Gå til innhold

Ali Farah i retten


Anbefalte innlegg

Svaret på ditt tilsynelatende retoriske spørsmål er langt fra så enkelt. Det avhenger av hva som virkelig skjedde den dagen i Sofienbergparken.
Nettopp. Å legge en formening om hva som skjedde til grunn for å finne ut nettopp hva som skjedde, er neppe fruktbart.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du mener man ikke kan si at det er rasisme av kohinoor å beskylde ambulansepersonellet for nettopp rasisme, fordi man ikke vet om det samme hadde skjedd dersom ambulansefolkene var mørkhudede Man vet kanskje ikke om ambulansefolkene etterlot Ali fordi han var mørkhudet, eller om de hadde gjort det dersom de selv var av samme kuløt, men vi vet at kohinoor beskylder ambulansesjåførene fordi de er hvite.
Lenke til kommentar

Jeg trodde hun beskyldte ambulansepersonellet fordi de lot en skadet person ligge igjen samt brukte nedsettende ord i tjenesten, og fordi hun så det som lite sannsynlig at en hvit småbarnsfar i samme alder ville fått lik behandling?

 

Men hva du vet altså, jeg er imponert!

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar

Rasisme går begge veier. At Kohinoor Nordberg og Ali Farah på liv å død skal ha disse ambulansearbeiderne dømt for rasisme ser jeg på som trakasering og mer rasistisk motivert enn det ambulansearbeiderne gjorde.

 

Men som sagt tidligere, det er ikke lett å ta stilling til en slik sak når man ikke var på stedet, og derfor bør man la det være opp til nettop Helsetilsynet og Spesialenheten for politisaker å avgjøre dette. Det har vært gjort og de har nådd sin sluttning, og det er noe både Ali og Kohinoor bør være fornøyde med.

Lenke til kommentar
Jeg trodde hun beskyldte ambulansepersonellet fordi de lot en skadet person ligge igjen samt brukte nedsettende ord i tjenesten, og fordi hun så det som lite sannsynlig at en hvit småbarnsfar i samme alder ville fått lik behandling?

 

Men hva du vet altså, jeg er imponert!

Jeg føler meg sikker nok til å si at jeg "vet" at Kohinoor Nordberg ikke hadde misbrukt rasismekortet dersom ambulansepersonalets hudfarge hadde matchet alis kulør ja. Eller dersom det hadde vært en hvit mann som lå der, da uavhengig av ambulansefolkenes hudfarge. Hadde hun vært såpass forsiktig at hun sa det var "lite sannsynlig", hadde det vært noe annet.

 

Jeg anser det som veldig sannsynlig at en hvit småarnsfar som oppførte seg på samme måten, hadde fått akkurat samme behandling. Om de handlet slik de gjorde fordi de trodde Ali var beruset, er det til og med større for at en etnisk norsk mann hadde blitt etterlatt. Blandt heroinister og andre tunge rusmisbrukere er jo hvite menn overrepresentert.

Lenke til kommentar
Jeg trodde hun beskyldte ambulansepersonellet fordi de lot en skadet person ligge igjen samt brukte nedsettende ord i tjenesten, og fordi hun så det som lite sannsynlig at en hvit småbarnsfar i samme alder ville fått lik behandling?

 

Men hva du vet altså, jeg er imponert!

Jeg føler meg sikker nok til å si at jeg "vet" at Kohinoor Nordberg ikke hadde misbrukt rasismekortet dersom ambulansepersonalets hudfarge hadde matchet alis kulør ja. Eller dersom det hadde vært en hvit mann som lå der, da uavhengig av ambulansefolkenes hudfarge. Hadde hun vært såpass forsiktig at hun sa det var "lite sannsynlig", hadde det vært noe annet.

Alt du vet. Fra USA er det heller ikke ukjent at institusjonalisert rasisme også smitter over på de som rasismen rammer. F.eks. svarte politimenn som stopper svarte oftere enn hvite.

 

Jeg anser det som veldig sannsynlig at en hvit småarnsfar som oppførte seg på samme måten, hadde fått akkurat samme behandling. Om de handlet slik de gjorde fordi de trodde Ali var beruset, er det til og med større for at en etnisk norsk mann hadde blitt etterlatt. Blandt heroinister og andre tunge rusmisbrukere er jo hvite menn overrepresentert.

Selvsagt hadde han ikke det. Ali var jo neger, og negere er noen svin, derfor var hans oppførsel provokatorisk, ikke tegn på at han var hardt skadet. Ambulansepersonellet hadde ikke "forventet" at en hvit småbarnspappa hadde oppførte seg slik. Det er mye mulig at denne typen rasisme er ubevisst, men det betyr ikke at den er uskyldig, det betyr at vi diskriminerer folk ubevisst basert på hudfarge og at vi må være det bevisst.

 

(Heroinister sitter ikke i parken med dame, unge og venner)

Lenke til kommentar
Alt du vet. Fra USA er det heller ikke ukjent at institusjonalisert rasisme også smitter over på de som rasismen rammer. F.eks. svarte politimenn som stopper svarte oftere enn hvite.

Med tanke på kriminalstatistikken for afroamerikanere vs kaukasiere, er det kanskje ikke så rart?

 

Selvsagt hadde han ikke det. Ali var jo neger, og negere er noen svin, derfor var hans oppførsel provokatorisk, ikke tegn på at han var hardt skadet. Ambulansepersonellet hadde ikke "forventet" at en hvit småbarnspappa hadde oppførte seg slik. Det er mye mulig at denne typen rasisme er ubevisst, men det betyr ikke at den er uskyldig, det betyr at vi diskriminerer folk ubevisst basert på hudfarge og at vi må være det bevisst.

Mandriva-Wikien.

(Heroinister sitter ikke i parken med dame, unge og venner)

Og da havner man inn på et mye mer nyansert omrpde. (Heldigvis.) Hvordan man tolker situasjoner og menneskers atferd kommer jo an på hva man har av tidligere erfaringer og holdninger til dem. Men å hevde at hvite ambulansefolk forlot en svart mann, og at det dermed MÅ skyldes inngrodde rasistiske holdninger holninger eller det som verre er, blir for meg vel drøyt.

 

thomas_c24 Hadde egentlig et greit innlegg som sier hvorfor jeg mener at det er på tide for farah/nordberg å ta seg en bolle nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...