Gå til innhold

Makro ~100mm, pristak på 4000kr.


Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe eit makroobjektiv, virker utrolig spennende med makro (takk Mr.Olsen og ThorEH for fin inspirasjon). Lurer da på hvilket objektiv jeg bør kjøpe, har sett på dei fleste opp mot 4000 kr, blandt anna tamron 90mm, sigma 105mm, og tokina 100mm. Men lurer mest optiske kvaliteter, der skarpheit og fargegjengivelse står høgast. Kort sagt: Kva objektiv bør eg kjøpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte meg Tamron 90mm på Japan Photo for litt over en måned siden til 2999kr.

Utifra de testene jeg har lest på photozone.de så er Canon 100 og Tamron 90 veeeldig like.

Pluss til Tamron for vekt (veier ca 200g mindre enn Canon) og pris :D

Pluss til Canon for ... 10mm ekstra!!?

Lenke til kommentar
Kjøpte meg Tamron 90mm på Japan Photo for litt over en måned siden til 2999kr.

Utifra de testene jeg har lest på photozone.de så er Canon 100 og Tamron 90 veeeldig like.

Pluss til Tamron for vekt (veier ca 200g mindre enn Canon) og pris

Pluss til Canon for ... 10mm ekstra!!?

 

bildekvalitetsmessig er det minimalt som skiller disse objektivene (Sigma 105/Tamron 90/Tokina 100/Canon 100) - men den virkelig store fordelen med Canon 100mm er spesielt intern fokusering, og USM.

Lenke til kommentar

Eg har vurdert saka, og synest ikkje at canon-en er verdt dei 1000 kr+ meir, særleg med tanke på at eg då ikkje får med solblender, (jepp, eg er ein skikkelig gnier ;) ) det står nå mellom sigma, tamron og tokina, med sigma på ein knapp førsteplass.

 

ToreEH: Eg ser at du har sigmaen notert ned i signaturen din, kan du komme med ei lita formeining om korleis denne er i bruk? eg tenker spesielt på manuelfokusringen, og eventuell slark kring denne.

Lenke til kommentar
ToreEH: Eg ser at du har sigmaen notert ned i signaturen din, kan du komme med ei lita formeining om korleis denne er i bruk? eg tenker spesielt på manuelfokusringen, og eventuell slark kring denne.

 

Veldig fornøyd - ikke merka noe til (ihvertfall ikke plaget) med slark i fokusring. Er absolutt av den formening av at det er jeg og du som vil være begrensingen med det objektivet. Eneste ulempen som jeg ser det er helt klart mangelen av IF - noe jeg absolutt mener er verdt litt ekstra :) men alt i alt - Sigmaen er absolutt verdt det du betaler - og at den er 15mm lenger enn Tamronen er helt klart en fordel i mine øyne

Lenke til kommentar

Jo takk for den ;) (Sjekk Icefox sine bilder)

 

Brukt Canon 100mm f/2.8 USM

 

Jeg ville valgt det, eller en brukt Sigma 150mm f/2.8.

Det ligger en ute på foto.no, til 3000,- noe som viser at prisen er ganske ok. Spørsmålet er om du tar sjangsen på å kjøpe brukt. Tror ikke det burde være noe problem. Sigmaen er bygget som en tanks, og skal litt til for at elementer skades, sjangsen for at den har ramlet i bakken er liten, og OM det skal være små problemer med AF, så er ikke det noe du kommer til å bruke mye uansett.

 

Edit: Angreash hadde først 150mm'ern, og kjøpte så 100mm'ern, og solgte 150mm'ern. Etter en periode solgte han 100mm'ern og kjøpte 150mm'ern. Tror det sier noe, med tanke på hans kvalitet på bildene.

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

Da var sigmaen i hus, og den overgjekk alle forventninger. I pakken låg objektivet (selfølgeleg), solblender og ein semi-hard bag/pose som passer til objektivet. Byggekvaliteten er veldig god, hakket hvassere enn tamron 17-50mm, AF er litt treg, men ikkje noko verre enn eg hadde trudd, AF sitter dessuten spot-on, ingen feilfokus i det heile tatt.

Frontelementet ligger laaaangt inn i objektivet, og i kombinasjon med solblender er den så å si totalt beskyttet mot sidelys og diverse ulumskheiter som truer med å ripe.

 

Fikk berre prøvd objektivet i nokre få minutter nå mellom eit par regnbyger, så bildeeksempel er det så-som-så med, her er i vertfall eit dei eg rakk å ta: (uten stativ vel og merke.)

 

post-106508-1213726125_thumb.jpg

 

100% crop

post-106508-1213726241_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...