Gå til innhold

Den store BW tråden


Anbefalte innlegg

Følger opp den dundrende sukessesen til blitz tråden, og prøver meg her. Det under meg at svart hvit bilder er så lite omtalt. Jeg synes selv det var kjedelig før jeg så bilder fra en helt fra foto.no live, men forandret raskt mening.

 

Det jeg lurer mest på. Hvordan etterbehandlet folk bildene manuellt for å få BW bilder med smell? Først og fremst i lightroom, men gjerne også photoshop.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fotografer i norge har null peiling på b&w. Det finnes masse eksempler på det. Norge er et uland. Svarthvitt blir misbrukt, og svart skal være hvitt og hvitt skal være svart.

Kødda :)

 

 

Dette med b&w konvertering er rimelig komplisert. Det er nesten uråd å finne en fasitt siden hvert bilde er forskjellig. Jeg er langt fra en ekspert, men jeg har funnet ut at det ofte svarer seg å studere ildet grundig før jeg starter. Forsøke å analysere fargesammensetningen, for det sier meg ofte en del om hvilke farger jeg bør dra i etter at jeg har brukt en preset.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Fotografer i norge har null peiling på b&w. Det finnes masse eksempler på det. Norge er et uland. Svart der det skal være hvitt og hvitt der det skal være svart.

Kødda :)

 

 

Dette med b&w konvertering er rimelig komplisert. Det er nesten uråd å finne en fasitt siden hvert bilde er forskjellig. Jeg er langt fra en ekspert, men jeg har funnet ut at det ofte svarer seg å studere ildet grundig før jeg starter. Forsøke å analysere fargesammensetningen, for det sier meg ofte en del om hvilke farger jeg bør dra i etter at jeg har brukt en preset.

 

Fin ironi i starten. Fortsett sånn. Over til saken.

 

BW bilder er alfor lite brukt, og jeg selv synes det var kjedelig, så eg kan forstå det. Men en virkelig godt bilde trenger overhode ikkje farger, og BW er mer mektig, og forteller ofte en annen historie, derfor er det spennende å leke seg med å etterbehandle frem artige og fine resultater.

 

Skal teste litt HDR teknikk på BW også. Noen erfaringer? Først og fremst landskap

Lenke til kommentar
Jeg har et HDR bildet som er så si s/h, men ikke helt.

 

http://www.photosight.org/photo.php?photoi...&ref=author

 

 

Veldig fint eks på hva jeg tenker på. Jobber med noe lignenede på bryggen i Bergen, men må ha med store kontraster i skyene, og da må jeg ta bilder på spessiele tider, særlig kvelden synes eg er fin.

 

Men jeg har ikkje gitt meg med vanlig BW preik. Hvilken bilder mener dere passer best for BW? Så langt er landskap, og noen portrett bilder mine favoritter.

 

Hva med det som ikkje passer til BW? Hva mener dere om det?

 

 

 

Skal teste litt HDR teknikk på BW også. Noen erfaringer? Først og fremst landskap

Egentlig ikke, men jeg har noen HDR-ish bilder i s/h.

Du finner noen i dette galleriet.

 

hei, noen artige og særdeles fine BW bilder, også noen fra Bergen så eg.! takk for innspill!

Lenke til kommentar

Alt kan passe til B/W. Et klokt hode sa en gang noe i duren "farger kan ta vekk oppmerksomhet fra det essensielle i bildet og dermed ødelegge et bilde [...]" - og det kan det være noe i.

 

For min del er det best å skyte B/W med RAW og kameraet stilt inn på B/W. Da tenker jeg etter hvert sorthvitt, men kan fortsatt få igjen fargene om jeg skulle finne ut at et bilde vil fungere bedre i farger.

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...