var veldig pessimistisk når jeg skrev dette inlegget. Blåste bort alt vann og lot den stå avslått over natten. Startet fint opp på luft dagen etter. Web shoppen har sendt meg ny og bedre kjøler, også ser vi ann om det blir noe krøll i ukene som kommer, før jeg eventuelt sender inn de vannskadde delene. Tviler på at det blir noe krøll, måtte i såfall være korrosjon?

Lenke til kommentar

Tja...

Om du brukte destilert vann og muligens litt glykol så kan det hende at det er litt rusk på hovedkortet, det du kan i såfall gjøre er å bruke elektronikkrens og qtips av den harde typen (den som ikke loer så mye, eventuelt en tøybit på en tannpirker) og sørge for å vaske / rense området hvor det ble sølt på.

Lenke til kommentar

Selger er annsvarlig for følgeskader, så ja, om en tydelig defekt i kjølerblokken gjorde at hardware tok skade så er det teknisk sett i følge loven selgeren av kjøleblokken som står økonomisk annsvarlig for det.

 

Det sagt så tror jeg du får en skikkelig "uphill battle" for å få noen erstatning på noe slikt, så om du prøver så bør du være så godt forberedt med de relevante lovene som mulig så du vet hvor du står og kan presentere det på en vantett måte som de ikke kan sno seg unna.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...