Gå til innhold

Er den lokale fotobutikken verdt å bruke?


Anbefalte innlegg

Fant et par interessante synspunkter vedrørende dette:

http://thomashawk.com/2008/05/bad-service-...lls-camera.html

http://www.philoking.com/2008/05/19/local-...business-model/

 

Hva er andres erfaringer? I min erfaring er det ikke noen spesiell grunn til ikke å kjøpe der det er billigst hvis du har gjort litt research selv.

 

Rådene du får er det stort sett ikke mulig å stole på uansett med mindre man kjenner og stoler på selgeren i butikken.

 

Eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er andres erfaringer? I min erfaring er det ikke noen spesiell grunn til ikke å kjøpe der det er billigst hvis du har gjort litt research selv.
Rådene bør man selvfølgelig ta med en klype salt (og jeg jobber i fotobutikk selv), men muligheten til å få tilbehør med en gang, mulighet til å prøve og holde kameraer er vel også verdt litt. Det får man ikke gjort med grundig research på nettet - uansett. Jeg er også av den formening at dersom man ønsker å ha fotobutikkene i det hele tatt, må man være villig til å ofre litt for at den skal være der. Mange ganger er de faktisk rimeligere også enn de billigste butikkene på nettet.

 

En annen ting er at jeg er forundret over hvor mye tid folk bruker på å spare en femtilapp her og der på foto- og datautstyr, men å kjøpe seg et eller annet å bite i på byen bryr dem seg ikke om i det hele tatt, for å ikke snakke om klær. I noen innlegg på Dinside påpekte jeg også at mange kvier seg for å legge igjen en hundrelapp ekstra på et minnekort, men sjekker ikke priser andre steder på vinterhjul når de kjøper bil - der det kan være snakk om flere tusen kroner i forskjell. Visst er det viktig med lave priser, men folk sparer neimen ikke penger på de tingene som virkelig monner...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Har nettopp bestilt div. objektiver på nettet.

Ga nærbutikkene en fair sjanse til og komme med et reelt tilbud.

I norge så kommer objektivene på ca 35000.- var dårlig med rabatter på de.

Fra USA så betaler jeg Ca 25000,. inkludert frakt og mva.

Vil ikke si at 10000.- er småpenger.

 

Må bare legge til at hus og et par rimelige objektiver + noe småtteri er kjøpt i nærfotosjappa.

 

Det er mange penger og spare på å være prisbevist på det man vil kjøpe.

Når det i tillegg er enkelte ekpeditører som er innkomptente også,så hjelper ikke det på salget heller.

Lenke til kommentar

En enkel grunn til at man ikke får de helt store rabattene er kanskje det at butikkene faktisk ikke tjener så mye som du kanskje tror?

 

På en Canon 40D 17-85kit sitter vi igjen med under 1000,- i fortjeneste (12995,-)

 

På en Nikon 17-55 F2.8 til 10995,- er fortjenesten på rett i overkant av 1100,-

 

Og slik er det stort sett over hele linja for fotoutstyr, stort sett umulig å leve av å selge fotoutstyr alene, man må ha andre ting ved siden av for at det skal gå rundt.

 

Og det å sammenlikne med USA blir feil, vi betaler helt andre summer her hjemme for varene enn de gjør der, bla. pga reklamasjonsretten vi har her hjemme, importørene må tjene inn det ved å øke sin egen fortjeneste på sine produkter.

 

Hadde folk visst hvor lite man tjener på foto, er jeg sikker på at mange av dem hadde vært flaue for å spørre om avslag..

 

Og som det blir påpekt her så er det andre ting man heller burde prute på enn dette, og noen gjør det sikkert allerede.

Personlig ber jeg aldri om avslag så sant ikke varen er b-vare eller utstillingvare, vi er i Norge, ikke på ferie i syden eller andre land hvor pruting nesten er påbudt:D

Lenke til kommentar

Nå er det nok mye å spra til USA med tanke på kursen, og dette får vi ikke nytte av i norge enda. Synes til midt trå starter at du kan gi beskjed om hva du har handla og til hvem pris i usa slik at vi som har inn prisene kan få sjekket dette...

Lenke til kommentar

Jeg personlig kjøper bare i fysiske butikker (lokalt) der jeg kjenner selgerene godt, får veldig god rabatt og gode tips. Er mye mer lønnsomt det enn å kjøpe på nett der det er billigst f. eks., det er jo bare et par hundrelapper spart på internett uansett.

