Gå til innhold

Førsteinntrykk: Nokia E71


Anbefalte innlegg

Lurer bare på hvor god den er på signalfølsomhet, i og med at dekselene i stor grad er av metall. Det sies at metalldeksel reduserer radiosignalene til/fra telefonen. Tenker da på telefoni, ikke FM-radio da FM-radioen bruker hodetelefonledningen som antenne.

Antennen er ikke dekket av noe metalldeksel. Slik er det på, så vidt jeg vet, alle telefoner med metalldeksler. Ser du på W890i, W880i, 6500 C/S osv. ser du at alle har gjort plass til antenne uten metall foran.

 

 

Ja, det har du rett i. Så da skulle det ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en avstemning om hvilken telefon som er best av E71, 3G iPhone og HTC Touch Diamond på min blogg. Litt overraskende leder E71 mot den mye hypede iPhone. Dere kan sjekke det her:

 

http://pitofknowledge.blogspot.com/2008/06...d-vs-nokia.html

 

 

I tillegg til å sikle etter E71, stiller også HTC sine Touch Diamond og Touch Cruise som kandidater. Men HTC-ene blir noe dyrere. Her må jeg også se hva tilleggsutgiftene blir til navigasjon, samt evt ekstrautstyr, altså ikke bare telefonens pris alene. Slik sett kommer nok Nokia E71 best ut uansett.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Var i butikk og prøvde den i dag, utrolig små taster.

Gikk sånn nogelunde å skrive alikevel, men ser ikke for meg at det er noe kjappere enn med vanlig mobiltastatur siden man stort sett lever på T9 predictions for å få det riktig uansett.

 

Er vel mer en mobil for de som ikke skjønner hvordan de skal bruke mobiltastatur/trykkfølsom skjerm til å skrive med, og som trenger god epostfunksjonalitet.

Lenke til kommentar
Var i butikk og prøvde den i dag, utrolig små taster.

Gikk sånn nogelunde å skrive alikevel, men ser ikke for meg at det er noe kjappere enn med vanlig mobiltastatur siden man stort sett lever på T9 predictions for å få det riktig uansett.

 

Er vel mer en mobil for de som ikke skjønner hvordan de skal bruke mobiltastatur/trykkfølsom skjerm til å skrive med, og som trenger god epostfunksjonalitet.

 

 

Har kun kjent på dummyen, og tastene der gir i det minste inntrykk av at man skal ha rimelig tynne fingre for å ikke taste feil. Men hva mer kan man vente av en såpass kompakt qwerty-telefon? Bredden er jo på under 6 cm.

 

Likevel, tastene kan bli et irritasjionsmoment, jeg er klar over det.

 

Har lest om HTP Touch Diamond her på Amobil, samt andre steder, samt sett videopresentasjoner, og jeg er veldig imponert. Kunne vært kjekt å prøve den før jeg bestemmer meg. Men den er dyrere enn E71, samt at det må investeres mer penger på GPS-programvare/lisens. På E71 holder det med lisens for selve dør-til-dør-navigasjon. Og det er jo gratis kart og oppgradering av kart. I tillegg har jeg billader og hodesettadapter til Nokia.

 

Dessuten har Nokia egne tilkoblinger for lader, lyd og data, men det på HTC skjer i en og samme kontakt. Men mulig HTC kan både lade og overfør data samtidig via pc'ens USB-port. Men lyd og lading samtidig går ikke.

 

Men jeg må si jeg ble utrolig imponert av Touch Diamond. Fy faen for en rå telefon!

Lenke til kommentar

Førsteinntrykk etter å ha satt den opp for en på jobben:

 

*Tastene er fortsatt små.

*Følger ikke med Office-versjon som støtter 2007-dokumenter (.docx, etc.), dette må kjøpes for 350 kr.

*Et par småbugs i software (epostkassenavn oppdaterer seg ikke på skrivebordet selv om man endrer det i instillinger).

*Litt mye mas når man skal koble til nett, ber om bekreftelser hele tida.

*GPS er rimelig handicappet uten dør-til-dør funksjonalitet.

*Epostlisten er lite oversiktlig, får kanskje 70% av avsendernavn og 40% av meldingemne.

*I tillegg kommer eposter fra. f.eks. gmail opp som html-vedlegg, i stedet for vanlig visning. Dvs. man må klikke 4-5 ganger for å komme fra skrivebord til faktisk melding fra gmail.

*Rotete måte å slette meldinger på, de står bare som markert slettet men er fortsatt i lista (inntil man manuellt kobler til serveren på nytt?).

*Solid byggekvalitet, liten og robust.

*Lite konsekvent bruk av automatisk tasteoppsett for forskjellige felt, mange steder nokia har glemt å programmere feltet som numerisk/stor forbokstav. F.eks. i GPS søket og i epostinstillingene.

*Det finnes ikke noen instillinger for om man vil slette epost fra serveren ved henting fra POP3, litt merkelig siden dette er standardoppførselen til de fleste POP3-klienter, men ikke denne telefonen.

Endret av Saftis
Lenke til kommentar
Førsteinntrykk etter å ha satt den opp for en på jobben:

 

Mine kommentarer i grønt:

 

Takk for interessant og nyttig oversikt!

 

 

*Tastene er fortsatt små.

Det er prisen for det hendige formatet.

 

 

*Følger ikke med Office-versjon som støtter 2007-dokumenter (.docx, etc.), dette må kjøpes for 350 kr.

Dumt, men i alle fall overkommelig for de som virkelig har bruk for den funksjonalteten.

 

*Et par småbugs i software (epostkassenavn oppdaterer seg ikke på skrivebordet selv om man endrer det i instillinger).

Blir forhåpentligvis ordnet i en oppgradering.

 

*Litt mye mas når man skal koble til nett, ber om bekreftelser hele tida.

Har opplevd det på flere nokiatelefoner.

 

*GPS er rimelig handicappet uten dør-til-dør funksjonalitet.

Den blir jo det, men man slipper å betale for det dersom man ikke trenger det. Likevel kan man se på kart gratis.

 

*Epostlisten er lite oversiktlig, får kanskje 70% av avsendernavn og 40% av meldingemne.

Dumt.

 

*I tillegg kommer eposter fra. f.eks. gmail opp som html-vedlegg, i stedet for vanlig visning. Dvs. man må klikke 4-5 ganger for å komme fra skrivebord til faktisk melding fra gmail.

Dumt og unødvendig.

 

*Rotete måte å slette meldinger på, de står bare som markert slettet men er fortsatt i lista (inntil man manuellt kobler til serveren på nytt?).

Dumt, men ikke akkurat eneste telefonen det er slik på. Burde i alle fall kunne vært mulig å slette meldingshodene, og så resten av meldingen på serveren ved oppkobling, om man ønsker det. Mener slettede meldinger forsvinner etter serveroppkobling.

 

*Solid byggekvalitet, liten og robust.

:)

 

*Lite konsekvent bruk av automatisk tasteoppsett for forskjellige felt, mange steder nokia har glemt å programmere feltet som numerisk/stor forbokstav. F.eks. i GPS søket og i epostinstillingene.

Hvis det er automatisk bruk av ordbok du mener, burde denne vært deaktivert som standard ved inntasting av adresser og navn. Det samme gjelder i wap.

 

*Det finnes ikke noen instillinger for om man vil slette epost fra serveren ved henting fra POP3, litt merkelig siden dette er standardoppførselen til de fleste POP3-klienter, men ikke denne telefonen.

Dumt.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...