Gå til innhold

x48 HK, crossfire og generelt tilbakemelding på system


Anbefalte innlegg

Oppsettet :

 

Crucial BallistiX PC3-12800 2 GB

Gigabyte GA-X48T-DQ6

Intel Core 2 Duo E8400

PowerColor Radeon HD 3870 512 MB SCS3

Sapphire Radeon HD 3870 512 MB

 

 

Ting jeg lurer på:

Er det et smart oppsett med disse to grafikk korta i crossfire? blir det plass? kan jeg disable det ene når jeg ikke trenger full guffe?

 

Tenkte å bruke noe jeg har fra før: to sata disker og en 430 W seasonic psu samt et silverstone lc17 kabinett, og en ok cpu kjøler.

 

Tar imot alle kommentarer og råd med takk, ikke minnst når det gjelder bygging, kjøling osv.

Endret av bruceh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du må gjøre handlevogna di tilgjengelig for alle. :yes:

 

ops , trodde jeg hadde det gjort det. Vel, nå er det vel i orden. Takk til gryterett. Her er delene jeg vurderer:

 

Crucial BallistiX PC3-12800 2 GB

Gigabyte GA-X48T-DQ6

Intel Core 2 Duo E8400

PowerColor Radeon HD 3870 512 MB SCS3

Sapphire Radeon HD 3870 512 MB

Endret av bruceh
Lenke til kommentar

Du har en stygt dårlig pc til den prisen her ja, hvis jeg var deg ville jeg, venta til neste år med å kjøpe pc, da sparer du ganske mye, men hvis du vil ha en ny er det noen forandringer du må ha.

 

p35 hovedkort med 9800x2 er det første jeg ville hatt.

 

Så ville jeg hatt 8 gb ddr2 ram, er billigere enn 2 gb ddr3 og MYE bedre! Husk at minne har mye mer å si enn hastighet på ram.

 

Du må nok ha minst 800watt for å dra det dyret der, så du må nok ha ny strømmforsyning tror jeg.

 

Ta en quadcore 9450, den er mye bedre enn e8400.

 

Iforhold til harddisk ta den nye spinpont harddisken, dobbelt så stor catch

 

Kjøling så holder det mye med original vifta hvis du ikke skal overklokke. Men det er jo kjedlig, så ville tatt og kjøpt meg en zalman 9700 og overklokka den til 3.6 ;)

Lenke til kommentar
Er ikke 430W litt lite?

Jeg har 750W på min Pc:

 

- Asus P5N-D, nForce-750i SLI

- Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz

- Corsair Dominator 2048MB

- Hitachi Deskstar 7K1000 750GB SATA2 32MB 7200RPM

- Samsung DVD-brenner

- Gigabyte GeForce 9800GTX

 

jeg prøvde denne psu kalkulatoren - Kalkulatoren tar hensyn til type processor, gpu, ekstra pci e16, to sata, 4 sticks med ddr3 ram, en dvd rw og 85 % TDP. den gir recommended wattage = 377. Noe jeg har oversett her? hva er det som trekker mer energi?

Endret av bruceh
Lenke til kommentar
Du må nok ha minst 800watt for å dra det dyret der, så du må nok ha ny strømmforsyning tror jeg.

 

Ta en quadcore 9450, den er mye bedre enn e8400.

 

 

Kjøling så holder det mye med original vifta hvis du ikke skal overklokke. Men det er jo kjedlig, så ville tatt og kjøpt meg en zalman 9700 og overklokka den til 3.6 ;)

 

 

Tja, 650w psu av BRA kvalitet vil holde.

 

Hvorfor er Q9450 mye bedre enn E8400? I de fleste programmer blir ikke mer en maks to kjerner brukt - det gjelder særlig spill og E8400 vil være mye raskere enn Q9450 samt at E8400 klokker mye bedre.

 

Zalman 9700 er en grei kjøler, men begynner å bli akterutseilt og har altfor høy pris. F.eks OCZ Vendetta, Coolermaster Hyper 212, Gigabyte g-power II Pro og flere andre rimelige kjølere er like bra eller bedre.

Skal du ha en så dyr kjøler er f.eks Thermalright Ultra 120 Extreme eller Noctua NH12U mye bedre valg.

Lenke til kommentar

Begge cpu'ene som er nevnt holder sikkert i massevis. Interressant det om kjøler, skal ta en kikk på de du nevnte per ulv.

 

Tenker jo litt langsiktig her, hovedkortet har det nye chipsettet x48, og har støtte for pci express 2.0, samt ddr3. Er dette nærmest uten betydning?

