Gå til innhold

Tips til objektiv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du for det meste tar bilder av mennesker er det vel mer enn nok med det objektivet? Jeg ville satsa på å kjøpe brukt, av noen som du skjønner at har vært forsiktig med det, og test om det funker ordentlig (Hvis du er ute etter å kjøpe brukt får man tak i et test ark, som du kan teste forskjellige ting med for å skjekke om det ikke er defekt, stod noe om det i FOTO.

 

Hvis du kjøper brukt kan du jo få tak i knall objektivet til en billig penge, har selv gjort det...

Lenke til kommentar

Kjedelig med 50mm?

Nja... det kommer vell litt ann på personen bak kameraet.

Jeg syntes mitt kjøp av en "rask" 50mm'er er noe av det beste kjøpet jeg har gjort. Lyssterke fastobjektiv er som oftest ett himmelhav over kit-zoomer i kvalitet... og man kan leke mye med DOF. Jeg mener i alle fall at det kan være ett godt utgangspunkt for videre utvidelser av objektiv-parken. Bare muligheten til å ta flere bilder i svakt lys uten å bruke blits er jo en godt poeng.

For min egen del var innkjøp av noe annet enn kit-zoomen det som startet min LBA (Lens Buying Addiction) for å bruke en Pentax term :)

 

[Edit: Skrivefeil]

Endret av Kenneth_S
Lenke til kommentar

Enig Kenneth_s.

Nå er snart det med dårlig lys kompensert for med stadig høyere "følsomhet" og VR.

Men den myke bakgrunnen stor blender gir er vel ikke så lett å etterligne.

 

Et alternativ er jo en 85mm - ypperlig brennvidde til portrett.

Å kjøpe brukt er stort sett greit. Bedre dess mindre avansert objektivet er.

Endret av arela
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...