Gå til innhold

Når vi snakker om respekt...


Anbefalte innlegg

Man kan ha medfølelse med lille Adolf som vokste opp og følte behovet for å gjøre som han gjorde, samt at han dessverre for seks millioner jøder klarte å lure/tvinge omtrent hele Tyskland med på sin agenda, men at man skal respektere de valgene han endte opp med å gjøre er slett ikke en selvfølge.

 

Rart å tenke på Hitler som barn, er det ikke? :)

 

Jeg synes forøvrig at man bruker ordene toleranse og respekt om hverandre litt for mye.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke Bibelen menneskeskapt?

--------------------

Nei den er inspirert av Gud.

2 Tim 3:16,17

Hele Skriften er inspirert av Gud og nyttig til undervisning, til irettesettelse, til å bringe ting i rette skikk, til opptuktelse i rettferdighet, for at gudsmennesket kan være fullt dugelig, fullstendig utrustet til all god gjerning.

Lenke til kommentar

Gud gav Moses «to lovtavler, steintavler som det var skrevet på med Guds finger». (2. Mos. 31: 18) Dette var De ti bud. Det samme året, i 1513 f.Kr., gav Gud Moses befaling om å begynne å føre opptegnelser som skulle tas vare på. Slik begynte nedskrivningen av de hellige skrifter. (2. Mos. 17: 14; 34: 27) Gud gav også Moses befaling om å lage «lovkisten» eller ’paktkisten’, en vakkert forarbeidet kiste hvor israelittene skulle oppbevare disse høyst verdifulle meddelelsene. (2. Mos. 25: 10—22; 1. Kong. 8: 6, 9) Gud gav også beskjed om hvordan kisten og det teltet hvor den skulle stå, skulle se ut, og den ledende håndverkeren og byggmesteren, Besalel, ble fylt «med ånd fra Gud, med visdom, innsikt og kunnskap og med evne til alle slags håndverk», så han kunne utføre sitt arbeid i samsvar med Guds befalinger. — 2. Mos. 35: 30—35.

Gud har gjort kjent sine hensikter ved å tale «ved mange anledninger og på mange måter» over en lang tidsperiode. (Hebr. 1: 1) Hans Ord ble nedskrevet fra 1513 f.Kr. til omkring 98 e.Kr., med andre ord i løpet av en periode på cirka 1610 år. Forfatteren, Gud, benyttet 40 skribenter. Alle disse skribentene var hebreere og tilhørte det folket som hadde fått «betrodd Guds hellige utsagn». (Rom. 3: 2) Åtte av dem var kristne jøder som kjente Jesus, enten personlig eller gjennom apostlene. De inspirerte skrifter som var blitt nedskrevet før deres tid, hadde vitnet om Messias’ eller Kristi komme. (1. Pet. 1: 10, 11) Selv om de som nedskrev Bibelen, fra Moses til apostelen Johannes, kom fra vidt forskjellige samfunnslag, var de alle med på å hevde Guds overherredømme og forkynne hans hensikter på jorden. De skrev i Guds navn og ved hans ånds kraft. — Jer. 2: 2, 4; Esek. 6: 3; 2. Sam. 23: 2; Apg. 1: 16; Åp. 1: 10.

En rekke av disse skribentene tar med i sine beretninger utdrag fra dokumenter som var blitt nedskrevet tidligere av menn som hadde vært øyenvitner til det de skrev om, men som ikke alle var inspirert. Moses kan for eksempel ha samlet deler av 1. Mosebok fra slike øyenvitneberetninger, og det samme kan Samuel ha gjort da han skrev Dommerne. Det foregikk stort sett på samme måte da Jeremia samlet 1. og 2. Kongebok, og da Esra skrev 1. og 2. Krønikebok. Den hellige ånd ledet disse mennene når de skulle avgjøre hvilke deler av eldre dokumenter de skulle ta med, slik at disse samlingene ble autentiske og pålitelige. Disse utdragene fra eldre dokumenter ble en del av de inspirerte skrifter fra og med det tidspunkt da de ble tatt med i samlingen. — 1. Mos. 2: 4; 5: 1; 2. Kong. 1: 18; 2. Krøn. 16: 11.

I hvilken rekkefølge er Bibelens 66 bøker blitt til? Hvilken del av tidens uendelige strøm omspenner de? Beretningen i 1. Mosebok beskriver skapelsen av himmelen og jorden og forteller hvordan jorden ble beredt til å være menneskenes hjem, og deretter skildrer den begynnelsen til menneskenes historie, fra skapelsen av det første menneske i 4026 f.Kr. De hellige skrifter forteller deretter om viktige begivenheter fram til kort tid etter 443 f.Kr. Etter et opphold på over 400 år blir beretningen tatt opp igjen i år 3 f.Kr. og blir ført fram til omkring 98 e.Kr. Sett fra en historisk synsvinkel omspenner Bibelen følgelig en periode på 4123 år.

Lenke til kommentar

Hvorfor kunne han ikke skrive det ned selv, en perfekt tekst, som for det første ikke gikk imot det meste vi vet om verden i dag, og for det andre, en tekst som kunne overtale alle om hvem den "riktige" guden er?

 

Og de aller fleste andre hellige tekster har lignende oppbygning. Deres gud(er) er de eneste rette, de eneste som finnes. Deres gud(er) er den absolutte sannhet, og alt annet er feil, inkludert Bibelen, sett fra deres synspunkt. Hvorfor er ikke disse rett?

 

Beskrivelsen av skapelsen er feil, det vet vi i dag. Menneskets historie slik bibelen forteller den, er også feil. Andre hendelser som du beskriver som en rekke hendelser varierer veldig mye. Mange er bare historier som forteller noe om moral eller noe annet, mens noe implementerer fantasi og magi som bare er tull og tøys. Hvorfor kan vi ikke se noen som helst spor av det overnaturlige Gud driver med på Jorden nå i nyere tid når vi faktisk kan verifisere eller falsifisere ting?

