Gå til innhold

Topp 3 Horror Movies


Schneiderlin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når jeg skal nevne mine favoritter innen horrorsjangeren, vil den variere mye etter humøret jeg er i. Akkurat nå ser min liste omtrent slik ut:

1. The Texas Chain Saw Massacre (1974)

2. Night of the Living Dead (1968)

3. Friday the 13th (1980)

 

Noen av andre av favorittene mine er Shutter (2004), Dawn of the Dead (1978), Psycho (1960), Halloween (1968) og A Nightmare on Elm Street (1984)

 

Hvis du føler for å se litt mer humoristiske "horror"-filmer bør du sjekke ut Creepshow-filmene og Tales from the Darkside: The Movie.

 

Evil Dead-filmene klarer jeg ikke helt å plassere, men de er utvilsomt severdige. Evil Dead 2 er et fyrverkeri av en film! ;)

Lenke til kommentar

Kun tre? Seriøst? Drit i det, her er mine favoritter i tilfeldig rekkefølge. For enkelhetsskyld kan jeg prøve å sette dem inn i kategorier avhengig av hvilken type skrekk det er:

 

Psykologisk skrekk (fokuserer mest på handlingen og har lite blod, gørr osv)

* The Omen (originalen er obligatorisk for oss som liker skrekkfilmer) :)

* The Shining

* Cujo (er usikker på hvor denne passer inn, men halve filmen handler om en mor og sønn fanget i en bil)

* Halloween (det skjer fint lite før helt på slutten, men den andre filmen starter rett før den første slutter. Jeg vil derfor si de må ses sammen, men alene er den første mest psykologisk.)

 

Slashere (tenåringer på tur, kverkes én etter én på brutalt vis osv)

* Fredag 13de

* Nightmare On Elm Street

* Halloween 2, 4 og 5 (Jamie er mye kulere enn Laurie)

* Texas Chainsaw Massacre (originalen og remaken, men drit i resten)

* Prom Night

* Silent Night, Deadly Night (drit i oppfølgerne)

* Camp Blood (en av de dårligste slasherne jeg har sett noensinne, så jeg skal ikke engang forsøke å finne ut hvorfor det er tre av dem. Så elendig at det blir morsomt, om du holder ut hylingen til hun som spiller hovedrollen. Jeg er imponert over lungekapasitetetn hennes.) :p

* Camp Slaughter (om mulig enda verre. Lo godt av denne. Tenk Thor Heyerdal som prøver å snakke engelsk. Tenk en hel film med dårlige effekter, elendig historie, enda dårligere skuespillere og den mest idiotiske sangen du har hørt noensinne. Sett det sammen, og du har en vag idé hva du gir det ut på. Og ja, denne er svensk, laget av svensker som ikke kan et ord engelsk og prøver likevel å ha engelsk tale? Tar man Plan 9 From Outer Space, fargelegger alle bildene med fargekritt og legger på spansk tale vil det likevel bli bedre en dette. Som om ikke tittelen var hint nok.) :lol:

 

Monsterfilmer (små monstre som går amok)

* Critters

* Gremlins

* Munchies

* Ghoulies

 

Annet:

* Summer of Fear (med Linda Blair)

* Hell Night (igjen, Linda Blair)

* The Exorcist (gjett hvem?)

* Last house of the left (nei, uten Linda Blair) :p

* Killjoy (liker du klovner? Ikke etter denne...)

* They

* Silent Hill (først og fremst for oss fans av spillserien, men jeg elsker denne filmen)

* Stephen King's It (tre timer? Ikke lang nok.) ;)

* Stephen King's Desperation (meget undervurdert film)

* Bride of Chucky (Likte den faktisk bedre enn de tre første Child's Play filmene)

 

Har mange, mange flere filmer, men disse burde holde en stund. :)

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar
Dette er grunnen til at jeg krevede et fem pkt. minimum på listefeber. Det er alt for enkelt å lage en topp 3. Skal man lage topp 5, 10, 20, osv. krever det en litt større innsats.

 

Og tenk da på alle filmene jeg unnlot å nevne, som for eksempel Hellraiser, The Fly (originalen, selvsagt), Wishmaster, In The Shadows of Kilimanjaro, Them!, The Ring, The Grudge, Into The Mirror, Phone, An American Werewolf In London, Children of the Corn, Carrie, Christine, Evil Dead serien, Puppet Master, Leprechaun, Demonic Toys, Dolly Dearest og så videre og så videre og så videre. :p Mange er for logiske til å gidde ha på en liste (Hellraiser?), mens andre er for sære eller ukjente til at noen aner at de faktisk eksisterer. (kan noen gi en kort oppsummering av In The Shadows of Kilimanjaro eller Dolly Dearest uten å google?) ;)

 

Edit: Husket ikke hele tittelen på Kilimanjaro, men rettet det. Så den på tidlig 90-tallet en gang.

