Gå til innhold

Olympus E-3 vs. Sony A-700?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har vært ivrig fotograf i lengre tid, og vil ta steget til speilrefleks. Har undersøkt mye, og det gjenstår to igjen: Olympus E-3 og Sony A-700. Disse er nå de eneste aktuelle.

 

Men hva anbefaler dere generelt mellom disse to? Jeg driver mest med vidvinkel og "normalzoom" fotografering. Tele er foreløpig ikke en problemstilling. Viktige kriterier ellers er lite støy, (selvfølgelig) god bildekvalitet og en god søker og LCD-skjerm.

 

Hva er deres syn på disse to kamerahusene, samt utvalget av objektiver nå og i fremtiden? Vil Sony satse hardere på speilrefleks enn Olympus i fremtiden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sony har mer makredsmakt enn Olympus. Men Olympus har det minst like store Panasonic-konsernet på sin side.

 

Jeg ville selv ha valgt E-3. Bedre værtetting, bedre ergonomi (i mine øyne), bedre søker (i mine øyne) og bedre optikk, all over.

 

På vidvinkelfronten er det flere alternativer fra Olympus' side. 11-22 er et nydelig objektiv, men ikke supervidt. 9-18 vet vi for lite om ennå, men jeg tviler på at det blir en nedtur. Og 7-14 er en av de beste vidvinkelzoomene på markedet. 12-60 er også et objektiv det er verdt å ta en titt på, med et veldig godt brennviddeomfang, dessuten skarpt på alle brennvidder.

 

LCD-skjerm-kampen vinner begge. Selve skjermen er betraktelig bedre på a700. Men utflippbar skjerm på E-3 er selvfølgelig også en fordel.

 

a700 er et godt valg, det er E-3 også. Gå for det som passer nevene dine best. :)

Lenke til kommentar

Det svenske bladet FOTO har en test/sammenligning av middelklasse speilreflekser i siste nr. Både E3 og A700 er med. Ikke sikkert at du er enig i deres evalueringer, men absolutt verdt å lese den artikkelen. Finnes i nærmeste Narvesen, muligens også på nettet.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Det er et vanskelig valg, dette. JEg har såvidt prøveholdt begge to, og kunne godt levd med dem begge.

 

Værtetting er Olympus best på. Skjermen til Sony er nydelig. Begge har gode lyse søkere.

 

Personlig er nok litt mer for Olympus; delvis fordi jeg startet med Olympus for over 25 år siden, delvis fordi objektiv-parken deres passer mitt behov.

 

Føler du for A700, så tror jeg at 16-80mm er et bedre alternativ som allround-zoom, fremfor standard-kiten. Hva Sony har å by på av vidvinkel, er jeg usikker på, men det finnes en et Sigma varianter.

 

Tom

Lenke til kommentar

Jeg hadde definitivt valgt Olympus. Værtetting er et pluss, men det mest avgjørende er selvsagt optikken. Når det gjelder optikk så er Olympus kongen på haugen for tiden.

 

Dessuten har ikke Sony ekstra LCD display i toppen som alle andre semiproff kamera har, å jeg kan ikke fatte å begripe hvordan jeg skulle ha levd uten det LCD displayet - det hadde bare gjort alt av innstillinger osv. vanskelig å gjøre kjapt. Skikkelig dumt av Sony å ikke ha med denne funksjonen som man tar for gitt hos andre produsenter.

 

De eneste "svakhetene" ved E-3 er evt. høy-iso ytelse. Men den er mer enn god nok for normalt bruk. Personlig så liker jeg ikke 4:3 bildeformat, og grunnen er sikkert en helt annen enn det de fleste skulle tro: De fleste har widescreen i dag, alt er widescreen - og da vil et 4:3 bilde utnytte skjermflaten dårligere enn et 3:2 bilde som faktisk utnytter skjermarealet bedre. Jepp, det er min grunn, jeg liker "brede bilder".

Endret av bidz
Lenke til kommentar

Bidz nevner en meget viktig ting; LCD displayet på toppen av kameraet. Etter å ha brukt E-3 noen måneder, prøvde jeg E-500'n min igjen ved et par anledninger og savnet dette displayet MEGET sårt..., så det er absolutt nyttig.

Den utflippbare og vridbare skjermen er også super! Å ta bilder i rare vinkler/plasser blir mye lettere med denne skjermen! Bruk skjermen som søker, vri skjermen slik at du ser den, komponer bildet og vips, så har du et bilde som ingen andre gidder å ta fordi de ikke gidder å legge seg ned i søla for å se igjennom deres tradisjonelle søker...

 

... og i motsetning til bidz; Jeg foretrekker faktisk 4/3 formatet! Savner virkelig litt ekstra i høyden dersom jeg bruker f.eks Canon eller Nikon.

 

Objektivene til Olympus er også supre.

 

Uansett; Selv om jeg her har frontet Olympus, virker definitivt A700 som et potent kamera. Prøv å hold i et av begge. Jeg likte ikke grepet til sonyen..., denne askepotten trengte en E-3. Du liker kanskje A700.

Lenke til kommentar

Selv synes jeg E-3 er spennende ikke bare på grunn av byggkvaliteten, men også for de fabelaktig spennende zoomene deres. Det koster flesk, men legger man nok penger i bordet så sitter man igjen med utrolig fascinerende optikk. Trenger jeg nevne 14-35 f/2? Eller den mer fonuftige 12-60 f/2,8-4? Et slik objektiv kan dekke manges totale behov.

 

På den andre siden frister A700 med muligheten for å kun bruke den flotte fastoptikken fra Minolta. Gamle klassikere så langt tilbake fra som 1984 ligger der ute, og de er alle laget til film. Når vi vet at FF er like rundt hjørnet, så er Sony og fastoptikk mer aktuelt enn noensinne for meg.

 

Nei, dette er et vanskelig valg. Som fastoptikk-entusiast hadde jeg fått mest ut av Sony, men er pengene tilstede så ville jeg heller jobbet med en av superzoomene til Olympus. Jeg ville altså latt den tilgjengelige optikken bestemme for min del. Kanskje det vil hjelpe deg også?

 

Når det gjelder grepet så har jeg enda ikke hatt A700 i hånden. Det må nesten sjekkes, i og med at jeg har hatt det meste andre i hendene. Men E-3 har jeg holdt i hendene, og det var en modell som passet meg. Den føltes helt riktig, og det vet jeg at flere har opplevd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...