Lenke til kommentar
En enkel grunn til at man ikke får de helt store rabattene er kanskje det at butikkene faktisk ikke tjener så mye som du kanskje tror?

 

Og det å sammenlikne med USA blir feil, vi betaler helt andre summer her hjemme for varene enn de gjør der, bla. pga reklamasjonsretten vi har her hjemme, importørene må tjene inn det ved å øke sin egen fortjeneste på sine produkter.

 

Joa forstår det,men jeg har ikke lyst til og "sponse" med 10000.- det er såpass mye penger som jeg kan bruke til annet.

 

Nå har jo internett kommet for å bli,så butikker får ta hensyn til det og bli mer konkuransedyktige,klarer dem ikke og konkurere på pris så får dem finne på noe annet som gullerot.

 

Personlig ber jeg aldri om avslag så sant ikke varen er b-vare eller utstillingvare

 

Kjøpte faktisk et 30D hus som var utstillingsmodel "JP tilbudet" syntes det var billig nok så jeg prøvde ikke å "prute" på det kjøpet selv om det var en utstillingsmodell.

Lenke til kommentar
Synes det blir litt feil om man går inn i en fotobutikk, prøver forskjellige hus og objektiver, finner ut hva som passer best også drar hjem og bestiller over internett for å spare noen hundrelapper..

 

Nuja .. Jeg måtte selv se meg nøtt til å droppe den nærmeste fotobutikken, fordi Japan Photo (også butikk forresten, altså ikke på nettet) solgte 40D til 2700 kroner mindre.

 

Det er klart at man ikke bør ha til hensikt å få demonstrasjon hos den lokale forhandlere for så å handle på megacheapstore.com, men man skal ikke nødvendigvis akseptere priser som ikke er konkurransedyktige.

 

For øvrig synes jeg det er greit å betale 5-10% ekstra i lokal butikk, noe jeg også gjerne gjør. Det er fint å ha et sted i nærheten hvor man kan få kjøpt ting i en fei når det haster, ta produktet med tilbake til butikken når det feiler, få gode råd, eller bare slå av en prat.

Lenke til kommentar

Må si meg enig med Nautica her..

 

Skal bytte hus til høsten, som jeg kommer til å kjøpte på JP.. Sparer noen tusenlapper på å kjøpte det i USA, men føler ikke at det er verdt det med tanke på garanti og reklamasjon..

 

Optikk derimot, det er en helt annen sak..

Når man begynner å spare 10000++ bare på noen objektiver, for det da være måte på hvor trofast man skal være til nærbutikken.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper som oftest i butikk så lenge det ikke er snakk om veldig store prisforskjeller. Det eneste jeg har kjøpt over nett er batterigrepet til D300, kom på 1800,- ferdig importert i steden for 3000,- i butikk. Greit å legge igjen noen kroner i Norge også isteden for å sende alt til USA.

Lenke til kommentar

Det er jo sykt billig, i usa omdagen

og jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så sykt stor forskjell.

 

når en butikk tjener 1000 på noe til 13000 her i norge så er ikke det spesielt mye!

går du på cubus og handler for 5000 tjener de jo sikkert 3000.

fotoutstyr er så presset det kan bli i norge fra butikkene tror jeg.

med mindre man handler på jalla plasser.

men tror nok impotørene kan senke noe priser for og ikke få så mye handels lekasje til Bush!

 

Men slik er det med alt annet også. leier man polakker som er kjempe finke til en latterlig pris iforhold til sutrende snekkere og rørleggere i norge tar omdagen! helt sykt er det.

polakk 150kr timen snekker 600 rørlegger 800 hvorfor velge norske folk da? til enkle jobber?

da er det snakk om og spare sykt med penger!!!!

 

så går man inn i en butikk snakker med en PROFF(ikke alle plasser har det, jeg vet det)

fyr og han selger deg noe til 30000

også tjener han 2500 på det. syntes ikke han er grådig da jeg!

+ at du kommer inn 100 ganger og spør og maser! hans timespris blir jo latterlig i forhold!

 

Støtt norge ikke alt annet! selv om de ta alt av penger du eier og har!

Endret av rieg
Lenke til kommentar

Det er tydlig delte meninger om dette temaet.

