Rescue me Skrevet 16. juni 2008 Skrevet 16. juni 2008 Så hvorfor ikke bare lage en helt insane singel core? Fordi det finnes begrensinger. Humor anyone? Er ikke humor nei. Det finnes enkelt og greit begrensninger for hvor god singel core prosessor det er mulig å lage med dagens teknologi. Hvis ikke hadde vi hatt 10+ GHz prosessorer på markedet.
BadCat Skrevet 16. juni 2008 Skrevet 16. juni 2008 Med mine >15 års erfaring med FPS-spill skal jeg forsøke å gi et konstuktivt svar. Hvorvidt LCD-panel er egnet til FPS-spill har mer enn ett svar, men i de fleste tilfeller er det ikke egnet. Man kan godt spille feks Quake 4 og spill som benytter samme spillmotor på LCD. Quake 4-engine kjører 60 oppdateringer per sekund og man vil få synkron bevegelse og samsvar mellom mus, engine og skjermoppdatering. Man har likevel noen problemer. LCD er ikke like skarp på bevegelige bilder som CRT av god kvalitet. Med CRT av god kvalitet mener jeg CRT med DIAMONDTRON-rør og ikke noe hvilkensomhelst CRT. God og dårlig CRT er som natt og dag. Problem 2 er at på LCD har man gjerne en nativeoppløsning som "presser" en til å velge en langt høyere oppløsning enn det som er optimalt for spillet. Man kan være heldig at det ser bra ut på en ikke-native-oppløsning, men det er ikke alltid. Et tredje problem er at nå begynner vanlig størrelse på LCD-paneler å bli 22" og 24". Det er rett og slett for stort for FPS-spilling. Mtp synsfelt og riktig avstand til skjerm bør en skjerm for FPS-spilling være 19" og gjerne ikke widescreen heller. Ok, dette var spillmotor for 60Hz. Nå har vi en annen type spillmotor. Feks Quake 3 som har 125 oppdateringer per sekund og Counter Strike som har 100. Disse er meget lite egnet å kjøre på LCD. For det første vil man få veldig dårlig samsvar mellom bevegelser på musen og oppdateringer på skjerm. Man vil ikke få en jevn flyt på skjermen da random frames vil bli utelatt. På toppen av det hele vil man helst kjøre disse spillmotorene i 640x480 eller 800x600 og det trenger ikke nødvendigvis å se bra ut på en LCD med mye høyere native oppløsning. Så og si alle nye spillmotorer lages for å være kompatible med oppfriskningsraten på LCD-paneler og noen ser til og med bra ut i nativeoppløsninger. Det hele kommer veldig an på hva man skal spille. Det er ikke et fasitsvar som gjelder for alle spill. Personlig bruker jeg en førsteklasses 19" CRT med DIAMONDTRON rør, men da PCer i dag støtter flere skjermer tilkoblet anbefaler jeg en sekundert LCD-panel i størrelse 24"-42" tilkoblet maskinen for film, multimedia og andre spillgenere. Feks bilspill som på stor skjerm kan spilles avslappet fra sofa vha gamepad. Man får i dag et godt 24" LCD panel for 3000kr og oppover, men det er ikke alle fabrikat som leverer like god kvalitet. Disse er neppe egnet for FPS-genere men de har mange andre bruksområder. Så var det PC. I dag kan man få en meget god allround spill- og multimedia-PC for under 10k. Nøkkellkomponenter er blant annet: -Intel E8400 Wolfdale CPU og -4 GiB(2x2GiB) PC2-6400 minne. Geil value er et bra valg. Har bygget >10 maskiner med det settet. Koster ca 600 kr, men Corsair, Kingston osv har alternativer i samme prisklasse. Med denne prosessor og minne kan du kjøre en moderat overclock og likevel få et stillegående og forholdsvis kjørlig oppsett. Du kan med enkelthet sette 9x400=3.6 GHz med 0.1-0.15v offset på prosessorspenningen. -Hovedkort med x38/p35 chipset og DDR2 minneslotter. Dersom du skal ha stor 3-partskjøler som feks de fra Noctua eller ThermalRight Ultra Extreme 120 må du sjekke at hovekortet har klaring rundt prosessorsokkelen. Gigabyte DS4R er et eksempel på et kort som har for dårlig klaring rundt sokkelen til å støtte alle kjølere. Abit ix38 QuadGT har ingen kondensatorer eller blokkeringer rundt sokkel og støtter omtrent alle luftkjølere som er i kommersielt salg. -Som grafikkort kan du velge 8800GT som koster fra drøye 1000-lappen, men jeg anbefaler å bytte til en 3part kjøler da den originale kjøleløsningen er langt ifra optimal, i tillegg til at den er ganske bråkete. Vel, jeg antar at opplevelsen av støyen er individuell fra person til person. Det bør uansett ikke bråke for meget når man ikke er i spill men på desktop. 9800GT og 8800 GX2 er alternativer. GTX 280 og 260 er nettop kommet i salg. Det er ikke allverden i forskjell i ytelsen mellom de ulike kortene så det er ikke nødvendig å kjøpe det kraftigste grafikkortet med mindre man har spesielle behov. Får vel 8800GT + 3x 1TB harddisker for det samme som et GTX 280 koster nå så det er ikke vanskelig å se at et grafikkort er en forholdsvis dårlig investering dersom man ikke kan begrunne at man kjøper det nyeste. -Hvis du matcher dette med et elegant tower som feks Coolermaster Stacker 830/831/832 SE og en Corsair HX620 PSU så er du langt på vei til en god spill-PC. Budsjettalternativet i kabinett er feks Antec Nine Hundred til under halve prisen. -Til harddisk kan du feks velge F1 harddisk fra Samsung i størelsesanordning 500GB, 750GB eller 1TB. Alternativet er Raptor/VelociRaptor fra WD eller feks SSD fra MTRON til OS/spill-disk pluss en sekundær disk av førstnevnte sort for lagring. Optiske DVD-Drev koster fra 150kr og oppover. Dette gir en meget god og elegant PC til en fornuftig pris. God sommer
1234567123 Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Skrevet 17. juni 2008 takk for svar mrNilsen, jeg liker den pcn du har satt opp. Ang. CRT skjerm, har en "semi" ødelagt crtskjerm ifra sony, som er sinnsykt god på hz'en kjørte 120hz i de oppløsningene jeg trengte for cs iallefall. regner med det er kabelen som er ødelagt iogmed at skjermen er "blå" =p vits å fikse eller burde jeg leite etter en ny en. har lagt merke til at det ikke er helt lett å få tak på en god crt skjerm, noen tips?
