Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan fungerer overføringshastighet på nett?


Anbefalte innlegg

Kan noen forklare hvordan hastighetene på nett fungerer?

 

Jeg kjøper 20mbit av nextgentel, hvor får nextgentel hastigheten sin fra?

 

Om jeg hadde startet et firma som heter war`s speednet og solgt adsl på 40mb til kunder, hvor hadde jeg fått hastigheten fra?

 

Og om jeg setter opp en egen serverpakr så må jeg ha en leverandør som for eks nextgentel for å komme på nett, hvordan kommer nextgentel seg på nett?

:hmm:

Endret av War
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NGT har egne linjer som støtter en max teoretisk hastighet som er garantert mellom deg og NGT(feks 20Mbps).

Men NGT er koblet til flere andre ISPr(nettleverandører) med trunk som brukes til aggregering av flere kunders linjer(høyhastighet med feks 1Gbps til 10 Gbps).

Disse trunkene mellom ISPr blir et edderkoppnett som gjør at brukere kan nå hverandre selv selv om flere trunker skulle gå ned via en annen vei med tregere hastighet.

En kunde fra telenor har kanskje en 6/1 Mpbs linje som han betaler for og du kan laste ting ned fra hans server med maks 1 Mbps selv om du har tilgang til 20 Mbps fordi det er kontrakten..

Et annet tilfelle kan være en kunde i feks Candada som har en garantert båndbredde til 10/10 Mbps med fiber mot sin ISP men når du skal laste ned noe fra serveren så får du maks 3 Mbps pga av lange avstander,dårlige linjer underveis og diverse nettverksutstyr som skaper forsinkelse.

Så for linjen mellom deg og NGT er de som sørger for hastigheten ved å sette en klokke hastighet på sitt utstyr som sørger for hastigheten mellom dere.Videre så gir de deg god hastighet med trunk via en annen ISP,men tilslutt så blir trafikken bremset av en simpel kobberlinje og du sitter kanskje igjen med 3 Mbps pga av dårlig linje eller at slutt brukeren(e) ikke har tilgang til mer båndbredde pga av sin kontrakt med ISP.

Om du skulle selge 40 Mbps måtte du først legge opp et nett mellom deg og DINE kunder som har 40 Mbps.Utenfor ditt nett ville du ikke kunne gi noen garantier men du vill kunne si at du hadde en god trunk mot visse ISPr i Norge og andre i utlandet.Videre har disse ISPne trunker igjen til andre ISPr som kanskje ikke er så gode.

De fleste ISPr kan nå hverandre gjennom forksjellige veier på Internet men trafikken velger automatisk beste vei fra A til B,eller en konfigurasjon satt med vilje kan gjøre at du får en dårligere vei mot et mål.

Så lange linje uttak,modem,utstyr i DSLAM og aggregering av trafikk fra mange kunder over gammelt kobber er nok den store flaskehalsen før du feks når en 10 Gbps trunk med fiber over Nordsjøen som strekker seg mange mil ved hjelp av signalforsterkere med jevne mellomrom.

Videre kan mange brukere på en viss tid av døgnet skape forsinkelser.

Som en regel kan du si at du aldri får høyere hastighet en linjens svakeste punkt.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar
*masse tekst*

 

Lange distanser alene vil aldri kunne gi deg dårligere båndbredde, kun høyere latency.

 

Normalt så peerer man med ISP'er på samme Tier-nivå, og kjøper transitkapasitet fra de på nivået over seg.

 

Nå må man passe på hvilket nett man snakker om.

Lange linjer i internettet til ISP`en har ikke stort å si, der er det fiberlinjer som benyttes.

 

Snakker vi om kobberlinjer er det en annen sak, der er det dårligere båndbredde ettersom lengden blir lengre.

Lenke til kommentar
*masse tekst*

 

Lange distanser alene vil aldri kunne gi deg dårligere båndbredde, kun høyere latency.