Butikktilhengerene sier at den ekstra serviceen er det verdt å betale ekstra for, muligheten til å prøve og få råd før kjøp er det verdt å betale ekstra for, men hvor mye? 5-10%? 20-30%? 40%?

Internett/USA tilhengerne mener at den infoen du får på internett er ofte god nok, og det er verdt å spare penger med å kjøpe på nett.

 

Når den lokale butikken kanskje ligger 40% over i pris, med en leveringstid på 5ganger så lang tid som internettbutikker (for de må bestille varen fra importør) og med service som ikke noe eksepsjonelt bra, er de da verdt å bruke?

Lenke til kommentar
Nå har jo internett kommet for å bli,så butikker får ta hensyn til det og bli mer konkuransedyktige,klarer dem ikke og konkurere på pris så får dem finne på noe annet som gullerot.
Det er jo det butikkene gjør, de bruker service og tilbud om hjelp. Problemet er at vi kan ikke bare gi service til dem som handler, så de som ønsker å utnytte butikkene har mulighet til det. Man blir selvfølgelig klar over hvilke kunder som bare spør og aldri handler, og kaster bort mindre tid på slike, men samtidig kan det gi et dårligere rykte dersom man avviser kunder. Om en kunde som vet at han ikke skal ha noe sier det med en gang, viser hensyn og lar oss betjene betalende kunder i praten, er det selvfølgelig bare hyggelig. Men kunder som trolig vet at de skal handle på nettet, kommer inn og "forlanger" å få hjelp og veiledning for deretter dra hjem og "tenke på det" er utrolig irriterende.

 

De som bare skaffer informasjonen på nett, og handler på nett har jeg ingen problemer med. Det er de kundene som utnytter tilstedeværelsen av fotobutikken, uten å gi noe tilbake som er et problem. "Snylterne" med andre ord, og slike kunder er ikke til gagn for _noen_ andre enn seg selv.

 

Men det er dessverre slik at fortjenesten på kamera og optikk er så liten, at vi må selge andre ting til "blodpriser" for å tjene penger i det hele tatt. Kjøpesentre (der "min" butikk ligger) er på mange måter svært utakknemlig for fotobutikker, fordi husleie-strukturen typisk er omsetningsbasert, en viss prosentandel av omsetningen går til husleie. Siden kameraer bidrar til relativt høy omsetning, men liten fortjeneste, går det med andre ord ikke rundt om vi bare selger kamera, og på enkelte produkter taper vi penger om vi ikke selger minnekort og veske samtidig. Likevel "forventer" mange kunder å finne også fotobutikker i kjøpesenter, og jeg er sikker på at mange setter stor pris på at vi er der "alle andre er".

 

Internet har gitt de lokale butikkene sterk konkurranse, og godt er det, men samtidig er det trist om en "død ting" som Internet skal ta livet av de lokale butikkene. Det er faktisk noen som kommer innom bare for å ta en fotoprat, uten å egentlig skulle ha noe spesielt, og fotobutikken er et sted der man kan gjøre dette. De færreste ville finne på å stikke innom Elkjøp for å prate med kameraselgeren, eller ringe nettbutikken. Samtidig er fotobutikken et sted du kan få utstyr til kameraet ditt umiddelbart. Tar man med frakt blir ofte ikke prisen på rimelig utstyr mye høyere enn nettet, og du får minnekortet, vesken, solblenderen eller batteriet med en gang.

 

Når det gjelder hvor mye mer produkter kan koste i butikken, varierer det etter min mening med hva slags produkter det er snakk om, og hvor mye prisforskjellen er i kroner og øre. Dersom et minnekort koster 50kr på nett og 100 i butikken, har jeg ingen problemer med å betale 100% mer i butikken. Et kamera som koster 5000 kr på nett, vil nok grensen gå på ca 5500 i butikk, altså rundt 10% over.

 

 

Dersom jeg skulle ønske meg én ting til jul i fotobransjen, ville det være at importørene av kamera sparte inn noen kroner på sin fortjeneste, slik at fotobutikkene har en real sjanse til å tjene penger på kamerautstyr. Selvfølgelig må importørene også tjene penger, men flere av de store importørene (det finnes unntak!) tar seg skrekkelig godt betalt for utstyr, ikke bare kameraer, men også optikk og tilbehør. Når man som ansatt i fotobutikk får se hva slags rabatter de faktisk har mulighet til å gi fra tid til annen (har dessverre ikke mulighet til å komme med eksempler, men det er _skremmende_), er det helt klart at de har rom til å gi mer tilbake til butikkene uten å gå konkurs. Ønsker meg også importører som varsler butikkene sine om prisnedganger en liten stund før, slik at man kan prioritere å få ut varer kjøpt inn til høyere pris - eller slik Olympus har gjort - de dekker butikkens tap dersom prisen justeres ned etter innkjøp. Dette vil være til gagn for importørene også, fordi butikkene kan tørre å ha varer på lager. For Ageurk er inne på noe når det gjelder bestillingsvarer - de er dessverre ikke særlig lukrative i butikk, det tar lang tid og de er svært sjelden rabattert eller gunstig priset.

Lenke til kommentar
quote

 

Så sant så sant.

 

Ser på meg selv som ganske lojal angående butikker jeg bruker.

Har nok lagt igjen ca 10000.- de siste året på fotoutstyr.

Kamera/minne/filter etc.

Men når jeg får/har kjøpt 2 objektiver for 10000.- mindre fra USA så er det for mye penger og "gi bort"

 

Er ofte innom div.butikker og ser,men sier klart fra at jeg bare skal se.Har ennå tilgode å lurekikke/prate og så handle på nettet.

Lenke til kommentar

Jeg har litt dårlig samvittighet for at jeg handlet så mye fra USA som jeg gjorde, hovedsakelig fordi jeg var hos Schrøder Foto i Trondheim og fikk vanvittig bra service, masse gode råd, demonstrasjon og tips i en times tid av en kjempeflink selger. Burde nok ha handlet der, men prisene dems er ganske høye.

 

Var også innom JP i Trondheim, og servicen der var ikke noe å skryte av. Jeg fikk hjelp, men det folket som jobbet der hadde ikke i nærheten så mye peiling som han på Foto Schrøder som hadde holdt på med foto og jobbet som fotograf hele livet. Ikke ville de hos JP hjelpe til og forklare ting og tang heller. Og de hadde null peiling på Olympus når jeg spurte om det... Jeg kjøpte kamerahus hos JP pga. forsikring/sensorrens og optikk, vesker, tripod og alt annet fra B&H (de har knallbra service der å da, via mail vel å merke).

 

Jeg ble faktisk sjokkert når jeg var hos JP i Trondheim og spurte en av selgerne om Olympus E-3 ... Tok så et kontroll-spørsmål og spurte om E-3 hadde LiveView (etter selgeren faktisk hadde demonstrert live-view på kameraet, uten å presisere hva funksjonen het)... Og han begynte å rote i kameramenyen/innstillingene og sa at han trodde kameraet hadde funksjonen, men han var ikke sikker..... For en fabelaktig kompetanse! Her fikk jeg virkelig lyst å handle gitt!

Lenke til kommentar
Jeg har litt dårlig samvittighet for at jeg handlet så mye fra USA som jeg gjorde, hovedsakelig fordi jeg var hos Schrøder Foto i Trondheim og fikk vanvittig bra service, masse gode råd, demonstrasjon og tips i en times tid av en kjempeflink selger. Burde nok ha handlet der, men prisene dems er ganske høye.
Bare for å gi et lite "innsidetips" - siden jeg jobber i fotobutikk (dog ikke butikken du nevner). Selvfølgelig ønsker vi at du kjøper alt i butikk, men dersom du bare ønsker å "takke for hjelpen" ved å handle i butikken, gjør du faktisk mange en tjeneste ved å bare handle tilbehør der. For det første er det ikke alltid så mye å spare i kroner og øre på det, en sekk du får til 5-600 kr på nettet koster gjerne 7-900 kr i butikk, men butikken sitter igjen med en større andel av pengene du legger igjen. Har du brukt en time av betjeningens tid, "bør" du legge igjen ca 2-300 kr i fortjeneste, og det vil ikke ruinere så mange... Det er uansett ikke for sent - med mindre du virkelig har kjøpt inn *alt* du trenger av fotoutstyr for de neste årene. :-)

 

Selvfølgelig trenger du ikke legge igjen penger i en butikk du ikke er fornøyd med, men når man går ut av butikken etter en time og har fått veldig god service, synes jeg man "skylder" dem en handel som i hvert fall dekker lønnen til den som hjalp deg.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...