Gå til innhold

Når vi snakker om respekt...


Anbefalte innlegg

Til dere religiøse her jeg en liten ting.

 

finnes julenissen? vell 100% som svarer ærlig ville sagt nei

har man bevis for julenissen? nei

 

Finnes gud? vell 40-60% ville svart ja

har man bevis for gud? nei

 

finnes alver? vell 100% som svarer ærlig ville sagt nei

har man bevis for alver? nei

 

altså det jeg prøver å si er at gud er like ekte som julenissen eller alver. Det eneste er at mennesker tror på det i håp om at de skal komme til et bedre sted når de dør, eller at de er for feige til å gå ut i livet alene.

 

Hvis en som er 16 år hadde trodd på julenissen hadde han blitt latterligjort. Han hadde ikke det hvis han hadde trodd på gud. Derfor har ikke det med respekt noe å gjøre med at man respekterer andres meninger. grunnen til at man respekterer religiøse er fordi det er så mange.. eller jeg vet ærlig talt ikke hvorfor.. men det er noe å tenke på uansett

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående universet og dets finurligheter kan jeg anbefale Astronomycast, der får en svar på det meste og en kan også spørre om en lurer på noe.

 

Takyoner, higgsfelt og gravitroner er iallefall noe som vi er på randen av å få mer kunnskap om og nerd som jeg er synes jeg det er skikkelig spennende saker :D

 

Jeg mener å huske at en i en episode av SGU ble nevnt at frskere hadde klart å bremse opp partikler fra lysfart til omtrent ganghastighet, men siden hjernen er en særdeles upålitelig ting bør dette tas med en klype salt.

Skal se om jeg finner episoden en av dagene.

 

 

Men så til emnet for posten.

Kort sagt kan jeg fint respektere en person utfra dennes handlinger, men jeg behøver ikke respektere vedkommendes tro.

Særlig ikke om denne troen medfører lidelse for andre.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Jeg hadde en interessant diskusjon med en muslimsk jente fra Egypt for et par år siden, i kjølvannet av karikaturtegingene diskuterte vi nettopp respekt. Jeg har like mye respekt for muslimer som for andre grupper, jeg respekterer deres rett til å praktisere deres religion, men jeg forbeholder meg retten til ikke å respektere selve religionen. Hun mente at for henne var religion personlig, så hvis jeg ikke respekterte islam så respekterte jeg heller ikke henne og hennes rett til å praktisere sin religion. Jeg argumenterte med at hun kunne vise så lite respekt hun bare ønsket for mine verdier, men forventet at hun viste den samme respekt for min rett til å leve etter disse som jeg viste henne for hennes rett til å leve etter sine verdier, noe hun ikke hadde noen forståelse for. På et tidspunkt gikk det opp for meg at ''respekt'' ikke betydde det samme for henne som for meg, der jeg snakket om respekt snakket hun om underkastelse.

Lenke til kommentar
Tatt i ordets betydning i henhold til ordboken, så har personen du var i samtale rett i bruken av ordet respekt. Her er en grei artikkel i HEF sin lille avis om akkurat det.

 

Vel, i så fall var det jeg som ikke brukte ordet i sin rette betydning. Men jeg er vel neppe i noe mindretall blant befolkningen i Vesten når jeg ikke forbinder respekt med underkastelse. Poenget mitt var forøvrig at man fort snakker forbi hverandre og at religiøse mennesker ikke alltid viser den samme respekten (i min betydning) for andre som de forlanger for seg selv i og med at deres krav har guddommelig tyngde.

Lenke til kommentar
Til dere religiøse her jeg en liten ting.

 

finnes julenissen? vell 100% som svarer ærlig ville sagt nei

har man bevis for julenissen? nei

 

Finnes gud? vell 40-60% ville svart ja

har man bevis for gud? nei

 

finnes alver? vell 100% som svarer ærlig ville sagt nei

har man bevis for alver? nei

 

altså det jeg prøver å si er at gud er like ekte som julenissen eller alver. Det eneste er at mennesker tror på det i håp om at de skal komme til et bedre sted når de dør, eller at de er for feige til å gå ut i livet alene.

 

Hvis en som er 16 år hadde trodd på julenissen hadde han blitt latterligjort. Han hadde ikke det hvis han hadde trodd på gud. Derfor har ikke det med respekt noe å gjøre med at man respekterer andres meninger. grunnen til at man respekterer religiøse er fordi det er så mange.. eller jeg vet ærlig talt ikke hvorfor.. men det er noe å tenke på uansett

Men man har da ikke flere beviser for big bang en gud? Begge er like usansynlige.

Lenke til kommentar

Vel, når det forenkles så til de grader at man kan si "Har man bevis for Gud? Nei.", da kan man faktisk si det samme om Big Bang: "Har man bevis for Big Bang? Nei." "Har man bevis for at vår eksistens ikke er en illusjon? Nei."

 

Det kan godt hende det er få og dårlige bevis for Gud, men å forenkle det slik tjener ingen.

Lenke til kommentar

Bevis er ikke enten eller. Bevis er observasjoner og data som støtter én forklaring (teori) fremfor en annen. Det er en feil vi mennesker gjør altfor ofte — vi ser svart-hvitt på verden. I dette tilfellet er det mange som krever absolutte bevis (jeg tipper pga. Pascal's wager), og dersom vi ikke får det, så er det ikke sant (det som vi tror nå er automatisk sant i stedet). Hvis du viser bakgrunnsbildet på skrivebordet ditt med kun to farger blir det svært lite interessant å se på. Ser man på universet og eksistensen på denne måten sier det seg selv at resultatet blir mildt sagt unøyaktig.

 

Person A ser observerer en hendelse og konkluderer at en gud gjorde det uten ytterligere forespørsler. Fantasien aktiveres og spekulasjoner florerer. Noen slår rot, blir populære blant folk, som i uminnelige tider har skremt hverandre med skremselshistorier, og moret hverandre med kognitive ablegøyer. Noen historier er mer treffende enn andre. Religion er født.

 

Person B lurer på hva som skjedde og går inn for å finne ut av det. Vitenskap er født.

 

Jo mer man finner ut, jo mindre er det som tyder på at det står en egen vilje bak det hele, og jo mer er det som tyder på at teisme/deisme o.l. er et resultat av det noen kalte for hyperactive agency detector. Gudeforklaringer er ikke lenger nødvendig. Det betyr ikke at Zevs sitter og er trist fordi ingen lenger tror på ham; det betyr at Zevs aldri eksisterte utenfor vår fantasi i utgangspunktet, i likhet med utallige andre spekulative forklaringer vi mennesker har kokt ihop.

Lenke til kommentar

Hva med og bare gå <Care mode> å akseptere at en hel del mennesker har måttet lide av hjernevasking og som et resultat av dette er blitt religiøse. Så lenge de ikke plager eller hindrer meg personlig kan de bare ha det så gøy med religionen sin.

Endret av QBab
Lenke til kommentar
Heisann. Jeg vil ta opp emnet respekt innenfor religion, filosofi og livssyn. Jeg vil prøve å definere begrepet og fortelle hvordan jeg bruker det.

 

Respekt handler om å forstå og tolerere det andre gjør eller tror på. Det er hvertfall det alle vil ha deg til å tro.

 

La meg presentere dere for følgende scenario:

 

Jeg registrerer meg på Diskusjon.no og presenterer mitt livssyn: Jeg tror på den O' store og høyest hellige Spaghettiguden. Yepp, thats right. Jeg forteller at jeg tror på de eventyrene som er skrevet ned om guden min.

 

Må dere da respektere dette? Det høres jo helt søkt ut. Må dere respektere at jeg tror på julenissen?

 

La oss erstatte Spaghettiguden med Gud. Hvordan blir situasjonen nå?

 

"Hvis noen tror det, er det søkt. Hvis mange tror det, er det religion". Hørt det før?

 

Det jeg vil diskutere er hvorfor vi som ikke føler behov for å tro noe, må respektere at en gjeng tullinger slenger et livssyn som ikke er støttet av noe utenom menneskelig overbevisning og overtro, og forventer at vi skal FORSTÅ dem og RESPEKTERE DEM? Hva legger dere i begrepet respekt innen religion, filosofi og livssyn?

 

Jeg kan begynne med meg selv. Jeg respekterer mennesker. Jeg respekterer alle som følger våre lover og normer, alle som er hyggelige, alle som oppfører seg som mennesker. Men må jeg respektere de sinnsyke overbevisningene deres? Ville dere respektert meg og Seigemannguden min? I think not.

 

Jeg ville respektert Spaghettiguden din, jeg ville vært med på eventuelle seremonier/Spaghettigudstjenester, og jeg ville snakket med deg om din tro for lettere å FORSTÅ og RESPEKTERE den.

 

Et av problemene med mange mennesker som mangler respekt for religion, er at de tror de vet så mye om emnet, men egentlig har de ikke peiling. Noen som har hørt før at barneeksperter aldri har hatt barn? Jepp, der har du det.

