Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er foreldrene mine kontrollfriker?


Anbefalte innlegg

Jeg må ha en ekstern kilde til å se på dette her i fugleperspektiv. Det har seg nemlig slik at jeg er av den oppfatning at mine foreldre (mest mamma som har hovedansvaret for meg siden foreldrene mine er skilt) er kontrollfriker.

 

Jeg føler jeg får helt feil behandling. Jeg får så og si aldri overnatte noen plass, ikke en gang hos dama mi. Hun får overnatte hos oss, men ikke jeg i hybelen hennes. Dette er jo fordi foreldrene mine av denne grunn ikke har noen oversikt over hva jeg holder på med og hvor jeg er, som de faktisk har fortalt meg.

 

Jeg fikk øynene opp for dette her da jeg var i bursdagsselskap ute i det fjerne hvor det ikke går busser, og hvor hele (minus to) den 25-personers store ansamlingen (klassefest) av den grunn ble med på å overnatte der, men det fikk ikke jeg. Foreldrene mine kjenner nemlig ikke disse personene, men det gjør da jeg svært godt!

 

Det rare er nemlig at foreldrene mine egentlig ikke har noen grunn på å ha mistillit i hva jeg bedriver tiden med utenfor deres rekkevidde. Jeg har aldri stukket av uten lov, og jeg går med på alt de mener jeg må. Jeg lyver aldri om ting som har betydning og jeg har aldri vært foran ramma på en tidlig søndagsmorgen. Jeg mener jeg er i god stand til å passe på meg selv, og foreldrene mine sier selv at jeg er smart og fornuftig. Hvorfor får jeg ikke lov til noe som helst av dette da?

 

Tingen er nå at pappa har gjort en liten glipp og planlagt en kort utflukt til besteforeldrene mine i helgen. Han hadde ikke tatt forbehold om jeg har planer, noe som jeg faktisk har. Jeg kan ikke overnatte hos mamma fordi hun har planer også. Det skulle ikke være noen problemer å være hjemme alene én natt (som er ny rekord), for jeg steller ikke i stand hjemme-alene-fest eller annet faenskap fordi det er ikke noe en smart og fornuftig person ville gjort.

 

Jeg lurer på hva som skal skje når jeg blir atten, da jeg plutselig får alle disse nye mulighetene; krasje hos hvem som helst og dra til helvete og tilbake uten at mamma og pappa trenger å bry seg, pluss, hva skjer om jeg ikke får noen frynsegoder ut av at jeg er ærlig? Hadde jeg vært en idiot hadde jeg trodd det ikke er noen vits, og blitt en utilregnelig løgnhals i stedet.

 

 

 

Ja, kanskje jeg er heldig som har så lite ting å bry meg om. Foreldrene mine har oppdratt meg svært godt, og jeg har lite å klage på; bare på dette. Jeg synes det er en god ide å gi meg litt friere tøyler rett før jeg lærer meg å fly. Men jeg er bare en syttenåring uten livserfaring, jeg. Det hadde vært fint å få høre noe fra et annet synspunkt, og få vite litt hva jeg burde gjøre. Egentlig haster det litt med tanke på planene mine for i morgen, men de får jeg takle selv i så fall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ikke får lov til å overnatte hverken hos dama de eller hos andre synes jeg det er ganske drøyt. Hadde problemer med at pappa ville ha meg hjem senest halv to, to, da jeg var 16. Ga bare faen 4-5 ganger. Da sluttet han plutselig å bry seg. Anbefaller deg og ta det opp med dem. Vis dem hvem som er sjefen!

Lenke til kommentar

Har en kompis som har lignende foreldre. De gav seg ikke når han ble atten, og har fremdeles kontroll over ham. Han er blitt helt apatisk til det hele, og venter bare på høsten og folkehøyskole så han kan komme seg vekk. Husker jeg møtte han på byen på attenårsdagen hans, så måtte han være hjemme før to. Foreldra kontrollerer ellers det meste i livet hans, og har for eksempel gitt ham ett års forbud mot onlinespill (WoW, Age of Conan osv). Altså,han blir snart nitten, og enda har de ham i et jerngrep?