BadCat Skrevet 17. juni 2008 Skrevet 17. juni 2008 Det er ganske vanskelig å få tak i god CRT nå. Veldig lett å få kastet noe CRT etter seg, men heller vanskelig å finne en god modell. Den SONYen din har mest sannsynlig TRINITRON-rør. DIAMONDTRON er en forbedret TRINITRON, bla sterkere elektronkanon osv og litt mer skarphet i bildet og litt bedre fargegjengivelse. Dersom skjermen din har god nok oppfriskningsrate og er av typen flatskjerm aka plan i fronten (altså ikke flatpanel av typen LCD) er den sikkert godt egnet til FPS-spill. Om skjermen din er blå så kan det som du er inne på godt være det er feil i kabelen eller pinnene i pluggen slik at det ikke blir signal for alle farger slik at bare blå blir vist. Hvis du mener at SONYen holder er det nok enklest å få reparert den. Alternativet er å annonsere at du vil kjøpe 19" CRT feks av merker iiyama, sony, osv evt andre merker 19" CRT med DIAMONDTRON- / TRINITRON-rør. De beste modellene støtter >150 Hz i 1024x768 Hvis du er riktig heldig kanskje du finner en som støtter >=12 Hz i 1600x1200. (du bør slå opp alle produsenter som har DIAMONDTRON- / TRINITRON-rør i sin skjermserie og nevne disse merkene)
1234567123 Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Skrevet 17. juni 2008 Den er av den flate typen, ganske stor, er 19" men, ser jo ut som en 20" og veier en hau med kilo, ja leste meg igjennom sony siden og dems forklaring av crt Tror også din anbefaling på bunnen blir best og billigst Det er ganske vanskelig å få tak i god CRT nå. Veldig lett å få kastet noe CRT etter seg, men heller vanskelig å finne en god modell. Den SONYen din har mest sannsynlig TRINITRON-rør. DIAMONDTRON er en forbedret TRINITRON, bla sterkere elektronkanon osv og litt mer skarphet i bildet og litt bedre fargegjengivelse. Dersom skjermen din har god nok oppfriskningsrate og er av typen flatskjerm aka plan i fronten (altså ikke flatpanel av typen LCD) er den sikkert godt egnet til FPS-spill. Om skjermen din er blå så kan det som du er inne på godt være det er feil i kabelen eller pinnene i pluggen slik at det ikke blir signal for alle farger slik at bare blå blir vist. Hvis du mener at SONYen holder er det nok enklest å få reparert den. Alternativet er å annonsere at du vil kjøpe 19" CRT feks av merker iiyama, sony, osv evt andre merker 19" CRT med DIAMONDTRON- / TRINITRON-rør. De beste modellene støtter >150 Hz i 1024x768 Hvis du er riktig heldig kanskje du finner en som støtter >=12 Hz i 1600x1200. (du bør slå opp alle produsenter som har DIAMONDTRON- / TRINITRON-rør i sin skjermserie og nevne disse merkene)
1234567123 Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Skrevet 17. juni 2008 Hva med mus og headsett, noen som har noe der? Hva burde jeg se etter på specs til mus, greit nokk det med at den passer i hånda osv, men dpi osv, hva passer best til cs? Headsett: hvilke headsett passer bedre til cs, det jeg er ute etter er noe som kan si meg hvor lydene kommer ifra, ca hvor langt dem er ifra meg. osv =) Internett: finnes det noen linje med minimalt "lagg" opp imot norske servere, eller er dette hipp som happ? finnes det en isp som selger linje + server på samme, så det blir ekstrembra ping for meg, og ikke alt for gal ping for andre? Det var bare mange random spørsmål, om noen har et bra svar er det bare å fyre løs og seff hvis noen ser jeg glemmer noe, må dere bare si ifra Tusen takk for alle svar, setter veldig stor pris på de =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå