Gå til innhold

Pentax objektiver på Samsung kamera


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Gjorde i går den stpre tabben å sjekke litt på utenlandske forum, og datt der borti en "verdensmester" som ødela nattesøvnen min...

 

Jeg har tatt for gitt at alle Pentax objektiver til digital speilrefleks passer på mitt Samsung GX 10, siden såvidt jeg har forstått dette er praktisk talt det samme kamera som K10D. Men ifølge denne herren er det ikke nødvendigvis så enkelt... Han påstår at det vil passe rent fysisk (fatning), men at det pga av ulikheter i programvare ikke er gitt at objektivet fungerer.

 

Kan dette virkelig stemme?????

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Han påstår at det vil passe rent fysisk (fatning), men at det pga av ulikheter i programvare ikke er gitt at objektivet fungerer.
Han har delvis rett, men også bare delvis.

 

Alle Pentax-objektiver vil passe på de nyeste Samsung-kameraene, og virke 100%. Du må dog passe på at firmware er oppgradert til versjon 1.30 for at GX-10 skal utnytte SDM (DA*-serien), men man må oppgradere firmware på K10D også, så det er ikke egentlig noen forskjell. På de eldre Samsung-kameraene GX-1L og GX-1S vil ikke SDM fungere, men de kan bruke den innebygde motoren på slike objektiver, med unntak av det nye DA 17-70 f/4 som ikke har støtte for motor i kamerahuset.

Lenke til kommentar

Alle Pentax-objektiver vil passe på de nyeste Samsung-kameraene, og virke 100%. Du må dog passe på at firmware er oppgradert til versjon 1.30 for at GX-10 skal utnytte SDM (DA*-serien.

 

Jeg forstår...Har du noen erfaring med oppdatering av firmware? Jeg antar at det finnes en side på nettet for dette, og at det er så enkelt at selv en gamling som meg (over 40...) kan finne ut av det?

 

 

 

 

Han påstår at det vil passe rent fysisk (fatning), men at det pga av ulikheter i programvare ikke er gitt at objektivet fungerer.
Han har delvis rett, men også bare delvis.

 

Alle Pentax-objektiver vil passe på de nyeste Samsung-kameraene, og virke 100%. Du må dog passe på at firmware er oppgradert til versjon 1.30 for at GX-10 skal utnytte SDM (DA*-serien), men man må oppgradere firmware på K10D også, så det er ikke egentlig noen forskjell. På de eldre Samsung-kameraene GX-1L og GX-1S vil ikke SDM fungere, men de kan bruke den innebygde motoren på slike objektiver, med unntak av det nye DA 17-70 f/4 som ikke har støtte for motor i kamerahuset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...