Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier vil øke leien, kan han gjøre det sånn uten videre?


Wazu

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

For tiden leier jeg en leilighet i Trondheim. betaler rett over 3000 kroner hver måned og er fornøyd med det. Men nå har det seg slik at jeg vet at han jeg leier hos har planer om å sette opp leien til høsten. Hvilke rett har han til å gjøre det? Kan han bare komme og si at "fra og med neste måned betaler du 500 kroner mer i leie hver måned", uten at jeg har noe å si på det? Har jo tegnet kontrakt der der står hva jeg skal betale i leie.

Har også hørt noe om at utleier må gi beskjed et visst antal måneder før en renteøkning, men vet ikke om det stemmer eller ikke.

 

Håper noen vet hvilke rettigheter jeg har/ikke har her, hadde satt stor pris på litt hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-004.html#4-2 ;)

§ 4-2. Indeksregulering

 

Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger:

 

a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting,

b) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og

c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

I en god leiekontrakt bør det stå hvor lang varslingstid huseieren har på å endre leieprisen. F.eks at leieøkning må varsles i løpet av måneden før prisen økes :)

 

a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting,

b) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og

c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk.

 

Jaja, noen var raskere :)

Endret av Pellick
Lenke til kommentar

Det blir kanskje ikke relevant for saken, men etter 2 og et halvt års leieperiode kan utleier også varsle at om 6 måneder vil det bli justert til gjengs leie.

 

Som en side-greie: Det er viktig at huseier skjønner at man skal bruke vanlig konsumprisindeks, og ikke prisindeks for bolig eller leiebolig. Det er ofte at det å bo blir dyrere fortere enn andre varer. Denne presiseringen finner vi i den siste Ot.prpen om husleieloven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...