 

Normalt så peerer man med ISP'er på samme Tier-nivå, og kjøper transitkapasitet fra de på nivået over seg.

 

Nå må man passe på hvilket nett man snakker om.

Lange linjer i internettet til ISP`en har ikke stort å si, der er det fiberlinjer som benyttes.

 

Snakker vi om kobberlinjer er det en annen sak, der er det dårligere båndbredde ettersom lengden blir lengre.

 

Ved å følge standardene som er gitt (som du da gjerne følger hvis du skal selge tjenesten), så vil du ikke miste båndbredde ved lenger strekk. Har du en DSL-linje som er satt opp til å kjøre på 500/128, så vil denne være 500/128 uavhengig om du er 50 eller 2250 meter unna DSLAMet. Det du derimot vil merke er at latencyen på linjen vil gå opp. På samme måte vil du også ha 100mbit nettverk over en Cat5 kabel uavhengig av om du sitter 0.5 eller 95 meter unna. Du vil også ha litt forskjell i latency her også, men over så kort avstander er det minimalt.

Lenke til kommentar
*masse tekst*

 

Lange distanser alene vil aldri kunne gi deg dårligere båndbredde, kun høyere latency.

 

Normalt så peerer man med ISP'er på samme Tier-nivå, og kjøper transitkapasitet fra de på nivået over seg.

 

Nå må man passe på hvilket nett man snakker om.

Lange linjer i internettet til ISP`en har ikke stort å si, der er det fiberlinjer som benyttes.

 

Snakker vi om kobberlinjer er det en annen sak, der er det dårligere båndbredde ettersom lengden blir lengre.

 

Ved å følge standardene som er gitt (som du da gjerne følger hvis du skal selge tjenesten), så vil du ikke miste båndbredde ved lenger strekk. Har du en DSL-linje som er satt opp til å kjøre på 500/128, så vil denne være 500/128 uavhengig om du er 50 eller 2250 meter unna DSLAMet. Det du derimot vil merke er at latencyen på linjen vil gå opp. På samme måte vil du også ha 100mbit nettverk over en Cat5 kabel uavhengig av om du sitter 0.5 eller 95 meter unna. Du vil også ha litt forskjell i latency her også, men over så kort avstander er det minimalt.

 

Her tar du feil, annbefaler at du leser her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Adsl

 

Greit nok på korte strekninger, men ved Adsl så mister du en del kapasitet/båndbredde. Det er ikke mulig å få en Adsl2+ 20mbits linje når linjelengden din er på 4km..

 

internode-adsl2-dist07.jpg

Endret av Samcki
Lenke til kommentar
*masse tekst*

 

Lange distanser alene vil aldri kunne gi deg dårligere båndbredde, kun høyere latency.

 

Normalt så peerer man med ISP'er på samme Tier-nivå, og kjøper transitkapasitet fra de på nivået over seg.

 

Nå må man passe på hvilket nett man snakker om.

Lange linjer i internettet til ISP`en har ikke stort å si, der er det fiberlinjer som benyttes.

 

Snakker vi om kobberlinjer er det en annen sak, der er det dårligere båndbredde ettersom lengden blir lengre.

 

Ved å følge standardene som er gitt (som du da gjerne følger hvis du skal selge tjenesten), så vil du ikke miste båndbredde ved lenger strekk. Har du en DSL-linje som er satt opp til å kjøre på 500/128, så vil denne være 500/128 uavhengig om du er 50 eller 2250 meter unna DSLAMet. Det du derimot vil merke er at latencyen på linjen vil gå opp. På samme måte vil du også ha 100mbit nettverk over en Cat5 kabel uavhengig av om du sitter 0.5 eller 95 meter unna. Du vil også ha litt forskjell i latency her også, men over så kort avstander er det minimalt.

