Gå til innhold

LG W2600HP vs. Hyundai W241D vs. Dell 2408WFP


SkyFly

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Her er en test av LG W2600HP.

 

W2600HP IPS = banding, alt for varm fargetemperatur og dårlige farger

Har du faktisk lest hele anmeldelsen? Banding er løst med rev. 2, og du overdriver fargeproblemene etter min mening. Det er riktignok ikke en skjerm som passer for proff-bruk, men så er det heller ikke en skjerm med proff-pris. Det største problemet er det du ikke nevner: Lysstyrke. Skjermen er altfor lyssterk og ujevn.

 

Ellers enig i at LP2475W er spennende. Synd den har estetiske kvaliteter på linje med et kjøleskap bare.

Endret av phear00
Lenke til kommentar
Her er en test av LG W2600HP.

 

W2600HP IPS = banding, alt for varm fargetemperatur og dårlige farger

Har du faktisk lest hele anmeldelsen? Banding er løst med rev. 2, og du overdriver fargeproblemene etter min mening. Det er riktignok ikke en skjerm som passer for proff-bruk, men så er det heller ikke en skjerm med proff-pris. Det største problemet er det du ikke nevner: Lysstyrke. Skjermen er altfor lyssterk og ujevn.

 

Ellers enig i at LP2475W er spennende. Synd den har estetiske kvaliteter på linje med et kjøleskap bare.

 

Lysstyrke kan fint stilles på og de variasjonene i lysuniformitet på skjermen er faktisk helt vanlig for alle LCDer og varierer utifra hvor heldig man er. Dette heter bakblødning og er bare noe man må belegge seg på at man kan få. Den røde tintingen skjermen lider av er helt vanlig også for IPS ved innsynsvinkler som ikke er rett på skjermen. Banding er ikke løst med rev. 2, nei. Banding kommer mye på grunn av de store deviasjonene i farger og særlig fargetemperaturen, noe som skjermen fortsatt har i rev. 2. Delta E på 7.3 i fargetempratur er veldig alvorlig for bildekvaliteten og det hjelper heller ikke at grønn og cyan er helt oppi deviasjoner på 8.

 

Nå skal det være sagt at skjermen har rekordbra svartnivå og veldig lav input lag, men på grunn av det nevnte er den ikke anbefalt.

Lenke til kommentar

Lysstyrken kan stilles på, ja, men også det på bekostning av bildekvalitet. Og om man ikke skal bruke skjermen til spill.

 

Med ujevn lysintensitet tenker jeg ikke på backlight bleeding, men ujevnhet i selve baklyset. Altså med en helt hvit skjerm f.eks.

 

Jeg ser hva du mener med banding, etter kalibrering. De nevner i anmeldelsen "slight banding" fordi rød og grønn må reduseres mye, men uten å utdype eller vise noen bilder av det er det vanskelig å si hva de legger i ordet "slight". I og med at de ikke gjør noen stor sak ut av det, men kun nevner det i en bisetning midt i anmeldelsen, tror jeg ikke det er så alvorlig.

 

Jeg anbefaler ikke noe som jeg ikke selv har prøvd, eller som ikke har overveldende god omtale. På den andre siden fraråder jeg heller ikke uten et like godt grunnlag, slik jeg oppfatter at du gjør her.

 

Jeg tror denne skjermen er et godt valg for dem som ønsker en skjerm med god billedkvalitet til spilling og lettere allroundbruk til en forholdsvis hyggelig pris. Det er derimot ikke en skjerm for dem som trenger presis fargegjengivelse, og som trenger en arbeidsskjerm.

Endret av phear00
Lenke til kommentar
Lysstyrken kan stilles på, ja, men også det på bekostning av bildekvalitet. Og om man ikke skal bruke skjermen til spill.

 

Fullstendig tull. Hvorfor i all verden skulle det gå på bekostning av bildekvalitet? Alle LCD-skjermer er ment til å stilles ned til mellom 100-200cd/m2 lysstyrke og det er da man får best svartverdi. Eneste måten man mister bildekvalitet (dvs svartverdien blir dårligere og hvit blir gråere) er ved å bruke såkalt panel-blocking for å få lavere lysstyrke. Som du ser i anmeldelsen kan skjermen gå ned helt til 168cd/m2 som er lavt nok til multimedia bruk. Selv foretrekker jeg 200cd/m2. Folk som driver med bildebehandling vil faktisk ha lysstyrken helt ned til 120cd/m2, men denne skjermen er heller ikke myntet på proffesjonelle.

 

Med ujevn lysintensitet tenker jeg ikke på backlight bleeding, men ujevnhet i selve baklyset. Altså med en helt hvit skjerm f.eks.

