Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bad pusset opp av ufaglærte


Anbefalte innlegg

Var på visning i går på en leilighet i Oslo. Badet var flislagt. Ved dusjen så banket jeg litt på flisene og fikk en hul lyd. "Lettvegg" var det jeg fikk til svar. Er det slik det skal være? Det er også en liten sprekk i en flis på badet. Badet var pusset opp for 3 år siden av ufaglært...

På WC så jeg en sprekk i flisene bak toalettet. Også fuger...

 

Risikabelt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ettersom jeg leste i teknisk ukeblad i går, så er stort sett alle bad gjort feil, selv om det er gjort etter våtromsnormen. Den største feilen ligger på membransiden, der de fleste kun ligger på 0.3-0.4mm tykkelse, og den skal være over 1mm tykk, helst 1.5mm (avhenger av produsent).

 

Så det ble egentlig anbefalt å bruke god gammel våtromsvinyl. Flisene kunne man evnt legge oppå den.

 

Om det er en lettvegg, har vel ikke så mye å si for badet, men det som er viktig er som sagt over hvordan fuktsperrer og membran er lagt opp. En annen ting er fliselim og kvalitet på fliser. Et hus i tre er levende, mens fliser og fliselim osv er dødt, så sprekker kan oppstå. Gips er som regel brukt som underlag siden det også er dødt, men gips er heller ikke egnet, da det lett kan gå fukt i den tynne papirflaten på utsiden. Så i Sverige er det forbudt.

 

Så hvor dårlig det er vanskelig å si på en så kort forklaring, men det behøver ikke være dårlig for de det ikke er faglærte.

 

Egentlig synes jeg et godt gammeldags dusjkabinett med egen bunn osv er best, da er sjansen minimal for store fuktskader. Det går også å sette inn om badet ellers ikke er gjort bra nok på membran siden.

Lenke til kommentar

Styr unna eller underby er mitt råd.

Får du leiligheta til en gunstig pris er eventuell oppretting noe du kan ta deg råd til ellers så får noen andre kjøpe problemet til det de måtte mene leiligheta er verdt.

Om firma tar oppussinga av badet er sansynligheten større for at membrantykkelsen er rett en om ufaglærte gjør jobben, de smører som oftest på membran i et par strøk og ser seg fornøyd med det.

Det kan jo være at alt er i skjønneste orden men det blir i såfall en sjanse då får ta.

Lenke til kommentar
Egentlig synes jeg et godt gammeldags dusjkabinett med egen bunn osv er best, da er sjansen minimal for store fuktskader. Det går også å sette inn om badet ellers ikke er gjort bra nok på membran siden.

 

Enig. Samme gjelder innebygd sisterner til toaletter. Det blir jo bare enda et sted man kan få lekkasje.

Lenke til kommentar

Når du først betaler gjerne flere millioner for en leilighet i Oslo, kan du ta deg råd til å få en spesialist til og se over. (jeg vet ikke hva den aktuelle leiligheten koster, men Oslo er ikke billig)

 

Det rare er at de fleste som kjøper seg en bil til 100.000-500.000 sender den til NAF-sjekk. Men, når de kjøper et hus eller leilighet til langt over millionen, så dropper de en spesialistsjekk.

Endret av Nilsen
Lenke til kommentar

hul lyd kan komme av bruk av våtromsplater f.eks litex eller wedi osv.

hul lyd kommer også av dårlig lim dekning bak flisene.

Det er litt forskjell på de lydene men for utrent øre kan de høres like ut.

Hvis fuger og fliser har sprekt rundt om på badet er det som regel pga, bevegelse.

Det skal være bobbelt lag med gips eller noe annet stivt under gipsen på c-c 60.

Det holder med ett lag gips på c-c30.

De fleste flisleggere er "ufaglærte". Det er kun nå i senere tid man kan spesialisere seg som flislegger på skolen.

Det er murere som blir det nærmeste man kommer faglert i flis yrket.

men det er ikke sikkert en som er flink til å stable tegl kan smøre membran og flislegge. til ettertanke :)

 

Til info: Jeg har gått murerlinja på skolen, jobbet i flisbutikk i over 7 år. ser mye rart rundt omkring på bad..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Nå har vi nettopp blitt ferdig med en totaloppussing av badet (mangler kun å montere noen skap og diverse). Det "forgje badet" var preget av fliser som var lagt av en ufaglært, men nå er det blitt enormt mye bedre.

Lenke til kommentar
De fleste flisleggere er "ufaglærte". Det er kun nå i senere tid man kan spesialisere seg som flislegger på skolen.

 

Hvordan kan man få tak i en flislegger, hvis man ikke vil ha en murer?

Bare lurer. :)

 

Mitt tips er å dra til en lokal seriøs flis forhandler, hør med de om de har visittkort til noen de syntes er flinke.

Prat med de i butikken. Hvis de anbefaler noen, pleier det å være flinke folk, kjedelig å få rufstete rykte grunnet andre sin jobb derfor er de fleste kritiske ved utdeling av visittkort.

Lenke til kommentar
Mitt tips er å dra til en lokal seriøs flis forhandler, hør med de om de har visittkort til noen de syntes er flinke.

Prat med de i butikken. Hvis de anbefaler noen, pleier det å være flinke folk, kjedelig å få rufstete rykte grunnet andre sin jobb derfor er de fleste kritiske ved utdeling av visittkort.

 

Ok, thnx!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...