Gå til innhold

Syltynn bærbar lanseres


Anbefalte innlegg

Min kommentar til innlegget om at skjermoppløsning alene avgjør nyttigheten til en maskin, var nettopp dette. At x300 har andre tilleggsfunksjoner som kan være nyttig, kan så være. Disse gjør nok maskinen nyttigere for dem som trenger det, og det er jeg ikke uenig i.

 

oerhört: hvordan vil du si at påstanden er "ganske avslørende", og på hvordan måte?

 

I linken, da, den sammenligningen med iMac (første) er jeg enig i at er noe far-fetched, også den iPod HiFi-greia er litt tynn. Dog er jeg enig i PowerMac, iPod og den høyttaler/iMac-greia er litt for like til at det kan tilskrives tilfeldigheter. Såklart skal man bli inspirert av tidligere ting/tider, men jeg syns likhetene her spesifikt er ofte litt for store til at man kan si at Apple er flinke på design. I stor grad vil jeg si at det er Braun som er flinke på design, og at Apple er flinke til å gjenbruke disse (med tilførsel av mer avrundede hjørner i tillegg til applikasjon).

I linken du linker til kunne du nok med hell lest teksten litt mere nyøe før du kommer med disse uttalelsene

Some people will probably call these examples a "rip-off" but, in a world where industrial design and art is constantly being recycled into new work, I just see Apple's products as a great evolution to classic concepts

Synes endel av disse likhetene mellom produktene var temmelig søkt, men ja, noen hadde likhetstrekk. Likevel, når begge designerne legger samme grunnleggende regler til grunn for utformingen av sine produkter er det dømt til å bli noen likheter.

 

Som jeg sa tidligere, typisk «det kunne jeg også ha gjort»-holdning når en anklager en såpass fungerende og stilren produktutforming for å kopiere et annet design, når det bare er noen likheter, og produktene ikke minst har så vidt forskjellige bruksområder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første jeg tenkte når jeg så designen var "ganske fett", men så åpnet jeg øynene og så en ekkel firkantent boks med anti-ekslusiv pianolakk.

Den ser ut som en billig-PC av svært laber kvalitet. Ikke at MacBook Air ser så veldig pen ut, men den er faktisk hakket penere enn denne.

Gleder meg til iSheep-trenden går litt av moten og design nyanseres litt mer og ikke alt ser ut som masseprodusert søppel.

 

15k er for dyrt for denne maskinen.

Lenke til kommentar

hardkjerne: du leser naturligvis det du vil lese og ser det du vil se. Hvilket er greit. Og for folk som kanskje ikke er involvert i designfaget kan det godt hende at det er vanskeligere å se hvor grensa mellom "rip-off" og "inspirert av" går.

 

Ive's inspiration on Rams' design principles goes beyond the philosophy and gets straight into a direct homage to real products created decades ago.

 

Det spørs hvor vi trekker linja her, men jeg syns i alle fall ikke at Apple kommer med "nyskapende og unikt" design, slik mange mennesker her i verden påstår.

Lenke til kommentar
hardkjerne: du leser naturligvis det du vil lese og ser det du vil se. Hvilket er greit. Og for folk som kanskje ikke er involvert i designfaget kan det godt hende at det er vanskeligere å se hvor grensa mellom "rip-off" og "inspirert av" går.

 

Ive's inspiration on Rams' design principles goes beyond the philosophy and gets straight into a direct homage to real products created decades ago.

 

Det spørs hvor vi trekker linja her, men jeg syns i alle fall ikke at Apple kommer med "nyskapende og unikt" design, slik mange mennesker her i verden påstår.

Nyskapende og unikt? Hvor mange andre datamaskiner/mp3-spillere hadde samme utseende som Apple sine på tidspunktet for lansering (om vi tar for oss eksemplene nevnt i den omtalte linken)? Å ta opp igjen tråden på et 50-år gammelt design, finpusse det, og å få det til å funke på produkter med helt andre bruksområder er faktisk en ganske stor bragd. Det er tåpelig å prøve å dysse ned kvaliteten på designet når det var banebrytende når det kom, og har så til de grader blitt en populær trend som omtrent alle siden har ønsket å kopiere. Her er også forskjellen, å kopiere et dagsaktuellt design over til et produkt eller å revitalisere en gammel/glemt designtrend og å få dette til å fungere på nye produkter.

 

Dette blir uansett veldig på siden av trådens emne, så jeg tror ikke en skal dra denne diskusjonen for langt av sted.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Så, hva skjer med denne her? Har den kommet? Kommer den?

 

Etter at Apple slapp de nye ultrastygge MB-ene, så må man nesten se på andre alternativeer.

 

Det eneste problemet med denne her er at den ikke har noen form for FW. Regner med det ikke er noe PCMCIA-inngang på den heller, så da får man vel ikke kjøpt noen kontroller heller (ikke at jeg er helt sikker på at denne ikke hadde hatt for mye latency uansett, men likevel).

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Ser nice ut ja!

tenkte også på det med tilkoblings muligheter og helst cd/dvd rom, har den det så er den nok kongen på haugen!

 

Den har ikke optisk drev, det er X300 fortsatt alene om ...

 

Ta en titt på Toshiba Portege R500 !

12", mangler riktignok DVI/HDMI/Displayprot, men har DVD-R/W, Gb ethernet, PCMCIA, WLAN, 3G, Firewire, 3xUSB, utskiftbart batteri(som varer lenge),og en skjerm som fungerer i direkte sol. og alt dette under 1 Kg.

Og - den bruker standard 2,5 SATA disk, så det er bare å hive inn en 500GB disk...

 

Men - den er dyr, den er litt wobbly, og den er langt fra sprek, men du verden så mye morro de har dyttet inn i en så liten maskin.

Jeg er STRÅLENDE fornøyd etter å ha brukt denne i noen måneder nå...

 

Og - får å holde meg i nærheten av topic, den er nok ikke like tynn som Air eller Voodootingen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...