 

Ja, du har rett, ser nå at jeg har blandet disse to. Lysujevnheter og bakblødning er ikke det samme. Allikevel, lysuniformitet med gjennomsnittlig deviasjon på 13% og maksimalt 22% er ikke noe å henge seg opp i. Faktisk er normen at alt under 30% deviasjoner i lysuniformitet er ok.

 

Jeg ser hva du mener med banding, etter kalibrering. De nevner i anmeldelsen "slight banding" fordi rød og grønn må reduseres mye, men uten å utdype eller vise noen bilder av det er det vanskelig å si hva de legger i ordet "slight". I og med at de ikke gjør noen stor sak ut av det, men kun nevner det i en bisetning midt i anmeldelsen, tror jeg ikke det er så alvorlig.

 

Jeg anbefaler ikke noe som jeg ikke selv har prøvd, eller som ikke har overveldende god omtale. På den andre siden fraråder jeg heller ikke uten et like godt grunnlag, slik jeg oppfatter at du gjør her.

 

Altså for det første, fargetemperaturen er helt uakseptabel i standard settingen. Deviasjonene i fargene er også store. Når man retter på dette, enten manuelt i skjermen eller ved kalibrering av skjermkort mister man bit-dybde, som skaper banding. Dette er hvorfor jeg syntes at den ikke kan anbefales. Jeg anbefaler ikke skjermer som har slike problemer, da jeg selv har opplevd at så store deviasjoner i farger og fargetemperatur har veldig mye å si på hvor naturlig bilde faktisk er (alle deviasjoner på delta E over 2 kan merkes med øyet). Jeg sier ikke at skjermen er dårlig, jeg bare vil ikke anbefale den.

 

Selv skulle jeg ønske at skjermen ikke hadde disse problemene, da jeg sikkert ville kjøpt den selv på grunn av den lave input lagen og svartverdien. :)

Endret av Looper87
Lenke til kommentar

På tross av min utdannelse, kommer min skjerm nok til å brukes mest til spilling og surfing. Såpass selvinnsikt har jeg fått etterhvert. Ser kanskje ut som om dette vil være et ålreit kjøp likevel. Vil nok brukes til spilling fra PC og PS3.

 

Det som dog er det største ankepunktet mot er faktisk mangelen på mulighet for 1:1 oppløsning (feks FullHD signal fra PS3) om jeg forstår testet riktig:

«On the other hand, pixel-precise 1:1 display is not offered.»

Lenke til kommentar
Fullstendig tull. Hvorfor i all verden skulle det gå på bekostning av bildekvalitet? Alle LCD-skjermer er ment til å stilles ned til mellom 100-200cd/m2 lysstyrke og det er da man får best svartverdi. Eneste måten man mister bildekvalitet (dvs svartverdien blir dårligere og hvit blir gråere) er ved å bruke såkalt panel-blocking for å få lavere lysstyrke. Som du ser i anmeldelsen kan skjermen gå ned helt til 168cd/m2 som er lavt nok til multimedia bruk. Selv foretrekker jeg 200cd/m2. Folk som driver med bildebehandling vil faktisk ha lysstyrken helt ned til 120cd/m2, men denne skjermen er heller ikke myntet på proffesjonelle.

Hvis man skal bruke skjermen til mørke spill og filmer i et mørkt rom, som f.eks. Doom 3, er det en ganske stor ulempe at skjermen ikke går lavere ned i lysstyrke.

 

Altså for det første, fargetemperaturen er helt uakseptabel i standard settingen. Deviasjonene i fargene er også store. Når man retter på dette, enten manuelt i skjermen eller ved kalibrering av skjermkort mister man bit-dybde, som skaper banding. Dette er hvorfor jeg syntes at den ikke kan anbefales. Jeg anbefaler ikke skjermer som har slike problemer, da jeg selv har opplevd at så store deviasjoner i farger og fargetemperatur har veldig mye å si på hvor naturlig bilde faktisk er (alle deviasjoner på delta E over 2 kan merkes med øyet). Jeg sier ikke at skjermen er dårlig, jeg bare vil ikke anbefale den.

LP2475w, som du anbefaler i signaturen din, har langt større avvik i fargetemperatur og farger med default innstillinger. Allikevel ser det heldigvis ikke ut til å skape banding ved kalibrering.

 

Jeg synes du kraftig overreagerer problemet med fargekorrekthet i denne klassen, men la oss nå bare være uenige i det :)

Endret av phear00
Lenke til kommentar
Hvis man skal bruke skjermen til mørke spill og filmer i et mørkt rom, som f.eks. Doom 3, er det en ganske stor ulempe at skjermen ikke går lavere ned i lysstyrke.

