minien_ Skrevet 19. juni 2008 Skrevet 19. juni 2008 Hei! Jeg skal kjøpe meg speilreflekskameraet Sony Alpha A200K, for det sies å være et bra nybegynnerkamera, men spørsmålet er om det tar gode bilder! På mange tester har det fått veldig bra og full pott. Er det noen som har noen erfaringer med dette kameraet å dele? Dessuten lurer jeg på hva som er nærgrensen ved makrobilder med dette kameraet?
deep750 Skrevet 19. juni 2008 Skrevet 19. juni 2008 Kjenner ikke kameraet, men nærgrensen avgjøres av objektivet som sitter på, og vil derfor variere ut ifra objektivet
anon12234 Skrevet 19. juni 2008 Skrevet 19. juni 2008 med kit objektivet vil jeg tro nærgrensen ligger på 0.5-1m. skal du fotografere makro bør du ha dedikert makroobjektiv. selve huset er et flott nybegynnerhus, stikk ned på fotosjappa og prøvehold huset samt dets kunkurrenter. finn det du liker best. kan egentlig ikke slå feil hvilket entry-level hus du kjøper i dag. alle er bra
minien_ Skrevet 19. juni 2008 Forfatter Skrevet 19. juni 2008 med kit objektivet vil jeg tro nærgrensen ligger på 0.5-1m. skal du fotografere makro bør du ha dedikert makroobjektiv. selve huset er et flott nybegynnerhus, stikk ned på fotosjappa og prøvehold huset samt dets kunkurrenter. finn det du liker best. kan egentlig ikke slå feil hvilket entry-level hus du kjøper i dag. alle er bra Hei! Når du sier 0.5-1m mener du vel i cm? Det er jo ikke makro når du har en avstand på èn meter. Jeg får med objektiv 18-77mm, og på den står det også 0.39 m. Skjønner ikke helt hva det betyr jeg. (Er en fotointressert ungdom, men som er nybegynner innen speilrefleks). Dessuten, vet om noen bra, men billige makro-objektiver jeg kan kjøpe til dette kameraet?
gorpium Skrevet 19. juni 2008 Skrevet 19. juni 2008 Jeg får med objektiv 18-77mm, og på den står det også 0.39 m. Skjønner ikke helt hva det betyr jeg. Det betyr at autofokusmotoren ikke fungerer på motiver nærmere enn 39cm - eller generelt sett umulig å fokusere med auto eller manuelt utenfor den grensen.
PMnormal Skrevet 20. juni 2008 Skrevet 20. juni 2008 Makro forteller ingenting om nærgrensen, bare om hvor stor forstørrelsesgrad et objektiv gir. Den skal være 1:1. Med lang brennvidde blir det lenger arbeidsavstand. Ingen kameraer leveres med objektiver som fungerer til makro, så det må du kjøpe i tillegg. Og jeg vil tro at A200 er helt grei til det bruket. Men jeg ville heller gått opp en klasse til A300. Den modellen har liveview, og er derfor enda mer egnet for makro.
Bombasa Skrevet 20. juni 2008 Skrevet 20. juni 2008 Ett godt og skarpt makro objektiv er: Tamron SP AF 90mm F/2.8 Di 1:1 Macro
minien_ Skrevet 25. juni 2008 Forfatter Skrevet 25. juni 2008 (endret) Ett godt og skarpt makro objektiv er: Tamron SP AF 90mm F/2.8 Di 1:1 Macro Ja, nå ble det A200 da, men er veldig fornøyd! Det tar veldig bra bilder, men skulle gjerne kommet nærmere enn det objektivet 'takler'. Derfor blir vel det neste å kjøpe et nytt objektiv da, men det trengs ikke enda. Endret 25. juni 2008 av minien_
tomsi42 Skrevet 25. juni 2008 Skrevet 25. juni 2008 Ja, nå ble det A200 da, men er veldig fornøyd! Det tar veldig bra bilder, men skulle gjerne kommet nærmere enn det objektivet 'takler'. Derfor blir vel det neste å kjøpe et nytt objektiv da, men det trengs ikke enda. Det er mulig at du kan klare deg med en close-up linse i mellomtiden. Ulempen er at de er ikke gratis de heller. Canon 500D får mye skryt. Tom
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå