Gå til innhold

Ny Harddisk og RAM (8gb)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Endte opp med litt mer penger enn forventet denne lønningen, så tenkte jeg skulle gjøre noen små oppgraderinger på PC-en.

Foreløpig har jeg:

Q6600 2.4ghz (Quad core) Intel

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB

Asus P5K, P35, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, PCI-Ex16

XFX GeForce 8800GT 600M 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI, Black-PCB

Windows Vista 64-bit

Det jeg vurderer å kjøpe er:

Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB (Samme type som opprinnelige)

Grunnen til oppgraderingene er lite harddiskplass og ønske om å kunne kjøre så mye "dritt" som mulig. Gjør jeg isåfall et feil kjøp med rammen? Går utifra at jeg må kanskje gå etter mer hastighet hvis jeg vil ha dette? Er det isåfall mulig uten å investere altfor mye. Eller går det greit med den samme brikken? Slik at jeg får 8gb minne.

Bruk: Spilling (mmorpgs, age of conan), redigering (adobe-programmer) + div. editorer (TES:CS, UnrealEdit, Sandbox2 etc.)

Endret av Syvertsen
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk oppgavebehandling for å se hvor mye ram du egentlig bruker. Dersom du bare unntaksvis kommer i nærheten av 4 GB så vil det ha lite for seg å kjøpe 4 GB mer ram.

Harddisken er helt ok, men etter egen erfaring så fylles det fortere opp enn man tror. Ikke bare med antall GB, men også SATA-portene og kabinettet.

Skrevet (endret)

Jeg kjører 8 GB ram med Vista 64 bits. Det er totalt bortkastet. Pcen kommer knapt opp i 15-16% minnebruk. 4 GB holder lenge til vanlig bruk, selv med et 64 bits operativsystem.

Bytt heller rammen din til noen med lavere timings, sånn som cl 4 ram. Da får du 5,9 i Vista sin opplevelsesindex.

4 GB Corsair cl 4 gir 5,9.

8 GB cl 5 gir 5,4

Flesk heller til med en 150 GB Raptor til operativsystem og en 1 TB disk til lagring....

Harddisker er flaskehalsen i de fleste av dagens systemer.....

Endret av Digitalis
Skrevet

Det som bør telle er personlig opplevelse, ikke den syntetiske tulleskalaen "vista opplevelsesindeks".

Forøvrig sprenger du budsjettet hans på ~1200 kr med ~100%.

Skrevet
Det som bør telle er personlig opplevelse, ikke den syntetiske tulleskalaen "vista opplevelsesindeks".

Må si meg uening med innlegget over ditt Simen, 5,4 i "opplevelse indeks"

Moffe247 har 8gb ram noe somm gir han 5,9 i "indeksen"

Det ER en vesentlig forskjell på hans 8gb ram og mine 3gb (5gb) når vi loader spill som bf2, han kommer inn på mappet over dobbelt så fort. Som tydelig viser at han får utnyttet alle 8gb bra.

Tulleskalaen er lagt for å selge laptopper som har vista.!

Kjøp deg ny RAM vis du har bruk for det, pcen blir uansett kjappere og vil være fremtidsrettet. Du har forbedrings potensiale på pcn, det er bra!

Du kan forexsempel: Klokke prossesoren til 3ghz (vis du kan) om ca 1år eller når du føler ytelsen er dårlig. Kjøpe nytt skjermkort og eventuelt 4gb mer ram vis du ikke gjør det nu.

Ram lever lenge, å du merker forskjellen i spill ihvertfall. Jeg ville kjøpt rammen for og si det sånn.

Skrevet

Må si meg uening med innlegget over ditt Simen, 5,4 i "opplevelse indeks"

Moffe247 har 8gb ram noe somm gir han 5,9 i "indeksen"

Det ER en vesentlig forskjell på hans 8gb ram og mine 3gb (5gb) når vi loader spill som bf2, han kommer inn på mappet over dobbelt så fort. Som tydelig viser at han får utnyttet alle 8gb bra.

Tulleskalaen er lagt for å selge laptopper som har vista.!

