Gå til innhold

Hvilken vidergående linje burde jeg gå?


simen199

Anbefalte innlegg

Hei jeg går i 9 og vet ikke helt hva jeg vil gå på så jeg lurer på om noen her kan hjelpe meg.

De fagene jeg liker best er mate (får 6 i termin) og natur og miljø. Så jeg lurer på hva slags yrke som indeholder begge eller begge fagene. Jeg har tenkt på elektro men jeg er usikker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har tenkt til å gå mer skole etter videregående kan det være lurt å velge elektro, med tanke på at du liker disse fagene godt. Men har du bare tenkt til å gå vgs vil du ikke få brukt kunnskapen/interessen din for disse fagene så veldig mye.

 

EDIT: Men hvis du f. eks. går videre på elektronikk, og så begynner på fagskole eller høgskole etter vgs, vil du få drive masse med dette.

Endret av Leeroymonster
Lenke til kommentar
Hvis du har tenkt til å gå mer skole etter videregående kan det være lurt å velge elektro, med tanke på at du liker disse fagene godt. Men har du bare tenkt til å gå vgs vil du ikke få brukt kunnskapen/interessen din for disse fagene så veldig mye.

 

EDIT: Men hvis du f. eks. går videre på elektronikk, og så begynner på fagskole eller høgskole etter vgs, vil du få drive masse med dette.

Jeg tror jeg gjør som du sier og hvis det ikke er noe for meg tar jeg bare det tredje året med studiespesialisering. Men vet noen her hva snittet på jåttevågen vgs elektrolinje hadde ?

 

Ps : Jeg er har ikke så veldig høyt snitt pga k&h og språkfagene trekker meg ned pluss jeg har ikke gjort alt jeg kan innen alle fagene(er det noen som egentlig gjør det i 9 ende) sist år hadde jeg rundt 4 i snitt.

Lenke til kommentar

Ut i fra hvilke fag du liker, og at du faktisk har 6 som karakter i realfag, ville jeg valgt studiespesialisering med realfag som programfag.

 

10. klassekarakterene (til sommeren) du søker med, du har dermed tid til å rette opp noen karakterer hvis du mener du ligger litt lavt i visse ting. Har hørt mye slack om elektrofag uten at jeg vet nok om det... Anbefaler studiespes. Lykke til med valget neste år, ting kan jo forandre seg.

Lenke til kommentar

Det er jo mye som kan skje over et år, så det er lurt å vente til januar/februar før du virkelig bestemmer deg for hva du vil velge til VGS.

 

Selv har jeg mye de samme interessene som deg (natur og miljø og matematikk), derfor falt det naturlig for meg å velge TAF (Teknisk Allmennfag, 4-årig utdannelse), som har noe av den vanskeligste matematikken og fysikken man kan få på Videregående (3MX og 3 FY). Noe av problemet for deg blir jo det høye kravet de har for å komme inn (i Kristiansund påstår de at laveste snitt i fjor (2007) var 4,7).

 

Men jeg vil anbefale deg på det varmeste å legge TAF på 1.valg (om du har mulighet til dette selvfølgelig) :).

 

 

Edit: Ved å gå TAF får du 2 uker teori og 2 uker praksis (utplassert i forskjellige nærbedrifter) og lønn under arbeid. Snittlønn etter endt utdanning har vært omkring 300'000 kr. Du får også muligheten til å bli ingeniør.

Endret av Kjell-arne
Lenke til kommentar
Hvis du har tenkt til å gå mer skole etter videregående kan det være lurt å velge elektro, med tanke på at du liker disse fagene godt. Men har du bare tenkt til å gå vgs vil du ikke få brukt kunnskapen/interessen din for disse fagene så veldig mye.

 

EDIT: Men hvis du f. eks. går videre på elektronikk, og så begynner på fagskole eller høgskole etter vgs, vil du få drive masse med dette.

Jeg tror jeg gjør som du sier og hvis det ikke er noe for meg tar jeg bare det tredje året med studiespesialisering. Men vet noen her hva snittet på jåttevågen vgs elektrolinje hadde ?

