Gå til innhold

Telelinse til Canon EOS 40D

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen,

Jeg er den heldige eier av mitt første SLR kamera, et EOS 40D. Jeg er på utkikk etter en linse som skal brukes til å ta bilder av fugler og andre dyr både i bevegelse og som står stille. Jeg vil helst ha en linse som kan bruke fordi om det er overskyet(dårlig lys). Jeg tenker på avstander fra 10-200m maks. Prisen jeg maks vil legge meg på er rundt 7000. om det er i norge eller usa jeg kjøper fra spiller liten rolle. kan også gjerne kjøpe en brukt.

Jeg har ikke noe særlig erfaring å skryte av dessverre, men jeg er ikke interessert i å kjøpe en linse med dårlig kvalitet for så å kjøpe en bedre linse senere. Skal jeg først ha noe skapelig kjøper jeg det med en gang.

Håper noen kan komme med tips.

Takker for hjelpen på forhånd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Hei alle sammen,

Jeg er den heldige eier av mitt første SLR kamera, et EOS 40D. Jeg er på utkikk etter en linse som skal brukes til å ta bilder av fugler og andre dyr både i bevegelse og som står stille. Jeg vil helst ha en linse som kan bruke fordi om det er overskyet(dårlig lys). Jeg tenker på avstander fra 10-200m maks. Prisen jeg maks vil legge meg på er rundt 7000. om det er i norge eller usa jeg kjøper fra spiller liten rolle. kan også gjerne kjøpe en brukt.

Du har etter min mening tre nokså klare alternativer:

Sigma 70-200 f/2.8

Canon 70-200 f/4L

Canon 70-300IS

Førstnevnte gir deg god optisk kvalitet og bra lysstyrke til ca 7500 kr. Nr. 2 gir deg god optisk kvalitet, ett trinn dårligere lysstyrke men også mye lavere vekt til litt over 5000 kr. Nr. 3 gir deg god optisk kvalitet, dårligere lysstyrke, men også bildestabilisator, samt lavere vekt enn nr 1 til rundt 4500 kr.

Canon 70-200 f/4L IS er også et meget godt valg, men koster litt mer enn disse tre. Optisk er den helt i toppklasse, men Sigmaen vil gi deg bedre lysstyrke...

Endret av k-ryeng
Skrevet

Jeg har sett litt på denne linsen: CanonTelephoto EF 300mm f/4.0L IS Image Stabilizer USM Autofocus Lens. Den koster 1200 USD. Vil den kanskje være et bedre alternativ til min pris?Ser den koster 12500kr i Norge også..

Skrevet (endret)
Jeg har sett litt på denne linsen: CanonTelephoto EF 300mm f/4.0L IS Image Stabilizer USM Autofocus Lens. Den koster 1200 USD. Vil den kanskje være et bedre alternativ til min pris?Ser den koster 12500kr i Norge også..
Ikke dårlig den, men jeg ville også vurdert Sigma 100-300 f/4 dersom du ønsker opp til 300mm og har såpass budsjett. Den er rimeligere, mye mer fleksibel, men du mister IS. Det siste ville jeg egentlig ikke bekymret meg nevneverdig over, selv om det er unektelig veldig kjekt å ha... Optisk kvalitet er helt i toppklasse, forøvrig, kanskje Sigmas aller beste zoom. Endret av k-ryeng
Skrevet

Det er absolutt et brukbart objektiv som gir skarpe bilder, men du blir holdt tilbake ved den fastebrennvidden.

Så om du vil zoome må du selv bevege på deg.

Skrevet (endret)
Hei alle sammen,

Du har etter min mening tre nokså klare alternativer:

Sigma 70-200 f/2.8

Canon 70-200 f/4L

Canon 70-300IS

Førstnevnte gir deg god optisk kvalitet og bra lysstyrke til ca 7500 kr. Nr. 2 gir deg god optisk kvalitet, ett trinn dårligere lysstyrke men også mye lavere vekt til litt over 5000 kr. Nr. 3 gir deg god optisk kvalitet, dårligere lysstyrke, men også bildestabilisator, samt lavere vekt enn nr 1 til rundt 4500 kr.

Canon 70-200 f/4L IS er også et meget godt valg, men koster litt mer enn disse tre. Optisk er den helt i toppklasse, men Sigmaen vil gi deg bedre lysstyrke...

Sigmaen har lysstyrken ja, men den må blendes ned til ca. f/5.6 før den begynner å bli skarp. Derfor ville jeg ha kjøpt Canon 70-200 f/4. Jeg har Sigmaen, men,den skal selges, og så skal jeg oppgradere til Canon sin 70-200 f/2.8 IS så fort jeg får penger til det.

EDIT: Leif.

Endret av grizley
Skrevet

Jeg har også hatt Sigma 70-200mm f/2.8 EX II. Som Grizley sier, så MÅ den blendes ned til iallefall f/4.0 for å få akseptable bilder når det gjelder skarphet. Jeg tillot meg selv aldri å ta bilder på f/2.8 med Sigma'en simpelten fordi den er alt for myk på f/2.8. Sånn sett så hadde jeg heller gått for Canon's f/4L USM som koster det samme og som er skarp på f/4. Eventuelt om du har råd, Canon's f/2.8 objektiv. Du får den uten IS til rundt $1000 fra B&H, og dette er et mye bedre alternativ enn Sigma'en som koster $800. Trenger du IS derimot så blir Canon'en veldig mye dyrere ($1575 nå med Canon's instant-rabatt).

Skrevet (endret)

Jeg ville anbefalt 300/4L IS (og evt. en 1.4x) eller 400/5.6L. Begge er objektiv av ypperste klasse, og kan fåes for under 7000 kroner i USA eller på brukthandler i Norge. Ta en titt på bruktmarkedet på foto.no.

Endret av Gissan
Skrevet

Ser det er foreslått mye telezoom her. Hva med fast optikk som denne?

Canon EF 200mm F/2.8L II USM

Topp kvalitet på optikken og mindre i størrelse en zoomobjektivene.

Ulempen er vel kun at du kan risikere å måtte zoome med bena.

Skrevet
Jeg ville anbefalt 300/4L IS (og evt. en 1.4x) eller 400/5.6L. Begge er objektiv av ypperste klasse, og kan fåes for under 7000 kroner i USA eller på brukthandler i Norge. Ta en titt på bruktmarkedet på foto.no.

Enig fordi 70-200 er for lite spesielt til fugler,har den selv så jeg vet hva jeg prater om der .

Må du ha en zoom så vurder heller 100-400 mm.

Skrevet

Må du ha en zoom så vurder heller 100-400 mm.

Ok alternativ, men dessverre for lyssvakt ofte. 100-300/2.8 fra Sigma med en 1.4x konverter er en bedre løsning, hvis du ha 400mm og ha zoom. Men det er mange som overser fordelene med fastoptikk, kun fordi det "bare er én brennvidde".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...