 

Her tar du feil, annbefaler at du leser her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Adsl

 

Greit nok på korte strekninger, men ved Adsl så mister du en del kapasitet/båndbredde. Det er ikke mulig å få en Adsl2+ 20mbits linje når linjelengden din er på 4km..

 

internode-adsl2-dist07.jpg

Her igjen tar du feil. Grunnen til at du får dårligere båndbredde desto lenger du kommer unna sentralen med DSL er blant annet pga støy og signalstyrke (igrunn samme ting). En 2mbit ADSL er like rask på 50 meter som den er på 2250 meter. Forskjellen ligger her kun i latency.

 

Ja, du kan få raskere ADSL på 50 meter enn på 2250 meter, men dette er da kun pga at signalet er for svakt og støyen blir for høy. Hvis du har veldig dårlig kobber på den 50 meter unna sentralen og veldig god på den 2250 meter unna kan du i verste fall oppleve bedre signalstyrke og mindre støy på den på 2250 meter. Du vil da kunne få raskere DSL på 2250 meter enn på 50 meter.

 

Igrunn tilbake til konklusjonen.... Dersom du har 2 linjer fra A til B hvor linje#1 er lengre enn linje#2 og begge to ligger innenfor spesifikasjonene til standarden som benyttes for å sende data over disse linjene, så vil ytelsen på disse linjene var identiske bortsett fra at latency vil være høyere på den lengste linjen.

Lenke til kommentar

Sammenligner du nå latency med båndbredde?

 

Altså båndbredde over kobber over lengre distanser er lavere, ja som du sier på grunn av støy, nå er det slik at det er støy og men har ikke uendelig med båndbredde over de distansene.

Samt latency på 2250m og 500m er så å si det samme, ikke noe stort merkbart forskjell.

 

Om vi skal ta labtester som utgangspunkt på teoretiske hastigheter så blir det feil, ta utgangspunkt i de faktiske med de omstendighetene som ligger til rette.

Endret av Samcki
Lenke til kommentar
Sammenligner du nå latency med båndbredde?

 

Altså båndbredde over kobber over lengre distanser er lavere, ja som du sier på grunn av støy, nå er det slik at det er støy og men har ikke uendelig med båndbredde over de distansene.

Samt latency på 2250m og 500m er så å si det samme, ikke noe stort merkbart forskjell.

 

Om vi skal ta labtester som utgangspunkt på teoretiske hastigheter så blir det feil, ta utgangspunkt i de faktiske med de omstendighetene som ligger til rette.

 

Nei, jeg sammenligner ikke båndbredde med latency.

 

Båndbredden på kobber over lengre distanser er den båndbredden som utstyret i andre enden er satt til å være. Har du en 20mbit ADSL2+ linje så vil ikke hastigheten bli dårligere desto lenger det er mellom DSLAM og modem, den vil bare gå fra å fungere, til å bli ustabil, til å ikke være operativ i det hele tatt. Den går ikke fra å være 20mbit til å bli 15, til 10 til 5 til 1 osv. Dette er instillinger som gjøres på DSLAMet som sier hvilken hastighet den skal synce på.

 

Hvis jeg ikke husker feil så er det snakk om rett over 5 nanosekunder delay pr meter med kobber, som tilsier rett over 5 microsekunder pr 1000 meter med kobber. Jeg skal ikke banne helt på disse tallene, da jeg ikke har grunntallene å regne utifra her, men mener det var rundt dette jeg kom frem til en gang tidligere.

 

Angående labtester, som tidligere sagt så må(bør!) du basere deg på de spesifikasjonene som er oppgitt for standarden. Disse spesifikasjonene er både beregnet teoretisk og testet i praksis for å garantere at standarden fungerer optimalt under alle spesifikasjoner.