 

Ps : Jeg er har ikke så veldig høyt snitt pga k&h og språkfagene trekker meg ned pluss jeg har ikke gjort alt jeg kan innen alle fagene(er det noen som egentlig gjør det i 9 ende) sist år hadde jeg rundt 4 i snitt.

 

Når jeg begynte på elektro for snart tre år siden lå snittet på under 3. Selv gikk jeg ut fra ungdomsskolen med nesten 5 i snitt. Er vel riktig det med at det er slapt på elektro, men hvis du skal gå mer skole etterpå, og har et godt hode, så har ikke det noe å si. Så lenge du har interessen blir du ikke dum selvom de i klassen kan være det. Jeg har gått i en veldig, veldig slapp klasse, men går nå om noen dager ut med veldig gode papirer fra VKI elektronikk og VKII serviceelektronikk.

Endret av Leeroymonster
Lenke til kommentar

ja, har hørt at elektro er en veldig bra linje, kansje litt slapt. men hvis du skal gå påbygging etterpå så har det ikke noe å si

 

btw: hvis du vurderer elektro ingeniør så finnes det noe som heter ingeniør forkurs

er allmenn påbygging med 3mx og 2fy som du tar på en høgskole

er litt mer praktisk samfunnsfag og engelsk, men ellers er det akkurat som allmenn påbygging

Lenke til kommentar

veit, men var som sagt litt trøtt, så var ikke sånn veldig kreativ når det gjaldt valg av ord

 

men on-topic igjen: ang. jobbmarked:

Jobbmuligheter

 

Det er stor etterspørsel etter automatikere, og faget har de siste tiårene hatt en rivende utvikling.

Aktuelle arbeidsplasser er industri, ikke minst olje- og gassindustrien.

 

kilde: www.jobbfeber.no

 

er stort behov for automatikere ja, så jobb får du nok

 

Videre studier

 

Etter den videregående utdanningen, kan du etterutdanne deg til ingeniør.

Høsten 2002 startet en 3-årig bachelorutdanning i ingeniørfag for deg som har eksamen fra yrkesfaglig studieretning elektro eller automatisering + fagbrev.

Du behøver altså ikke #generell studiekompetanse" eller forkurs ingeniørutdanning for å bli ingeniør.

 

dersom det skulle bli interessant seinere å ta mer utdanning :)

Lenke til kommentar

Hvis du skal bli ingeniør har jeg et bra tips til deg. Mange som går ut av yrkesfaglig på vgs velger da å gå forkurs, og så 3 år på høgskolen for å bli bachelor. Noe som gir deg en mye bedre utdannelse, både når det gjelder kompetanse og på papiret, er hvis du går 2 år på fagskole etter vgs. På grunn av laber søkning kommer man inn uten fagbrev eller noe som helst, selvom man trengte fagbrev før i tiden. Fagskoleutdanning blir i mange bedrifter sett på som like god, eller bedre enn en bachelor. Nettopp fordi disse folkene kommer fra yrkesfag, ikke allmenn. Flere høgskoler som lar deg ta bachelor på 2 år i stedet for 3 hvis du har 2 årig fagskole i papirene.

Det jeg prøver å si er at du på de 2 første årene, da de andre lærer det du lærte på vgs, blir fagskoleingeniør. Du har allerede en bra utdannelse, du kommer inn på høgskolen, og du slipper unna et år. Du har da tatt 2 utdannelser (3 hvis du regner med vgs) på den tiden de andre brukte på én. Godt for kompetansen, og ser flott ut på CV-en.

Endret av Leeroymonster
Lenke til kommentar

Du er 14-15 år og vet ikke hva du vil jobbe med enda. Da ville jeg tatt studiespesialisering! Det er alt for mange som velger elektro f.eks., men som angrer. Når du går studiespesialisering har du alle muligheter åpne. Spesielt for deg som er flink i Natur og miljøfag og matte. Selv går jeg drama, som gir meg generell studiekompetanse. MEN drama vil jeg kun anbefale til de som er velig interresert i drama. Det er ingen "koselinje" akkurat ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...