Lenke til kommentar

Beskrivelsen av skapelsen er feil, det vet vi i dag. Menneskets historie slik bibelen forteller den, er også feil. Andre hendelser som du beskriver som en rekke hendelser varierer veldig mye. Mange er bare historier som forteller noe om moral eller noe annet, mens noe implementerer fantasi og magi som bare er tull og tøys.

---------------------------------------------

Kan du gi en begrunnelse for dine påstander?

Lenke til kommentar

Skal prøve å ikke henge meg opp i ordet respekt, da det er et drittord.

 

Jeg har venner som er kristne, som er ateister, som ikke kan nok om emnet til å ta et standpunkt. Jeg har venner som ikke tror på evolusjon, som er i mot abort, som liker å sloss, som er i mot homofili, som er i mot sex før ekteskap etc.

 

Jeg digger vennene mine, men på enkelt områder er noen av dem komplette idioter. Og klart jeg sier i fra når dem oppfører seg som idioter. Og jeg latterliggjør dem i håp om at de ser hvor patetiske de av og til er. Og slik prøver jeg å være med alle.

 

Betyr det at jeg ikke har respekt for dem? Alle har negative og positive sider (i.e. ulikheter og likheter med meg). Ingen er perfekt. Ingen kan respekteres 100%.

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar
Beskrivelsen av skapelsen er feil, det vet vi i dag. Menneskets historie slik bibelen forteller den, er også feil. Andre hendelser som du beskriver som en rekke hendelser varierer veldig mye. Mange er bare historier som forteller noe om moral eller noe annet, mens noe implementerer fantasi og magi som bare er tull og tøys.

---------------------------------------------

Kan du gi en begrunnelse for dine påstander?

 

Gå inn på wikipedia, så søker du på Jorden, Universet, Evolusjon og Abiogenesis.

 

Jeg kan komme tilbake med kilder som beviser ting som står i Bibelen som falsk senere.

Lenke til kommentar
«Bibelen er inspirert av Gud fordi det står i Bibelen.»

 

Bok x er sann fordi det står i bok x at den er sann. Dette er en mildt sagt problematisk vinkling. Hvem som helst kan hevde at noe er sant. Det blir ikke mer eller mindre sant av den grunn.

 

Jeg synes kristne som bruker det der som et argument er skikkelig irriterende. Jeg forstår det ikke.

Lenke til kommentar
Jeg mener at en muslims ekstremist som mener at alle hedninger skal drepes, har rett til å tro dette, og skal respekteres for det, for han/hun mener åpenbart at dette faktisk er etisk og moralsk korrekt. Hitlers menneskesyn skal respekteres, men handlingene må selvsagt forkastes.

 

Hvis vi respekterer hitlers menneskesyn, hvorfor skal handligen forkastes - på hvilket grunnlag?

 

...fordi han torturerer, mishandler og dreper folk?

 

...kanskje? Ser ikke noen grunn til at man skal være nødt til å akseptere HANDLINGENE til folk om de går negativt ut over andre. Da respekterer jo ikke de sine medmennesker.

Lenke til kommentar
Men man har da ikke flere beviser for big bang en gud? Begge er like usansynlige.

 

Alle objekter i universet beveger seg bort fra hverandre. Dette kan man vite, fordi man ser at rødforskyvningene til objekter er avhengig av hvor langt unna de er. Dette impliserer ekspansjon. Fra dette kan man videre utlede at alt var mye nærmere hverandre før i tiden, og igjen ser det ut til at alt har sin opprinnelse i ett punkt i universet. I tillegg har man den kosmiske bakgrunnsstrålingen som ser ut til å være et ekko etter Big Bang.

 

Dette er de to store og kjente observasjonene som støtter Big Bang-modellen.

 

Gud har ingen bevis, så sannsynligheten for guds eksistens er veldig liten.

Lenke til kommentar

Men altså, det som er aller mest håpløst ved å plapre om å bevise eller motbevise Guds eksistens, er at folk ikke kan bli enige om hva man legger i dette begrepet/navnet Gud, og hva man skal se etter...! Så lenge man ikke har noen formening om hva det er for noe, kan man ikke håpe på hverken å bevise eller motbevise noe som helst ved det! :)

 

I den grad man har definert hva Gud er for noe i dagens religioners sentrale tekster, er det forsvinnende lite som tyder på at dette har noe for seg. Jeg minner igjen om variasjonen i hva folk legger i begrepet Gud — det strekker seg fra en mann med hvitt skjegg som sitter på en skydott i himmelen (den svært konkrete der oppe) helt til et synonym for universets energi. Er det rart folk blir forvirret? Bestem dere, alle dere som snakker om Gud! :p

Lenke til kommentar
Beskrivelsen av skapelsen er feil, det vet vi i dag. Menneskets historie slik bibelen forteller den, er også feil. Andre hendelser som du beskriver som en rekke hendelser varierer veldig mye. Mange er bare historier som forteller noe om moral eller noe annet, mens noe implementerer fantasi og magi som bare er tull og tøys.

---------------------------------------------

Kan du gi en begrunnelse for dine påstander?

 

Les deg opp på den vitenskapelige metode (se linkene i min signatur)

Les deg opp på kosmologi, og teoretisk fysikk

Les deg opp på geologi

Les deg opp på evolusjonsbiologi, arkeologi

Les deg opp på kjemi og abiogenesis

Les deg opp på historie

 

Alle begrunnelsene er behørig presentert i vitenskapen, men det vil ta veldig lang tid å presentere alle her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...