 

Helt seriøst - om du faktisk trodde på denne Spaghettiguden, ville jeg helt oppriktig ha bedt om å få vite mer om livssynet ditt, og om Spaghettiguden. Personlig synes jeg det virker litt merkelig, da spaghetti er noe menneskeskapt for eksempel - men værsågod, du skal få tro på hva du vil, og jeg vil støtte alle som tror på noe, så lenge de ikke lar religionen virke inn på handlingene deres så mye at de skader andre mennesker. Jeg mener at en muslims ekstremist som mener at alle hedninger skal drepes, har rett til å tro dette, og skal respekteres for det, for han/hun mener åpenbart at dette faktisk er etisk og moralsk korrekt. Hitlers menneskesyn skal respekteres, men handlingene må selvsagt forkastes. Akkurat slik må man respektere alle religiøse mennesker, men uavhengig av om man er religiøs selv eller ikke, skal man ikke opptre forkastelig, som f.eks å gå inn for ikke å respektere noen og deretter vise dette. DET er nemlig forkastelig.

Endret av SondreOverby
Lenke til kommentar
Heisann. Jeg vil ta opp emnet respekt innenfor religion, filosofi og livssyn. Jeg vil prøve å definere begrepet og fortelle hvordan jeg bruker det.

 

Respekt handler om å forstå og tolerere det andre gjør eller tror på. Det er hvertfall det alle vil ha deg til å tro.

 

La meg presentere dere for følgende scenario:

 

Jeg registrerer meg på Diskusjon.no og presenterer mitt livssyn: Jeg tror på den O' store og høyest hellige Spaghettiguden. Yepp, thats right. Jeg forteller at jeg tror på de eventyrene som er skrevet ned om guden min.

 

Må dere da respektere dette? Det høres jo helt søkt ut. Må dere respektere at jeg tror på julenissen?

 

La oss erstatte Spaghettiguden med Gud. Hvordan blir situasjonen nå?

 

"Hvis noen tror det, er det søkt. Hvis mange tror det, er det religion". Hørt det før?

 

Det jeg vil diskutere er hvorfor vi som ikke føler behov for å tro noe, må respektere at en gjeng tullinger slenger et livssyn som ikke er støttet av noe utenom menneskelig overbevisning og overtro, og forventer at vi skal FORSTÅ dem og RESPEKTERE DEM? Hva legger dere i begrepet respekt innen religion, filosofi og livssyn?

 

Jeg kan begynne med meg selv. Jeg respekterer mennesker. Jeg respekterer alle som følger våre lover og normer, alle som er hyggelige, alle som oppfører seg som mennesker. Men må jeg respektere de sinnsyke overbevisningene deres? Ville dere respektert meg og Seigemannguden min? I think not.

 

Jeg ville respektert Spaghettiguden din, jeg ville vært med på eventuelle seremonier/Spaghettigudstjenester, og jeg ville snakket med deg om din tro for lettere å FORSTÅ og RESPEKTERE den.

 

Et av problemene med mange mennesker som mangler respekt for religion, er at de tror de vet så mye om emnet, men egentlig har de ikke peiling. Noen som har hørt før at barneeksperter aldri har hatt barn? Jepp, der har du det.

 

Helt seriøst - om du faktisk trodde på denne Spaghettiguden, ville jeg helt oppriktig ha bedt om å få vite mer om livssynet ditt, og om Spaghettiguden. Personlig synes jeg det virker litt merkelig, da spaghetti er noe menneskeskapt for eksempel - men værsågod, du skal få tro på hva du vil, og jeg vil støtte alle som tror på noe, så lenge de ikke lar religionen virke inn på handlingene deres så mye at de skader andre mennesker. Jeg mener at en muslims ekstremist som mener at alle hedninger skal drepes, har rett til å tro dette, og skal respekteres for det, for han/hun mener åpenbart at dette faktisk er etisk og moralsk korrekt. Hitlers menneskesyn skal respekteres, men handlingene må selvsagt forkastes. Akkurat slik må man respektere alle religiøse mennesker, men uavhengig av om man er religiøs selv eller ikke, skal man ikke opptre forkastelig, som f.eks å gå inn for ikke å respektere noen og deretter vise dette. DET er nemlig forkastelig.

 

Er ikke Bibelen menneskeskapt?

 

Og det med at folk som mangler respekt, ofte vet lite om emnet er sant i noen tilfeller, jeg jeg tør si at det ikke er slik her på forumet, med noen svært få unntak. De fleste ateister her som diskuterer her, vet faktisk veldig mye om religioner, ikke bare kristendommen.

Lenke til kommentar
Jeg mener at en muslims ekstremist som mener at alle hedninger skal drepes, har rett til å tro dette, og skal respekteres for det, for han/hun mener åpenbart at dette faktisk er etisk og moralsk korrekt. Hitlers menneskesyn skal respekteres, men handlingene må selvsagt forkastes.

 

Hvis vi respekterer hitlers menneskesyn, hvorfor skal handligen forkastes - på hvilket grunnlag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...