Gå til innhold

En eller to kabinettvifter


petzno

Anbefalte innlegg

Jeg har følgende konfigurasjon:

* 329410 Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX, Socket-775, GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16

* 340676 Corsair Powersupply 650W Black, ATX/EPS, 120mm Fan, 8xSATA, SLI

* 338074 Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's

* 337065 HIS Radeon HD 2600 PRO 512MB DDR2, HDMI, iSilence III, PCI-Express, DVI/HDCP

* 344772 Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz BOXED w/fan

* 341057 Samsung DVD-brenner SH-S203 SATA Black OEM

* 343054 Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2 32MB 7200RPM

 

I tillegg har jeg en IDE disk 250GB 7200rpm. Alt er satt inn i et gammelt kabinett som har plass til en 80mm vifte nederst i front og midt på bak. Under normal drift (uten noe særlig belastning) viser speedfan temperatur for CPU rundt 42 grader, MB 45 grader, core 1/2 rundt 52+. Jeg lurer derfor på om luften i kabinettet blir litt for stillestående og om jeg burde hatt vifter. Har funnet et par aktuelle 80mm vifter, bl.a. Zalman ZM-F1 som virker billig og grei. Spørsmålet er da om jeg bør ha én vifte for å trekke luften ut av kabinettet (den vil jo uansett trekkes inn i og med at det er åpning i front), eller om jeg faktisk bør ha en til å blåse luft inn også.

 

Prosessorviften går i dag på 100% hele tiden, og ligger normalt rundt 2500-3000 rpm.

 

Hva tror ekspertene?

Endret av petz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja sunn fornuft tilsier det. Men nå har det seg slik at alle vifter har en felles egenskap: Støy. Derfor er jeg interessert i å høre om folk har erfaring med bare en vifte for å trekke luft ut av kabinettet, eller om de fleste også bruker en for å blåse luft inn.

Lenke til kommentar

Pc-en jeg har fiksa for mora mi har bare en bak som suger ut, funker flott det, kan være greit med en som suger inn foran og en som blåser ut bak.

 

Jeg har, en som suger inn til HDD foran, en som suger inn i toppen av kabinettet og 2 bak som suger inn.

Kjører vel å merke uten dør nå.

Lenke til kommentar

Min erfaring med vifter er at det er en balansegang mellom tre ting; støy, kjøling og støv.

 

Det sier seg selv at jo ferre vifter du har jo mindre støy genererer PCen.

 

Grunnen til at vi bruker viftene er selvfølgelig kjøling

 

Støv er en uting i elektronikk. Det er en faktor alt for mange glemmer når de skal ha godt trekk i kassa.

 

De fleste PCer har en vifte i strømforsyningen. Denne trekker luft ut av kabinettet. Som oftest så sitter denne viften oppe og bak i kabinettet.

 

For å få et godt trekk i kassen så er det mange som tenker at da er det greit å legge en vifte foran i kabinettet. Teorien her er at da beveger det seg luft i hele kabinettet. Dette er forsåvidt riktig, men de fremste komponentene er harddisker og CD-/DVD-enheter. Disse trenger svært lite aktiv kjøling med mindre det er mange harddisker og de ligger inntil hverandre.

 

Det jeg har funnet fungerer vel så bra er en vifte som trekker luft inn nede, bak i kabinettet samt en som trekker luft inn på siden. Disse to viftene bør ha et støvfilter og til sammen trekke inn mer luft enn PSU-viften blåser ut. Da får du et overtrykk inne i kabinettet som forhindrer at støv kommer inn i kassen igjennom sprekker. Spesielt CD- og DVD-enheter.

 

Ofte vil det være vanskelig å få plassert en vifte på en fornuftig måte bak og nede i kabinettet. Det er her ekspansjonskortene tradisjonelt sitter. Nå bruker jeg kun et grafikkort og resten er integrert på hovedkortet. Det gjør at jeg har plass nede, bak. Monteringen er gjort med strips og det ser kanskje ikke heeelt 100% ut, men det er effektivt og gir god ventilasjon.

 

Det hører med til historien at jeg kjører passiv kjøling på grafikkkortet og det gjør at jeg slipper den viften som tradisjonelt bråker mest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...