 

Nei, er glad modern stoler på meg sånnsett. Har aldri måttet snike meg ut, lurt meg på fest eller lignende. Modern stoler på meg, og jeg gjorde aldri noe teit som gjorde at hun ikke kunne stole på meg. Nå som jeg er atten blander hun seg egentlig lite i mine saker, annet enn hint om at jeg ikke må legge meg sent :wee:

Lenke til kommentar

kanskje det hadde vært lurt, som allerede nevnt, å drite fullstendig i deres regler for å se hvordan det utarter seg. med mindre du ikke får snakket deg rundt det da selvfølgelig :)

bare vis at du er voksen nok til å ta dine egne valg, ikke gjør noe dumt, og hvis du kommer i noen heftige krangler og diskusjoner med dem så gjelder det å holde hodet kaldt, forholde seg rolig og stå på sitt.

 

ville nok tatt den sjansen hvis jeg var deg :)

Lenke til kommentar

Har hatt mye av det samme problemet ... Prøvde å ta det opp med foreldrene mine (først og fremst moren min) uten noe videre hell. Det ble til at jeg måtte tøye grensene litt etter litt for å få mer frihet. Det er først nå, som 19-åring, at jeg begynner å få litt rom til å ta selvstendige avgjørelser. Mye av grunnen til dette er også fordi jeg har vist meg ansvarlig og voksen under vanskelige ønstendigheter, selv om jeg ikke har gjort noe for å skape mistro hos dem tidligere. Foreldrene dine trenger kanskje bare litt tid til å se at du begynner å bli voksen og kan ta vare på deg selv. Å være alene for én natt burde virkelig ikke være noe problem, prøv å snakk med faren din om det.

Lenke til kommentar

Tja, det viser seg at problemet angående å være hjemme alene i kveld er stemoren min. Jeg snakket med pappa og han sa at jeg ikke fikk være her alene fordi stemoren min (som har bodd hos pappa i ett år) ikke stoler på meg. Hun tror nemlig at hun er den smarteste personen i verden og at hun vet best, mens faktum er at hun ikke har snøring. Da disse kortene kom på bordet var det for sent å gjøre noe med det. Så nå har jeg to problemer: en kontrollerende, narsissistisk ignoramus og en biologisk familie som ikke gir meg den friheten jeg fortjener.

 

Jeg tenker jeg skal snakke med mamma straks jeg kommer hjem eller når en situasjon oppstår, og om det ikke hjelper skal jeg vise dem at jeg er ansvarlig med å gjøre hva jeg selv føler for, og vise at jeg klarer det, noe som jeg er sikker på at jeg gjør.

 

Stemora mi skal jeg heretter drite i uansett fordi hun skal slutte å blande seg.

Lenke til kommentar

Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg:

 

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's.

Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. :)

 

(Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ikke begynn å lur foreldra dine og jug å gjør ting uten deres lov.

Plutselig så bryr dem seg ikke lenger. Og da kan jeg love deg du vil angre på at de ikke bryr seg.. Da vil du bortimot savne at de var så strenge mot deg.

Endret av Yurhoo
Lenke til kommentar
Ikke begynn å lur foreldra dine og jug å gjør ting uten deres lov.

Plutselig så bryr dem seg ikke lenger. Og da kan jeg love deg du vil angre på at de ikke bryr seg.. Da vil du bortimot savne at de var så strenge mot deg.

Jeg er da ikke et mehe. Ærlighet ftw. Å stikke på dritfylla hos en narkoman jeg knapt kjenner og deretter hevde at jeg kom hjem med siste bussen er idiotisk, men det er egentlig det de legger opp til.

Lenke til kommentar

Har selv foreldre som er "kontrollfriker". Jeg er 16 år. Foreldra mine vill helst ha meg hjemme til halv 12, skal jeg ta buss et sted må jeg overtale dem til å la meg dra, ville vært umulig å få overnatte hos noen de ikke kjenner godt eller ikke liker, de stoler nesten ikke på meg og ville ALDRI latt meg være helt alene en kveld.

 

Jeg beggyner å gå lei av at de alltid skal kontrollere meg 100%. Resultatet av dette er at jeg må lyve hvis jeg skal på fest o.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...