Gå til innhold

RAID 1 med Ubuntu 8.04, hvordan?


Anbefalte innlegg

Har i dag installert Ubuntu 8.04 på en WD 160GB.

 

Har nå kjøpt en helt lik disk og ønsker og kjøre RAID 1 på disse to diskene.

Har lest litt om noe som heter MDAMN og de sier folk funker bra.

 

Men viss disk1 ryker, så må maskinenkunne boote og kjøre fra disk2 etter krasj. Det leste jeg ikke gikk pga. kjernen til Linux. Ingen vei?

Det er veldig viktig at det skal gå, da oppetiden er ganske viktig.

 

Men hvordan blir disk2 som jeg setter i maskinen stripet med disk1, bare og bruke MDAMN programmet?

 

Har også et ASUS hovedkort der det følgte med et program som heter AMD RaidXpert. Det hadde Linux støtte. Noen som har erfrainger med det?

 

Takker for alle positive svar.

Endret av regeli
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går fint å kjøre systemet i RAID 1 og boote fra en av diskene derso den andre ryker. Verktøyet heter MDADM (MD ADMin) som brukes for å konfigurere raid på linux. Det kan være litt kranglete å få maskinen til å boote dersom den ene ryker, du trenger da å installere grub på begge diskenes MBR etter du har satt opp raidet. Den enkleste og minst smertefulle måten å få systemet i RAID1 er å gjøre det under installasjonen, det lar seg dog gjøre selv om du allerede har installert, men kan være litt mer smertefullt. Merk her at du fortsatt må installere grub etter installasjonen, gjerne test at dette fungerer ved å ta ut en disk etter tur å boote.

 

Når det gjelder oppsett så er google ett godt verktøy, dersom du aldri har lekt deg noe særlig med linux og RAID før så anbefaler jeg at du lager noen små partisjoner på en desktop maskin og leker deg litt med MDADM og Linux RAID, f.eks simulerere disk feil, sjekke hvordan det gjenbygger seg osv :)

Lenke til kommentar

Støtte på dette problemet selv, tenkte rett og slett ikke langt nok da jeg satt opp raidet mitt. Dermed endte jeg opp med ~80GB i RAID-1, og 100MB /boot på første disk, og 100MB bortkastet plass (jeg satte den som swap) på andre disk.

 

Så kræsja (første) disken..

 

Fikk selvsagt ikke boota, men jeg holdt tunga rett i munnen, boota med en live-cd, lagde ext2 av det som tidligere var swap, og puttet inn en kernel og litt stæsj. Så installerte jeg grub på disken, og fikk bootet.

 

Nå skal systemet mitt kunne faile over og boote fra hvilkensomhelst disk, men for å oppnå full redundans må du nok sette opp en jobb som syncer inneholdet i /boot med partisjonen på den andre disken (innholdet endrer seg jo ved kerneloppdateringer etc). Også usikker på hva som skjer når systemet skal mounte /boot ved oppstart og finner feil oppføring i fstab. Her vil du sannsynligvis dumpes til maintenance mode og måtte mounte disken manuelt. (Litt usikker her)

 

Burde egentlig testet dette nærmere selv, men når ting funker igjen er det lett å glemme bort sånt.. :)

Lenke til kommentar

/boot kan fint ligge på en mirror (raid 1) partisjon.

 

Jeg har nå på min Gentoo kun en partisjon for root (/) hvor også /boot er (så ikke lenger noe stort poeng i å ha en egen boot part.), og denne er raid 1 og type 'fd'. Kernel har raid 1 støtte, og root parameter til kernel image blir da root=/dev/md0

Feiler denne er det bare å få trikset den andre harddisken til å være "hd0", boote fra en live-cd og få inst. og konf. grub i mbr på denne.

 

Systemet mounter heller ikke /boot på "vanlig" måte ved oppstart, f.eks. grub må du fortelle i hvilken partisjon den skal finne det den trenger for å laste kernel, og det gjøres uten bruk av fstab. Jeg har ingen /boot i min fstab siden den er en del av root (/) partisjonen.

 

Er ikke helt sikker på hvordan det fungerer å lage et mirror-raid ut i fra en disk som du allerede har installert på. Så du bør nok gjøre som Palken foreslår og eksperimentere litt med noen "dummy" partisjoner først.

Lenke til kommentar
/boot kan fint ligge på en mirror (raid 1) partisjon.

 

Jeg har nå på min Gentoo kun en partisjon for root (/) hvor også /boot er (så ikke lenger noe stort poeng i å ha en egen boot part.), og denne er raid 1 og type 'fd'. Kernel har raid 1 støtte, og root parameter til kernel image blir da root=/dev/md0

Feiler denne er det bare å få trikset den andre harddisken til å være "hd0", boote fra en live-cd og få inst. og konf. grub i mbr på denne.

Hm, debian (etch) nektet meg å lage et RAID-1-volum til / før jeg lagde /boot som en separat partisjon. Jeg trodde også kernelen fint støttet det, men det gikk altså ikke under installasjon ihvertfall.

 

Systemet mounter heller ikke /boot på "vanlig" måte ved oppstart, f.eks. grub må du fortelle i hvilken partisjon den skal finne det den trenger for å laste kernel, og det gjøres uten bruk av fstab. Jeg har ingen /boot i min fstab siden den er en del av root (/) partisjonen.

Dette var jeg klar over, men /boot ligger nå likevel i fstab når man har en egen /boot-partisjon, selv om grub ikke bryr seg noe om det for å laste inn kernelen.

 

Usikkerheten min gikk bare på om normal init ville fungere når mount av en av partisjonene i fstab feilet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...