Gå til innhold

Taper mye på Vista Ultimate OEM?


Anbefalte innlegg

Hei, har egentlig et enkelt spørsmål.

 

Jeg skal kjøpe denne PC'en

Taper jeg mye på å kjøpe MICROSOFT Windows Vista Ultimate Norsk OEM DVD,64 istedenfor MICROSOFT Windows Vista Ultimate Norsk, Fullv, DVD?

 

Vet at det finnes en OEM vs Retail tråd, men dette er et enkelt spørsmål, så håper på svar :)

 

Er det noe forskjell på de?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hjalp det :)

 

Men for å få en rask oppsumering:

 

Hvis jeg skal bare ha OS'et (Vista Ultimate) på den maskinen jeg bygger (handlevogn) så er OEM best? Skal kanskje bytte skjermkort, og kanskje oppgradere til mer Ram til jul, men det går vel bra?

 

Som sagt skal jeg bare ha den på en maskin, og ikke skifte så mye?

 

 

Så den eneste forskjellen mellom OEM og Retail, er at man kan flytte OS'et, og oppgradere så mye man vil uten ny lisens, no som jeg ikke skal.

Er den den eneste forskjellen?

 

Tusen takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Om du ikke ønsker å flytte OSet over til en annen maskin i framtiden, eller planlegger å oppgradere maskinen i den grad at det blir som en ny PC å regne (ifølge Microsoft sin poeng-duppeditt), så er OEM er fint alternativt til retail. :)

Oppgradering av skjermkort og RAM koster deg 2 poeng, og da har du 23 poeng tilovers før du må kjøpe ny OEM-lisens.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Etter mye lesing på Runes blogg, er jeg velig forvirret.

Hvis man overstiger 25 poeng, mister man rett til support og oppgradering.

Man har heller ikke verken rett til support ved OEM-lisens.

 

Skal kjøpe PC'en (PC-delene) for konfirmasjonspengene, så PC'en skal holde lenge, og jeg skal oppradere ettervert.

 

For å slippe alt det maset vil jeg heller betale 1.000,- ekstra, for en Retail-lisens, så jeg kan oppgardere, reinstalere osv. uten problemer. Jeg har også rett til support. noe jeg syns er viktig når jeg bruker konfirmasjonspengene, og den skal holde i en stund.

 

Derfor lurer jeg på om denne Microsoft Windows Vista Ultimate SP1 Norsk Fullversjon DVD er ekte, og at den er en Retail-lisens og ikke OEM-lisens

Hvis den er ekte, hvorfor selge denne og da?

Så trenger svar :)

 

Takker veldig for all hjelp :)

Endret av Fred7555
Lenke til kommentar
Derfor lurer jeg på om denne Microsoft Windows Vista Ultimate SP1 Norsk Fullversjon DVD er ekte, og at den er en Retail-lisens og ikke OEM-lisens

 

Sikreste er vel å sende en epost å spørre/få det bekreftet. Men kan nok stemme, for det ble varslet allerede på nyåret at MS skulle sette ned prisene på Fullversjon/Retail utgavene nå i sommer.

 

Vi ser antagelig tilsvarende priskutt her, på f.eks. Vista Home Premium Fullversjon/Retail. Kostet tidl. ca. 2800, nå rundt 1800-1900

 

http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&a...mp;QSID=6670965

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=330217

 

Men som du sikkert legger merke til, anonnserer ikke Komplett/PcUtstyr med Vista Ultimate til nedsatt pris som i ditt eksempel over her, hvilket tilsier at det er litt kaotisk ennå, og en salig blanding av gammelt/nytt på lager, eller dårlig oppdatert produktinfo. Bare for å gjøre det enda mer "kaotisk" har Netshop i over en måned allerede solgt Vista m/SP1, mens ingen andre har tilbudt det. :ph34r: Jeg er i startgropen til å kjøpe Vista sjøl, derfor har jeg lagt merke til "rotet" :D

Endret av Mekanicus
Lenke til kommentar

Han svarte på mail nå, og her er det:

 

Svar

Heisann Fred,

 

 

 

Tusen takk for henvendelsen – det er kommet en ny versjon av Vista Ultimate med SP1 – denne har en ny pris og den gamle er dessverre ikke justert.

 

Det er samme produkt bare med SP1.

 

 

 

Ha en riktig god dag.

 

 

 

Mvh,

Haakon

 

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

Spørsmål

From: Fredrik Fred [mailto:[email protected]]

Sent: 23 June 2008 21:17

To: Salg

Subject: Et spørsmål angående et prdukt oss dere

 

 

 

Hei, jeg skal kjøpe ny PC, og vil helst ha en Retail-lisens istedenfor en OEM-lisens pga. support, oppgradering osv. av Windows Vista Ultimate.

Når jeg så denne (http://www.yaha.no/?pd=255874&og=33&hg=172&ug=401) ble jeg veldig glad, og tenkte at det var veldig fint og få den så billig.

Men etter litt mer søking, fant jeg også denne (http://www.yaha.no/?pd=227822&og=33&hg=172&ug=401), som ser ut til å være det samme, bare at det koster 2.000,- mer.

Den ene koster 2424,- og den andre 4029,- så de må jo være en forskjell.

 

Så spørsmålet mitt er om den første "Microsoft Windows Vista Ultimate SP1 Norsk Fullversjon DVD" er ekte, og at det er en Retail/Fullversjon-lisens, og ikke en OEM-lisens.

Hvorfor selge en helt lik til halvparten av prisen da?

 

 

Tusen takk for svar

 

 

 

Så det er en ekte :)

Lenke til kommentar

Spørsmålet blir, når kan du få den?

 

Dato/tilgjenglighet i butikkene ser ut til å ha skiftet hver dag den siste tiden. Og hvis de først opplyser de har/dato, er det puslete 5 stk. osv. Skulle liksom tro at når MS setter i gang cd/dvd pressene "så lager de minst 1000 i slengen" elns iallefall. Neimen ikke lett å bli klok på.

Lenke til kommentar

Synd det, siden jeg bestiller alle PC'delene i morgen fra Amentio.

Vet noen forsten hvor lang tid det tar før man får delene?

 

Og noen skulle komme og bygge PC'en og innstalere OS, men siden OS'et kommer senere, må jeg nok gjøre det selv, eller vente :(

 

EDIT: Fikk akkurat en ny mail fra yaha.no:

 

Heisann Fred,

 

 

 

Den nye versjonen er ikke kommet inn enda – det står på web’en vår ”Fra 3 dager” som er en standard for produkter som ikke er lager. Dette er basert på erfaringer fra bestillingsvarer. Jeg mistenker leverandør om å trenere leveringene til de har fått ut de gamle. Mulig denne blir satt ned for å få ut. Jeg skal høre med leverandøren vår på dette.

 

 

 

Mvh,

Haakon

Endret av Fred7555
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...