 

skjønner at 8 GB ddr2 fungrerer greit, men kan vel legge til mer minne etterhvert og ddr3 skal da etterhvert erstattet ddr2.

Lenke til kommentar

Støtter perulv2 her, hvis du skal spille mest og ikke redigere video/bilder osv. så er det liten vits å gå for quad. Kjører en Q6600 (quad)@ 4,041GHz 1.55v, HD2900PRO @ 880/999 med vannkjøling, tre disker og to dvdbrennere på en Corsair 520W uten noen som helst stabilitetsproblemer.

 

430W er litt lite for det oppsettet der, så jeg ville ha gått for en 650-700W av bra kvalitet slik at den varer litt med tanke på fremtidige oppdateringer(dvs det perulv2 sa...)

 

I'm a parrot :p

Lenke til kommentar

Kjøpte sli sjøl, det sto på pakka at det var anbefalt med 800, så veit det ganske godt.

 

Quad eller dual som per ulv sier er det samme, men jeg ville gått for en quad, når den ligger bare 200mhz under dual.

 

Vifter kommer til forskjellige priser, thermal er fin den og, men synes zalman er bedre:)

Lenke til kommentar

Selv om du synes Zalman er best så er den ikke det - Thermalright Ultra 120 Extreme er mange hakk bedre med en eller to gode 120mm vifter, dette vet jeg veldig godt da jeg har begge og har prøvd dem på mange forskjellige oppsett.

 

svært få eller ingen oppsett krever så mye som 800w, og f.eks en 650w Corsair vil være mye bedre enn f.eks en 800w NorthQ, Hiper, Coolermaster og andre "bob-bob" power.

 

Men det er selvsagt ikke noe galt å kjøpe et stort power for det.

Lenke til kommentar

Litt feil URL til handlevogna di, sleng inn denne istedet så blir det rett uten at det trikses med ID'er ;)https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=41486

 

Uansett synes jeg det var ett merkelig Crossfire oppsett, 1x 3850 og 1x 3870?

Ytelses messig vil 3870'n gå ned i 3850 hastighet og ytelsen blir da omtrent det samme som mitt system (Se profil).

Men det funker å blande 38xx serien med hverandre i motsettning til Nvidia sin SLi.

Ellers hadde jeg byttet ut Zalman kjøleren og spart inn noen kroner eller fått bedre kjøling (Hete sommere liker verken jeg eller PC-en) personlig kjører jeg en Tuniq 120 kjøler som kanskje ikke er den mest effektive men jeg liker festene svært bra så det kan hende det blir en til av samme type i fremtiden.

 

Til Quad of Duo valget kan jeg bare si at der må du vurdere ditt bruk.

Til gaming er E8400 ett svært bra valg, men dessverre tror jeg ikke den hadde funket helt bra for meg og resten av det jeg gjør.

Multitasking er dessverre skremmende morro :D

 

Også ville jeg ha gått for DDR2 og rappet med meg en god del Gigabyte's der, 6 eller 8Gb er kjekt å ha.

Lite ytelses forskjell når at det smaker mindre enn hva det koster sammenlignet med DDR2 brikker.

Også det faktum at DDR3 er mest attraktiv ved neste plattform fra AMD og Intel og selv om jeg ikke skal si det sikkert kan det hende at hastigheten er av en annen type FSB stil og da må du ha mer minne enn dine nåværende 2Gb.

Lenke til kommentar
Litt feil URL til handlevogna di, sleng inn denne istedet så blir det rett uten at det trikses med ID'er ;)https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=41486

 

url`n fungerer ikke nei. Greia var at jeg ønsket å modifisere vogna så for at den jeg linket til ikke skulle endres laged jeg en ny. Det som var så utrolig irriterende var at den første 'handlevogna' alltid ble satt til aktiv så jeg måtte stadig inn å sette den nye til aktiv. Så ikke noen annen utvi enn å slette handlevogna for at det skulle gå an å bruke tjenesten.

Lenke til kommentar
Uansett synes jeg det var ett merkelig Crossfire oppsett, 1x 3850 og 1x 3870?

 

Ja, er vel best å gå for 3870 på begge antagelig ja. endret innlegget over.

 

Til Quad of Duo valget kan jeg bare si at der må du vurdere ditt bruk.

Til gaming er E8400 ett svært bra valg, men dessverre tror jeg ikke den hadde funket helt bra for meg og resten av det jeg gjør.

Multitasking er dessverre skremmende morro :D

 

 

Hva slags multitasking er det snakk om ? Jeg driver ikke med noe sånn avansert bilderedigering f.eks. I hvilke situasjoner (hvilke samtidige program) merker du bedre effekt pga quad`n ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...