Kjøp deg ny RAM vis du har bruk for det, pcen blir uansett kjappere og vil være fremtidsrettet. Du har forbedrings potensiale på pcn, det er bra!

Du kan forexsempel: Klokke prossesoren til 3ghz (vis du kan) om ca 1år eller når du føler ytelsen er dårlig. Kjøpe nytt skjermkort og eventuelt 4gb mer ram vis du ikke gjør det nu.

Ram lever lenge, å du merker forskjellen i spill ihvertfall. Jeg ville kjøpt rammen for og si det sånn.

Vista måler antall minneoperasjoner pr sekund. Høyere tall i indexen er altså flere operasjoner pr sek.

Minne brukes alltid og en 5,9 er bedre enn 5,4 uansett mengde brukt minne.

CL tidene er viktige spesielt når du spiller spill.

8 GB med CL 4 er bedre enn begge tidligere nevnte oppsett.

Lavere cl verdi er viktigere enn økningen fra 4 til 8 GB minne da du nesten aldri får brukt for den siste GBen.

Skrevet

CAS Latency har svært lite å si på ytelsen. Ca 1% i spill. Å betale massevis av penger for en neglisjerbar forskjell er å kaste penger ut av vinduet.

Det er også bortkastet å oppgradere fra 4 til 8 GB hvis det er veldig sjeldent man bruker over 4 GB minne. (Om maskina swapper til disk en gang i uka så er det ikke akkurat noe man merker ofte)

5,9 er ikke nødvendigvis bedre enn 5,4 fordi Vista måler syntetisk etter sine egne krav. Ikke etter de kravene programmene og spillene dine har. Det kan til og med være sånn at spill og programmer jobber litt raskere med en viss minnekonfigurasjon enn en annen, selv om Vista syntetiske skala viser det motsatte. Poenget er at man bør måle ytelse i de programmene/spillene man bruker og ikke i syntetiske tester.

Skrevet
CAS Latency har svært lite å si på ytelsen. Ca 1% i spill. Å betale massevis av penger for en neglisjerbar forskjell er å kaste penger ut av vinduet.

Det er også bortkastet å oppgradere fra 4 til 8 GB hvis det er veldig sjeldent man bruker over 4 GB minne. (Om maskina swapper til disk en gang i uka så er det ikke akkurat noe man merker ofte)

5,9 er ikke nødvendigvis bedre enn 5,4 fordi Vista måler syntetisk etter sine egne krav. Ikke etter de kravene programmene og spillene dine har. Det kan til og med være sånn at spill og programmer jobber litt raskere med en viss minnekonfigurasjon enn en annen, selv om Vista syntetiske skala viser det motsatte. Poenget er at man bør måle ytelse i de programmene/spillene man bruker og ikke i syntetiske tester.

Ehh.. Harddisken var jo også 32 kr billigere da :p

Skrevet

Takker for svar!

Burde jeg heller droppe alt og evt. kjøpe en raptordisk til system? Hvor mye hjelper dette? Den jeg har nå er 7200rpm, samme type som den jeg planla å kjøpe.

Skrevet
Hvilken harddisk? Jeg finner ikke noen billigere 500GB-disker på komplett.

Så linket ikke jeg akkurat til komplett heller da, og hvorfor sletta du innlegget jeg hadde linken i?

Skrevet
Burde jeg heller droppe alt og evt. kjøpe en raptordisk til system? Hvor mye hjelper dette? Den jeg har nå er 7200rpm, samme type som den jeg planla å kjøpe.

Raptor vil være raskere ja, men jeg synes det koster mer enn det smaker. (smak og behag selvsagt). Jeg ville kjøpt 7200rpm nå og ventet til SSD-ene blir billigere og oppgradert med en sånn i stedet for. Raptor er litt raskere enn 7200rpm, men er ikke i nærheten av SSD.

Så linket ikke jeg akkurat til komplett heller da, og hvorfor sletta du innlegget jeg hadde linken i?

Jeg har ikke slettet innlegget ditt. Etter å ha kikket gjennom dine innlegg i dag så kan det se ut som du prater om et innlegg i en annen tråd.

Trådstarter i denne tråden linker til komplett. Derfor så jeg på disker fra komplett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...