 

Hvis du tar øynene dine et sekund bort fra ADSL og ser på alle andre kablede former for nettverk, så ser du ikke slike scenarioer. Og i ADSL så mister du ikke hastighet over lengre hastigheter. Hvis du prøver å sette opp 20mbit ADSL2+ over 10km så får du ikke link, du må derfor velge en lavere overføringshastighet for å få opp link. Når du først har fått opp en stabil link, så vil linken gi deg den overføringshastigheten du har satt i DSLAMet. Du vil ikke få 2mbit over en 20mbit ADSL2+-link pga linjelengde. Derimot så vil du få 2mbit over en 2mbit ADSL2+-link. 2mbit overføringshastighet over en 2mbit link høres derimot mer naturlig ut:p (ser man da bort fra overheaden i ADSL).

Lenke til kommentar

Forstår måten du ser på det, da denne diskusjonen handler om ISP`er og fornemmelig Adsl (som tross alt brukes mest av i Norge) er det det jeg fokuserer på.

Men forstår det maksimale teoretiske båndbredden vil være det samme over lengde... men i praksis så fungerer det ikke slikt, jo lenger unna (på kobber) jo mere støy får man på linjen, samt hvilken frekvens man kan kjøre på.

Tenker i grunn ikke på kobberets egen egenskap men teknologien som er i bruk i dag.

 

Så beklager missforståelsen :)

Lenke til kommentar

Diskusjonen handlet i bunn og grunn om hvor ISP'er får båndbredden sin fra, ikke hvordan ADSL fungerer, men samme det.

 

Tror også du misforsto meg.. Den maksimale teoretiske båndbredde over ADSL vil ikke være den samme over forskjellige lengder. Den teoretiske båndbredden er avhengig av flere faktorer som blant annet kobberkvalitet, støy og linjelengde.

 

Det jeg prøver å komme frem til er at den praktiske og teoretiske båndbredden vil være den samme (- overhead). Du vil ikke "miste" en %-vis andel av din teoretiske båndbredde bare fordi lengden på kabelen blir %-vis lengre. Derimot vil du oppleve at latencyen din mot nærmeste hop vil øke %-vis sammen med den %-vise økningen av linjelengde.

Lenke til kommentar

Nextgentel eier sitt eget nettverk, så når du kjøper fra Nextgentel så går trafikken over telefonlinjen inn til din lokale telefonsentral (innen et par kilometer fra deg), og så direkte inn i Nextgentels fiberoptiske nettverk som dekker mesteparten av landet. Unntaket er dersom du har et "surf" Nexgentel abbonement, i hvilket tilfelle linjen faktisk er levert over telenor sitt utstyr som Nextgentel leier fordi de ikke har egen dekning i området enda.

 

Alle andre ISPer Norge som bruker DSL(så langt som jeg kjenner til ihvertfall) leier utstyr av Telenor (på samme måte som Nextgentels surf linjer.

 

Det er med andre ord bare 2 måter å få ADSL linje på. Gjennom Telenor nettverket eller via Nextgentel nettverket. Det er derfor jeg ler godt når folk sier sånne ting som for eksempel "X sin ADSL er mye bedre enn Y", for ved mindre de snakker om Nextgentel vs. noe annet så er det jo identiske tekniske løsninger i bruk =P

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Da skjønnte jeg pakka, skal jeg selge adsl måtte jeg hatt mitt eget nett

og til de stedene jeg ikke har måtte jeg evt leid av telenor++

 

Yup, thats right! Evt. kunne du leid av Nextgentel selvfølgelig, men det tror jeg ikke de gjør på samme måte som Telenor.

 

Merk at det finnes andre typer bredbånd enn ADSL, og da spiller man ikke nødvendigvis etter samme regler. Canal Digital er jo eksempelvis en storleverandør av bredbånd via kabel. På ADSL markedet dog ås er det hele veldig black&white.

