Gå til innhold

Tokina AF 12-24mm f/4 for Canon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tokina har lansert en 11-16mm f2.8, men er ennå ikke tilgjengelig her i landet, men de har den på http://www.scandinavianphoto.no/ for Canon ser jeg.

Den ser veldig lovende ut og virker skarpere enn 12-24'n utifra det jeg har lest.

 

Edit:

Jeg hadde selv Tokina 12-24 før jeg bestilte den nye 11-16 og var veldig fornøyd med det, så kan absolutt anbefale det og hvis 11-16 blir litt for dyr, men det nye fristet meg endel, samt at jeg fikk det til en veldig god pris:)

Endret av jvc1986
Lenke til kommentar
Hei,

Jeg skal kjøpe gave til kjæresten min og han ønsker seg en vidvinkel linse.

Noen som har erfaring med denne?

Vesla

 

Ser at den får OK omtale av mange den der, men selv kjøpte jeg Canon 10-22mm som gir enda mer vidvinkel og jeg er kjempefornøyd med den. (Har EOS 400D)

RandiA

Lenke til kommentar

Nå har det skjedd noe rart her, for du har fått to tråder som omhandler det samme. JEg velger å svare på denne, da jeg har Canon selv og kan hjelpe litt med å svare.

 

Det er 4 vivinkel-objektiver som er aktuelle:

Sigma 10-20mm f/4-5.6

Tokina 11-16mm f/2.8

Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5

Tokina 12-24mm f/4

 

Alle er vidvinkler og jo mindre det første tallet er, jo videre er vinkelen.

 

Canon er den dyreste av disse, og kanskje også den beste. Det er mulig at Tokina 11-16mm er et hakk vassere - den er også mer lyssterk, men den er vanskelig å få tak i for tiden, og jeg selv synes den dekker et for kort område.

 

Tokina 12-24mm har jeg bare prøvd på Nikon, men det var et trivelig møte; så den an jeg også anbefale.

 

Det er en del som sliter med feil på Sigma 10-20mm, men de som har fått en god utgave; de er veldig fornøyd.

 

Håper jeg ikke har bidratt med for mye forvirring; men jeg kan jo nevne at jeg har selv valgt Canon sin fordi en ga meg best balanse mellom zoom-område, lysstyke og bildekvalitet.

 

Tom

Lenke til kommentar

Sigma 10-20 går igjen flere steder... og ligger strengt tatt innenfor det jeg syns er en ok pris også. ;)

Hva mener du med "fått et dårlig eksempel"?

 

Men, hvis ikke jeg tar helt feil ligger Canon sitt på ca 6500kr, stemmer det?

Endret av vesla12
Lenke til kommentar

Jeg har hatt Sigma 10-20 og mitt eksemplar bommet ofte grovt på fokus på nærme avstander.

Nå har jeg Tokina 12-24 og er knallfornøyd med dette. Vil påstå at byggekvaliteten føles bedre, skarpheten er bedre eller lik og fokus treffer alltid. Den er også fast blender f/4 noe jeg ser på som en stor fordel. Sigmaen hadde en solblender som føltes litt mindre plastikk, og man merker forskjellen på 10 og 12mm, men ikke nok til at jeg holdt ut mer med det.

Lenke til kommentar
Takk!

 

Vet du noe om leveringstid?

Jeg kjøpte i butikken i Sandvika. Da ringte jeg og hørte om de hadde den inne - det hadde de ikke. Men de fikk den inn på 2 dager. Bestiller du via WEB skal det normalt kun ta noen dager . 1-2 dager å få pakekt og sendt, og 1-3 dager med posten hvis du bor noenlunde sentralt.

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg kjenner liksom jeg vil ha skryt av noen for et så godt gavevalg!

Skulle ønske jeg hadde den og kunne gi den til ham nå-nå-nå-nå!

Ja, det er snilt av deg. (Kanskje du får låne den og fotografere med du også :) ) Jeg fikk blitzen i julegave jeg og syntes det var en fin gave.

RandiA

Lenke til kommentar

Har Tamron 11-18 på hjemlån nå, men ble ikke særlig fornøyd. Savner litt på lysstyrke, dårlig kontroll på AC, og føler den er ganske "soft" i kantene. Kanskje litt mye forvrengning også. Da hjelper det ikke at den er en del rimeligere.

 

Tokina 12-24 har fristet lenge, men ser at Canon 10-22 har fått så mye skryt at jeg begynner å trekke mest mot denne.

 

Tamron går i allefall tilbake til butikken.

Lenke til kommentar

Skal man legge noen "høvdinger" i en vidvinkel, er orginaloptikken definitivt å foretrekke.

 

Men hvis du kikker litt på bruktmarkedet, så kryper bruktprisene på Tokina 12-24 ned mot 2500,-

 

Selv gikk jeg for dette objektivet brukt, og jeg er enormt fornøyd med kvalitet/pris. Byggekvaliteten på Tokinaen må vel være i toppsjiktet når det gjelder tredjepartsoptikk...!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...