Gå til innhold

Digital Negative (DNG), hvordan gjøre om proprietær RAW format til DNG.


Anbefalte innlegg

En lignende guide så jeg i en video av Matt Kloskowski på nettsiden til NAPP, adressen er www.photoshopuser.com og du må dessverre være medlem for å se guidene deres. Tenkte det var en god ide å lage en enkel tips/guide her på Akam.

 

Hvis du er en av de uheldige som ikke har ett flott kamera fra produsenter som Hasselblad, Leica, Ricoh, Pentax eller Samsung må du sikkert kun ta bilder i produsentens egen proprietære RAW format. F.eks. Nikons NEF format.

 

Det første du kan gjøre er å laste ned Adobe DNG Converter helt gratis. Den finnes både til Mac og Windows.

 

 

Her ser dere brukergrensesnittet på Adobe DNG Converter. Enkelt lite program der du kan konvertere en hel mappe med bilder, inkludert undermapper. Siden den er på norsk og har en slik enkel layout, lar jeg bildet forklare. Ifølge videoguiden jeg så, ble det anbefalt å holde innstillingene slik de var. Men det er lov å prøve seg :yes:

 

 

 

 

PS CS3 og PS Elements har også en slik konverter i Camera RAW. Den har en lignende layout og valg. Personlig synes jeg Adobe DNG Converter er lettere å holde på med.

 

Fordel med DNG kontra proprietære formater

 

Dere ser dette utsnittet av Bridge CS3. 2 bilder av DVD cover, en i DNG og en i PEF(Pentax RAW format).

Over bildene har jeg markert med grønt, symbolet betyr at begge bildene er justert i Adobe Camera RAW.

Dere ser kun 2 filer, men hvis jeg går i Finder(Explorer på Windows språk) finner jeg 3 filer.

 

 

Her kan dere se at Adobe Camera RAW har laget en ekstra fil. Hvis jeg flytter IMGP3394.PEF uten IMGP3394.xmp vil jeg miste alle justeringene jeg har gjort. Du kan justere så mye ønsker i Camera RAW med en DNG fil og den vil kun være 1 fil.

 

Fordelene er: Alltid 1 fil, format som kan brukes flere år framover og bedre arbeidsflyt i Adobe programmer.

Bakdel: Litt større fil enn andre RAW formater.

 

 

 

NB! Forbehold om skriveleifer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vidareføring for dei som bruker Lightroom:

LR kan konvertere til DNG, so har du dette treng du ikkje DNG Converter. Det er to måtar:

 

Ved import av bilete

Når du importerer bilete til LR, anten det er frå disk eller frå minnekort, kan du velge å kopiere bilete som DNG til ei ny mappe, og importere.

post-21406-1214764852_thumb.png

 

Konvertere bilete som allereie er i biblioteket

For å gjere dette, merk dei bileta du vil konvertere, og gå til Library-menyen, der du vil finne Convert Photo to DNG. Dialogen som kjem opp (sjå skjermskot under) er ganske enkel og grei. (Skal forklare litt meir om eit par av alternativa seinare, no skal eg sjå EM-finale.)

 

post-21406-1214765003_thumb.png

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ja, du kan. For du har nye RAW filer i DNG format istedet for f.eks. CR2 eller NEF.

 

Edit: Hvilket program bruker du til å fikse bildene dine?

 

Du kan jo prøve først. Se om du liker å bruke DNG før du sletter de gamle RAW filene fra kamera'et.

Endret av iMacKenna
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Bruker FastStone Image Viewer til å se på bildene og organisere men jeg bruker Photoshop CS3 til å redigere dem, men jeg merket ikke noe forskjell på grensesnittet fra DNG til RAF (har Fujifilm). Er det riktig?

Lenke til kommentar

En ting som er fryktelig ålreit med .DNG er at den bygger metadata inn i filen så du slipper x anntall filer på 3 kb som roter til mapper. Konvertering til .DNG kan forresten også gjøres med Brigde, og så vidt jeg vet, ACR.

 

Bruker FastStone Image Viewer til å se på bildene og organisere men jeg bruker Photoshop CS3 til å redigere dem, men jeg merket ikke noe forskjell på grensesnittet fra DNG til RAF (har Fujifilm). Er det riktig?
Begge deler er jo bare rå-filer, så med mindre jeg misforstår deg burde det være riktig.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Den ekstra filen har jeg lagt merke til, irritert meg godt over hvor den kom fra. Haha, men akkurat det med støtte fra programmer er det ikke så altfor viktig egentlig, så, tja ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...