Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Usikkert problem, kan være mange muligheter.


Anbefalte innlegg

Hei, en venn av meg mottok i går sin nye maskin some han bestilte i deler fra Komplett. Alt er koblet sammen riktig, osv men det virker som om maskinen har et eget liv.

 

Hovedkortet på nevnte maskin er for referanse av typen;

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343386

 

Den starter kun første gang om man bruker påstart knappen som er innvendig på selve hovedkortet, etter det er det litt sånn ymse om reset/av-på knappene foran fungerer.

 

Når man kommer til Valget om å entre setup (bios) eller fortsette med nåværende instillinger står det en beskjed som lyder følgende; "Overclock failed, please enter setup to configure options", noe som etter min mening ikke høres helt fornuftig ut da ingenting er forandret med tanke på hastighet inne i bios.

 

Om man går inn i bios og forandrer f.eks boot sequence til å sette cd-rom først for installasjon av operativ system, så velger maskinen å nærmest skru seg av, for så å skru seg på igjen helt av seg selv om man velger å lagre innstillingene. Om jeg velger å ikke lagre hopper den ut igjen, og bare har en hvit blinkende strek på skjermen. Av og til kommer vi såpass langt til at vi får installert OS (som i dette tilfellet er WinXP, selv om jeg er rimelig sikker på at valget av OS ikke har noe med spontant restart før man kommer så langt har noe med saken å gjøre), men etter endt installasjon og påfølgende omstart, kommer det ikke noe bilde på skjermen, selv om jeg kan tydelig høre HD jobbe akkurat som om den booter.

 

Skjermkortet som er av typen; http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=350208

føles veldig varmt, og vifta roterer ved noe jeg maks kan si er 4-500 RPM som virker veldig lavt, dog jeg håpte at det var kun noe midlertidig under oppstart, og at den ville gå høyere når man entrer OS (selv om det virker litt merkelig også, når jeg er vant til at alle skjermkort har en relativt høy hastighet også under oppstart), men kommer ikke langt nok til å få testet.

 

Får ingen feilmeldinger på minne, men kan ikke utelate noenting. Brikkene er av typen;

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=341877

 

Prosessoren virker noe varm (57-60 grader i bios), dog det er kun BOXED vifte på den foreløpig. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=338086

 

Om noen har en løsning eller har vært borte i det samme setter jeg pris på all hjelp. Om det er noen spørsmål mulige hjelpende har så fyr ivei enten her eller direkte i priv.msg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjekk at kjøleren til CPU er montert riktig. Det er høye temperaturer til å være idle, tror det er dårlig kontakt mellom kjøler og IHS

 

Temperaturen i seg selv er greit nok, og løses ved bestilling av en bedre kjøler og skikkelig pasta, men forklarer uheldigvis ikke hvorfor maskinen ikke vil starte opp, eller henger seg på enkelte steder.

Lenke til kommentar

Skal sjekke at RAM om får riktig Volt, og hva skal jeg eventuelt sette NB/SB til ?

 

temperatur messig er jeg enig i at noe er feil, han har bestillt ny kjøler+vifte til CPU, men stusser fortsatt på skjermkortet, siden det ikke er normalt med så lav RPM.

 

100% sikker på at den er koblet riktigt? den fella har jeg gått i før. finner den hardwaren i biosen og booter den på riktig hardisk? for sikkerets skyld sjekk over i manualen!

 

100% sikker på at alt er koblet riktig, gikk over med manual etterpå for å forsikre meg om det også. Har kommet såpass langt at windows installeres til 100% (ved blåskjerms menyen), men ved restart booter ikke noe, og det er med den disken som windows er installert på satt som 1st boot device. Finner alt av hardware i BIOS.

Endret av Mello
Lenke til kommentar
Komplett-siden du linker til for RAMen sier 1.8V, der har du sikkert litt å gå på. Ellers sier du ikke noe om hvor mye RAM det er snakk om, litt mer spenning på NB bør også testes...

 

 

Har ikke rotet noe med instillinger på hverken RAM, CPU eller NB/SB enda, skal se det ann i morgen da jeg får dratt innom han som har maskinen. Mengden på RAM er 2x 1GB brikker, matched set.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...