 

Ja, det hadde vært best om skjermen gikk helt ned til 140cd/m2 (som er sRGB standard lysstyrke), men noe lavere enn det vil man ikke. Hvitt skal fortsatt være hvitt.

 

LP2475w, som du anbefaler i signaturen din, har langt større avvik i fargetemperatur og farger med default innstillinger. Allikevel ser det heldigvis ikke ut til å skape banding ved kalibrering.

 

Jeg synes du kraftig overreagerer problemet med fargekorrekthet i denne klassen, men la oss nå bare være uenige i det

 

Ja, HPen er skuffende på farger, og jeg tror mye av problemet med farge deviasjoner skyldes at skjermen kommer med WGC (wide color gamut). Det er en trend at nye skjermer kommer med wgc i dag, så det er ikke noe å gjøre med det. Mulig jeg overdriver litt ovenfor den vanlige bruker, som sikkert ikke bryr seg noe særlig om for eks gult virkelig er gult. Personlig syntes jeg fargekorrekthet og temperatur er ganske viktig.

 

Har selv fått min andre NEC 2690wuxi (den første ble returnert av flere grunner) og kalibrert skjermen internt med Spyder 3 og amerikansk Spectraview programvare. Resultatet er perfekt og bildekvaliteten er uslålig, selv om svartnivået gjerne skulle vært bedre (0.26 på 180cd/m2). Skjermen har også A-TW polariser som gjør at det hvite skinnet som oppstår på alle LCD-paneler utenfor skjermens direkte innsynsvinkel, er ikke eksisterende. Dette hjelper en god del på den visuelle oppfatningen av svart, særlig ved andre vinkler.

Eks: nec-planar-earth.sm.jpg

 

Det at skjermen kan kalibreres internt (via 12-bit LUT, umulig å få banding) og ikke bare via å kalibrere skjermkortet, gjør at alle applikasjoner blir påvirket og alt som blir koblet til skjermen som for eks spillkonsoller. Har skiftet anbefalingen min på best mulig IPS/all-round skjerm til NEC 2690wuxi, da alt annet er for dårlig og fordelene med NEC 2690wuxi er så store. Den er "dyr", men også verdt det.

Endret av Looper87
Lenke til kommentar
Sriøst, nå synes jeg det går rimelig over styr. Ikke koster denne skjermen nærmere 9000 kr, men en er avhengig av en kalibrator til nærmere 2000 kr for å få utnytte av den også.

 

Får virkelig være måte på hvor hardcore fargegærne folk skal være, i alle fall til «privat» bruk.

 

Hehe, forstår godt at noen syntes det er mye å bruke på en pc-skjerm. Nå skal det likevel være sagt, at du får mye for pengene med NEC 2690wuxi. Eneste som kan måle seg er HP DreamColor LP2480zx, men den koster også 22109kr, og det spekuleres faktisk i om det er samme panel på HP LP2475w. Den kommer også uten A-TW polariseren som NEC 2690 har. S-PVA skjermene til Eizo kan ikke måle seg med NEC 2690 i det hele tatt.

 

Så hvis du syntes det er verdt å investere i og økonomien strekker til, kan jeg på det varmeste anbefale NEC 2690wuxi. Bilder, HD-filmer og spill ser helt fantastisk ut på den. Konsoll fungerer også utmerket med skjermen uten strekking av bilde i 1080p og skjermen har den meste avanserte skaleringen på markedet. Skjermen egner seg allikevel ikke for de som er ute etter en skjerm til FPS eller konkurransebasert spilling for den saks skyld. Skjermen har 33ms input lag og det merkes, men fungerer helt fint til generell spilling og film. Skal man ha skjerm til FPS og konkurransebasert spilling må man gå til anskaffelse av en skjerm med enten TN-panel eller MVA-panel med ekstremt lav input lag (helst under 5ms). Har selv en 0ms input lag 22" Iiyama skjerm til å spille FPS på. :)

Endret av Looper87
Lenke til kommentar

Sitter med en 22" Iiyama skjerm atm nå. Impulskjøp, som jeg ikke er veldig misfornøyd med, men har lyst på noe større...

 

Ser dog ut som om det blir en stund til før jeg oppgraderer. Det som lover bra er at S-IPS og H-IPS paneler ser ut til å bli bedre og mere utbredt. Da er det kanskje mulig å få den "perfekte" skjermen etterhvert, mtp pris/hutighet/innsynsvinkler/farger osv osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...