Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

3MX muntlig eksamen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da var det unnagjort.

 

Først satt jeg på et rom med mange andre mennesker der jeg fikk en oppgave om binomisk fordeling og normalfordeling (at det hang sammen eller noe). Det var vel noe av det bedre jeg kunne fått fra det kapittelet som er det kapittelet jeg er klart dårligst i. Jeg gjorde oppgavene. På en av dem var n over 100 slik at jeg skulle brukt binompdf på kalkulatoren, men det glemte jeg (ikke det at jeg visste hvordan man gjorde det heller). Fremførelsen gikk greit. Fant til og med en liten feil i oppgava. Var 5000 arbeidshansker. Sannsynligheten for at et par var defekt var 0,05. Så det var jo 2500 par! Læreren hadde nemlig tenkt at vi skulle regne med 5000. Læreren var forresten ikke til stor hjelp, han stilte teite spørsmål jeg måtte ha hjelp til å skjønne. Kom fram til svaret alltid til slutt da, men gud hjelpe som jeg surra.

 

Den andre delen (uforberedte) var kapittel 2; trigonometri. Sammenheng mellom sinv, cosv, tanv. Gikk greit. Så skulle jeg bevise noen verdier for noen vinkler. Gikk ikke så veldig bra. Surra og læreren var ikke til hjelp. Så utleda jeg cos (u-v) som bare det. Skulle gjerne utleda mer for akkurat det kan jeg! Men den gang ei, nå var tida ute.

 

Regner med at jeg får en firer.

Lenke til kommentar

Var oppe i dag. Som forberedt oppgave fikk jeg Noen læreplan mål i 4... Trignonometriske funksjoner+omskriving+kjennskap til radianer og absolutt vinkelmål+noen trig. formler. Også var det en funksjon (sin+cos) over nedbøren en stand.

 

Drøftet funksjonen. Utslag, likevekt, maksverdi, omskrivingen osv. Deretter beviste jeg cos(u+v)= ved hjelp av skalarproduketet (definisjon og prikkprodukt satt er lik hverandre)

 

Som uforberedt oppgave fikk jeg volumberegning ved integrasjon. Konkret og greit egentlig. Skulle til å sette igang å finne volumet av en pyramide, men læreren sa hun hellest ville finne volumet av ei kule :O Ble litt rot her for jeg tenkte å løse den på en lur måte ved å snitte den opp. Men hun ville vist jeg skulle integrere funksjonsuttrykket til en sirkel som et omdreiningslegme. Når jeg kom på sporet igjen gikk det nå greit. Fikk regnet meg greit frem til en generell formel for volum av ei kule.

Lenke til kommentar
Hvorfor er egentlig en geometrisk konvergent når k ligger mellom 1 og -1. Hvordan er det når akkurat k = 1 eller k = -1 ?

 

Husker ikke akkurat hva som betyr konvergent eller hva, men når k ligger mellom 1 og -1 i en uendelig geometrisk rekke vil summen gå mot en bestemt verdi når n går mot uendelig.

 

Ved k=1 man ikke kunne bruke summeformelen fordi den ikke gjelder for n=1. Prøv å sette det inn, det ender i at man deler på null noe som er ulovlig. Når k=1 vil aldri tallet endre seg, alle leddene vil være like, og summen blir: S=k*n

 

Ved k=-1 husker jeg ikke om det jeg sa over med at man ikke kan bruke formelen gjelder, men den vil hele tiden bytte mellom å være positiv og negativ

Lenke til kommentar
Et spørsmål:

 

Har funksjonen:

 

f(x)= 2x * (Kvad.rot (4 - x^2)) X er definert fra -2 til 2.

 

 

F(x) dreies 360 grader om x-aksen. Hva blir volumet? Noen som kan vise fremgangsmåte og svar på denne oppgaven?

Eg får at volumet vert 0.. Er du sikker på at du har skrevet oppgåva inn rett? Grenser frå -2 til 2 right?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...