Gå til innhold

Vinmonopolets kampanje: Hva vil de?


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Vinmonopolet kjører en ganske kraftig kampanje nå med det budskap at du skal vise legitimasjon om du er under 25 år. Man kan si hva man vil om måten kampanjen er gjennomført på, men hva er det egentlig vinmonopolet prøver å oppnå?

 

Jeg ser liksom ikke helt poenget med å bruke millionvis av kroner på å fortelle folk at de skal vise legitimasjon, når de like så greit kan passe på at butikkpersonalet ber om det. Det må da være langt billigere...

 

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel en måte å synliggjøre seg og sine holdninger på, antar jeg. For det første er det jo ønskelig for Vinmonopolet som bedrift å effektivisere. Om de kasseansatte på Vinmonopolet må spørre hver eneste person mellom 18 og 25 om legitimasjon blir jo det noen minutter tapt i løpet av dagen, og spesielt irriterende de delene av dagen det kan være en del kø. På en annen side er nok denne kampanjen også en måte å promotere Vinmonopolet på og ment for å virke salgsfremmende. Det er jo forbudt med reklame for alkohol i Norge, og det må jo selv også Vinmonopolet forholde seg til. Men de kan altså omgå dette forbudet ved, ikke å reklamere for alkohol direkte, men for seg selv, noe som vil virke salgsfremmende.

 

Om denne kampanjen får noen effekt på målgruppen, og om flere av dem automatisk viser legitimasjon vil nok vise seg. Men desverre kun for Vinmonopolet, om de da kontrollerer virkningen. Slike opplysninger holdes som regel uansett innad i ledelsen. Men de ansatte i vinmonopolet kommer kanskje til å merke effekten. Vi får se. Uansett tror jeg dette bare er en utkledd salgskampanje.

Lenke til kommentar

Flere jeg kjenner (18- og 19-åringer) pleier å vente til de spurt om legitimasjon, før de begynner å finne det frem. Dette gjør de bare fordi de synes det er teit å vise legg. Og noen samtaler går til og med slik:

Pol: "Har du legg?"

Kam: "Ja. *blir stående med pengene i hånden*"

Pol: "...???"

Pol: "Kan jeg få se legitimasjonen din?"

Kam: "Ja. Såklart kan du få se den. *finner frem legitimasjonen*"

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Flere jeg kjenner (18- og 19-åringer) pleier å vente til de spurt om legitimasjon, før de begynner å finne det frem. Dette gjør de bare fordi de synes det er teit å vise legg. Og noen samtaler går til og med slik:

Pol: "Har du legg?"

Kam: "Ja. *blir stående med pengene i hånden*"

Pol: "...???"

Pol: "Kan jeg få se legitimasjonen din?"

Kam: "Ja. Såklart kan du få se den. *finner frem legitimasjonen*"

Skjedde faktisk en gang på bussen at bussjåføren spurte om jeg hadde legg. Jeg sa ja og skulle til å ta den frem så sa han bare: Jeg har ikke sagt jeg ville se den.

Lenke til kommentar
Disse kampanjene er jo kjempebra latterliggjøring av emos og rollespillere..

 

Enig. Morro at de har satt ting litt på spissen! :) Må si at jeg lo godt da jeg leste den med han emo typen. Lagt merke til at han har tårer i øynene?

 

Klikk her for å se all informasjon om kampanjen.

 

Formålet med kampanjen ”Viktig beskjed” som lanseres mandag, er å få alle under 25 år til å vise legitimasjon uoppfordret. Jo flere og oftere vi spør, jo sikrere er vi på at ingen under aldersgrensen slipper gjennom, sier Henriksen. Han varsler nå at Vinmonopolet vil øke fokuset på alderskontroll ytterligere. Kampanjen består både at nettstedet viktigbeskjed.no, utradisjonelle filmer, radioreklame, nettannoser og boards.
Endret av h4dthecowran
Lenke til kommentar
Formålet med kampanjen ”Viktig beskjed” som lanseres mandag, er å få alle under 25 år til å vise legitimasjon uoppfordret. Jo flere og oftere vi spør, jo sikrere er vi på at ingen under aldersgrensen slipper gjennom, sier Henriksen. Han varsler nå at Vinmonopolet vil øke fokuset på alderskontroll ytterligere. Kampanjen består både at nettstedet viktigbeskjed.no, utradisjonelle filmer, radioreklame, nettannoser og boards.

Enig med Snorre, det må være en slags skjult markedsføring. Samtidig som de skaper et godt bilde av seg selv ovenfor politkere og andre som mener og bestemmer noe. Positiv merkevarebygging med andre ord.

Lenke til kommentar
Flere jeg kjenner (18- og 19-åringer) pleier å vente til de spurt om legitimasjon, før de begynner å finne det frem. Dette gjør de bare fordi de synes det er teit å vise legg. Og noen samtaler går til og med slik:

Pol: "Har du legg?"

Kam: "Ja. *blir stående med pengene i hånden*"

Pol: "...???"

Pol: "Kan jeg få se legitimasjonen din?"

Kam: "Ja. Såklart kan du få se den. *finner frem legitimasjonen*"

Jeg vil tro at det er enda verre å bli spurt om legg, enn å vise det uoppfordret. Ingenting er verre enn å være 5 venner i kø med hver sin vinflaske hvor alle er 20, og man som sistemann i køen er den eneste som blir spurt. Jeg finner alltid frem kortet uansett til å betale, så jeg gir heller legget før de har sjanse til å spørre.

 

edit: Jeg tror ikke monopolet trenger reklame, de har tross alt ingen konkurrenter og selger et produkt som selger seg selv. ^^

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...