Gå til innhold

Overklokking av Intel Core 2 Duo E8400


Anbefalte innlegg

Jeg har i dag satt sammen et system av Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz, Asus GeForce 8800GT 512MB og Corsair TWIN2X 6400 DDR2.

 

jeg har lekt meg litt med overklokkingsprogrammene til Asus i Windows (64 bits Xp) og satt CPU frekvensen til 380 (latt CPU ratio på 9) og overklokken den til 3.419 GHZ. tempen ligger på 52 grader med vifteløs kjørling på CPU'en.

 

hva annet kan jeg stille på når maskinen begynner å bli ustabil for å kunne fortsette overklokkingen? hva gjør CPU-volten i denne sammenhengen og hvor høyr er det vanelig å gå på Volten før systemet kan ta skade?

 

edit: fikset leif.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CPU-en tar ikke skade av spenningen, men av varme, til en viss grad. Så du kan fint stille spenningen til 2.1 uten å skade den. Men varmen derimot er et større problem da. Også bruker du heller BIOS når du overklokker CPU og RAM. En ting du må merke deg når du øker spenninga på CPU-en er at varmen også stiger da, så hvis varmen er problemet, så burde ikke stille noe på vCore (Gresk for spenning på CPU)

 

BTW: Så går E8400 fint til 4GHz på vanlig luftkjøler.

 

Håper du skjønte noe av den fine formuleringen min.

Lenke til kommentar
Håper du skjønte noe av den fine formuleringen min.

 

Det gjorde jeg. har for tiden en passiv kjøler på CPU'en så det e rbegrenset hvor mye jeg får overklokket den i denne omgang. regner med å kjøpe inn vannblokker og sette på vannkjøling iløpet av kort tid og da skal det nok bli andre boller mht hastigheten.

Lenke til kommentar

Intel® Core™2 Duo E8400 er ment å opperere med en spenning på mellom 0.85V – 1.3625V, skal du ha en 24/7 overklokking så vile jeg ikke gått mye over 1.3625V.

 

Dette er tatt fra forumet på www.overclock.net

A lot of people have burned out e8400's with voltage even without getting high temperatures. Just be careful; we've seen very fast degeneration at ~1.4v on these forums, so keep those volts in check!

 

Forer du Intel® Core™2 Duo E8400 med 2,1v så vil den ikke overleve lenge på en så høy spenning.

 

Selv er jeg en nybegynner på overklokking, så anbefaler jeg deg å begynne som meg med å se hvor langt du kan komme med standard spenning for så å øke spenningen i små stepp til du har den stabile overklokkingen du ønsker.

 

Jeg kører nå E8400 stabilt på 4GHZ (445 FSB)24/7 med en vcore på 1.264v.

I tillegg så har jeg satt:

Spenningen for rammen er satt til 2,1v

Spenningen for FSB er økt med 0,05v

 

Bruk OCCT til å teste stabiliteten på PC etter overkolkking.

http://www.majorgeeks.com/OCCT_d5612.html

Endret av LAEN
Lenke til kommentar

Med fare for å kuppe tråden; LAEN, hva slags hovedkort har du den E8400'n på?

 

EDIT: fant innlegget ditt i dual core databasen hvor HK't ditt var listet :grin:

 

Jeg er jo smertelig klar over at jeg har en 'dårlig' cpu, men i tillegg til å måtte fore den med MYE Vcore (1.45V for 4.05GHz) må 780i kortet opp i 1.4V fsb så fort jeg bikker 400fsb for i hele tatt å komme gjennom en 3DMark.

 

Tilbake på topic: Det er kommet uttalelse fra Intel om at 45nm cpu'ne ikke bør fores med mer enn 1,35Vcore eller 1,35V fsb da dette vil føre til markant redusert levetid og stabilitet på sikt.

 

Og her snakker vi av erfaring... hver gang jeg bencher på over 1.45V Vcore må jeg gi den litt mer Vcore for å bli stabil på 24/7 overklokk på 3.6GHz. Min E8400 er snart moden for en kamikaze overklokk for å hente ut det siste den har å gi. Håper jeg får en litt mer samarbeidsvillig cpu neste gang :roll: Det er jo flere som kjører sine på månedsvis med opp mot 1.5V 24/7 uten problemer.

Endret av Komadyret
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
CPU-en tar ikke skade av spenningen, men av varme, til en viss grad. Så du kan fint stille spenningen til 2.1 uten å skade den. Men varmen derimot er et større problem da. Også bruker du heller BIOS når du overklokker CPU og RAM. En ting du må merke deg når du øker spenninga på CPU-en er at varmen også stiger da, så hvis varmen er problemet, så burde ikke stille noe på vCore (Gresk for spenning på CPU)

 

BTW: Så går E8400 fint til 4GHz på vanlig luftkjøler.

 

Håper du skjønte noe av den fine formuleringen min.

Ikke svar når du ikke har peiling på hva du snakker om.

Lenke til kommentar
Jeg har i dag satt sammen et system av Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz, Asus GeForce 8800GT 512MB og Corsair TWIN2X 6400 DDR2.

 

jeg har lekt meg litt med overklokkingsprogrammene til Asus i Windows (64 bits Xp) og satt CPU frekvensen til 380 (latt CPU ratio på 9) og overklokken den til 3.419 GHZ. tempen ligger på 52 grader med vifteløs kjørling på CPU'en.

 

hva annet kan jeg stille på når maskinen begynner å bli ustabil for å kunne fortsette overklokkingen? hva gjør CPU-volten i denne sammenhengen og hvor høyr er det vanelig å gå på Volten før systemet kan ta skade?

 

edit: fikset leif.

Bruk heller bios til å overklokke med.

Den finnes en mengde med slike poster som du kan lese gjennom for å få noen nyttige tips.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...