 

EDIT: bare for å være klar så trenger du ikke et eget nett for å selge ADSL. De aller fleste ADSL leverandørene har jo ikke noe nett i det hele tatt, men selger wholesale Telenor sine produkter under egne navn, gir sin egen support på det, og klarer dermed å drive forretning på det. Sånn sett så trenger du nesten ingenting for å starte sitt eget ADSL selskap på teknisk lik linje med "de store" som eksempelvis Tele2.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Lange distanser alene vil aldri kunne gi deg dårligere båndbredde, kun høyere latency.

 

Normalt så peerer man med ISP'er på samme Tier-nivå, og kjøper transitkapasitet fra de på nivået over seg.

 

 

Når man snakker om overføringshastigheter på Internet som med en link fra Norge til feks Kina er ikke Bandwidth den realistiske hastigheten som er Throughput.

Som du ser hadde jeg et eksempel hvor verdiene i throughput ble senket fra 10 til 3 Mbps.

Dermed blir det ikke avgjørende for sluttbrukeren og si at ikke Bandwidth ender seg når det er throughput som er realistisk og intressant som endrer seg.

Variable forsinkelser som jitter,prosesseringsdelay,kødelay og ruter CPU bruk er faktorer som kan endre throughput.

Variabel Delay kan gi deg lavere throughput over lengre avstander fordi risikoen for TCP retransmisjoner økes grunnet høyere pakketap og TCP vinduets størrelse blir forhandlet ned som følge av flere retransmisjoner som igjen gir lavere throughput.

Ved UDP må lag 7(Applikasjon) ta seg av retransmisjoner hvis det er gitt mulighet for det.

Retransmisjoner kan senke throughput som er realistisk hastighet men påvirker ikke BW.

 

Så svaret er at variabel delay kan gi deg lavere throughput og ikke BW,dette kan du lett teste ut i praksis hvis de får vite avsenders upstream hastighet og kjører over blandet medium over stor avstand med høy variabel delay.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

Du vil kunne oppleve at du ikke får full utnyttelse av din lokale tilkobling når du f.eks prøver å nå servere i Asia, men det vil ikke si at du alltid vil få det. Slikt kommer alltid an på hvor din ISP ønsker å peere, hvem de ønsker å peere med og hvem de ønsker å kjøpe transittrafikk av.

 

Uansett så spiller ikke distanse inn her... Det er jo nok av tilfeller hvor peering mellom svenske BBB og norske Lyse og NGT har vært skrantende. Du har da hatt kunder i hver sin ende med 10 og 100mbit linjer, og trafikken mellom dem går på 50-100kbit. Alt kommer i bunn og grunn ned til hvordan peeringen er mellom din ISP og ISPen til den du prøver å nå.

Lenke til kommentar
Du vil kunne oppleve at du ikke får full utnyttelse av din lokale tilkobling når du f.eks prøver å nå servere i Asia, men det vil ikke si at du alltid vil få det. Slikt kommer alltid an på hvor din ISP ønsker å peere, hvem de ønsker å peere med og hvem de ønsker å kjøpe transittrafikk av.

 

Uansett så spiller ikke distanse inn her... Det er jo nok av tilfeller hvor peering mellom svenske BBB og norske Lyse og NGT har vært skrantende. Du har da hatt kunder i hver sin ende med 10 og 100mbit linjer, og trafikken mellom dem går på 50-100kbit. Alt kommer i bunn og grunn ned til hvordan peeringen er mellom din ISP og ISPen til den du prøver å nå.

 

Du påpekte at bånbredde ikke forandres noe jeg ikke har skrevet.

Jeg skrev at throughput KAN bli lavere og ikke bestandig blir lavere.

Jo lenger unna destinasjonen er jo mer variabel delay vil du oppleve fordi det blir naturlig å passere flere knutepunkter derfor kan du ikke gå ut i fra BW satt av ISP når det gjelder variabel delay.For BW gir en fast propagation delay.Peering utifra BW setter en forutsigbar delay basert på BW mens variabel er utfousigbar derfor kan du ikke si at bare peering mellom ISP avgjører dette i alle tilfeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...