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar
Kun tre? Seriøst? Drit i det, her er mine favoritter i tilfeldig rekkefølge. For enkelhetsskyld kan jeg prøve å sette dem inn i kategorier avhengig av hvilken type skrekk det er:

 

Psykologisk skrekk (fokuserer mest på handlingen og har lite blod, gørr osv)

* The Omen (originalen er obligatorisk for oss som liker skrekkfilmer) :)

* The Shining

* Cujo (er usikker på hvor denne passer inn, men halve filmen handler om en mor og sønn fanget i en bil)

* Halloween (det skjer fint lite før helt på slutten, men den andre filmen starter rett før den første slutter. Jeg vil derfor si de må ses sammen, men alene er den første mest psykologisk.)

 

Slashere (tenåringer på tur, kverkes én etter én på brutalt vis osv)

* Fredag 13de

* Nightmare On Elm Street

* Halloween 2, 4 og 5 (Jamie er mye kulere enn Laurie)

* Texas Chainsaw Massacre (originalen og remaken, men drit i resten)

* Prom Night

* Silent Night, Deadly Night (drit i oppfølgerne)

* Camp Blood (en av de dårligste slasherne jeg har sett noensinne, så jeg skal ikke engang forsøke å finne ut hvorfor det er tre av dem. Så elendig at det blir morsomt, om du holder ut hylingen til hun som spiller hovedrollen. Jeg er imponert over lungekapasitetetn hennes.) :p

* Camp Slaughter (om mulig enda verre. Lo godt av denne. Tenk Thor Heyerdal som prøver å snakke engelsk. Tenk en hel film med dårlige effekter, elendig historie, enda dårligere skuespillere og den mest idiotiske sangen du har hørt noensinne. Sett det sammen, og du har en vag idé hva du gir det ut på. Og ja, denne er svensk, laget av svensker som ikke kan et ord engelsk og prøver likevel å ha engelsk tale? Tar man Plan 9 From Outer Space, fargelegger alle bildene med fargekritt og legger på spansk tale vil det likevel bli bedre en dette. Som om ikke tittelen var hint nok.) :lol:

 

Monsterfilmer (små monstre som går amok)

* Critters

* Gremlins

* Munchies

* Ghoulies

 

Annet:

* Summer of Fear (med Linda Blair)

* Hell Night (igjen, Linda Blair)

* The Exorcist (gjett hvem?)

* Last house of the left (nei, uten Linda Blair) :p

* Killjoy (liker du klovner? Ikke etter denne...)

* They

* Silent Hill (først og fremst for oss fans av spillserien, men jeg elsker denne filmen)

* Stephen King's It (tre timer? Ikke lang nok.) ;)

* Stephen King's Desperation (meget undervurdert film)

* Bride of Chucky (Likte den faktisk bedre enn de tre første Child's Play filmene)

 

Har mange, mange flere filmer, men disse burde holde en stund. :)

 

Like greit å legge til mange :D

Lenke til kommentar

Kan godt legge til flere jeg og:

 

Brainscan

Alien

Sleepaway Camp-serien

Creepshow 1 og 2

Tales From the Darkside: The Movie

The Beyond

Suspiria

Phenomena

Carrie

Jaws

Saw

Wishmaster

A Nightmare on Elm Street

My Bloody Valentine

Hatchet

Halloween

The Texas Chain Saw Massacre

Masters of Horror: Cigarette Burns

Lenke til kommentar

Mine ubestridte favoritter er nok:

1. Nosferatu, eine Symphonie des Grauens

2. Psycho

3. Alien

 

Ellers er jeg veldig glad i The Thing, The Exoricst, The Shining, The Texas Chain Saw Massacre (1974) og Dawn of the Dead (1978). Filmer av nyere dato liker jeg The Descent, Haute Tension og À l'intérieur for å nevne noen.

Lenke til kommentar

Hmm.. liker ikke så godt "skvette"-filmer siden jeg ikke blir skremt av dem :( filmer som Saw, Hostel og Salo osv er greit for dem skvetter man ikke av. dem er bare ekle og BRUTALE :)

 

men uansett, orginale Motorsagmasakeren fra 1974 eller Psycho er vel de beste.

 

Edit: Glemte The Shining! elsker den.

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...