Gå til innhold

Rengjøring av linse


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har små merker på linsa til objektivet som jeg ikke får pusset bort med pussefilla til brillene mine. Støvet går jo bort, men små vann/fett-merker får jeg ikke bort.

 

Siden det alltid står i bruksanvisningen til objektivene at man ikke skal bruke benzen eller alkoholer på linsa lurer jeg da på hvordan jeg skal rengjøre linsa skånsomst mulig. Hva gjør dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hører du sier det skal gå bra, men det er jo mye spesiell coating på linseglassene. Det er vel det jeg er redd for at skal gå i oppløsning i kontakt med en eller annen kjemisk væske.
Og det er så og si nøyaktig den samme coatingen som sitter på briller. Forskjellen er stort sett at coatingen på objektivet tåler mer.
Lenke til kommentar

niks, nei, ikke!!! :p

Briller skal tåle mye mer enn glasset på objektiver.

I kjemi er det ikke noe som heter "så og si".

Blander du en kjemikalie med noe som er advart at vil reagere med dette, ber du om bråk. hehe! Gå innom fotoforhandleren din og kjøp et rensesett fra Bilora til under hundrelappen, så er du iallefall sikker. Ville være så kjipt å måtte spandere tusenlapper på objektiver fordi "en eller annen på nettet" sa det var ok. Husk at forskjellige merker har forskjellig coating, så det er ikke sikkert ditt objektiv overlever selv om hans gjør det.

 

Cheers!

Lenke til kommentar
Hei, jeg har små merker på linsa til objektivet som jeg ikke får pusset bort med pussefilla til brillene mine. Støvet går jo bort, men små vann/fett-merker får jeg ikke bort.

 

Siden det alltid står i bruksanvisningen til objektivene at man ikke skal bruke benzen eller alkoholer på linsa lurer jeg da på hvordan jeg skal rengjøre linsa skånsomst mulig. Hva gjør dere?

 

Anbefaler Lenspen. Ingen kjemikalier, og enkelt å bruke både hjemme og i felt.

Endret av thorthunder
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...