Gå til innhold

Anmeldelse: Mass Effect (PC)


Anbefalte innlegg

siden jeg er av den hypernysgjerrige typen, vet jeg at det er masser av timer igjen å spille, da jeg ikke har kommet lenger enn akurat å ha fylt opp unit'en min.

Kommer alt an på hvordan du spiller. Jeg brukte totalt 19 timer og fikk ikke siste medlem før veldig nærme slutten. Jeg unngikk alt jeg følte hørte til hoved plotlinjen for å unngå at "unødvendige" oppdrag ble gjort utilgjengelige hvis hovedplot'et tikket fremover et hakk. Ulempen var at siste medlem var på et oppdrag jeg trodde var "farlig" så jeg utsatte og utsatte det.

 

Pyttesann, det gikk da fint uten.

 

stemmer det vettu. Fikk også siste medlem helt på slutten. Endte på rundt 30 timer spilling. hadde da 3 side missions igjen når jeg var ferdig. Ser bare framover mot ME2 :) noen som forresten vet om det kom(mer) noe ME Limited Collectors Edition til PC?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

er ikke noen som har fått snusen på når evt Mass Effect 2 kommer ut?

har hørt rykter om at ME2 kommer til pc og xbox samtidig denne gang. Og at man kan bruke saven sin fra ME1 til å fortsette med på ME2, sånn at du slipper å lage ny character osv. :) *glede seg*

Lenke til kommentar

Har akkurat kjoept spillet etter alle de gode kritikkene. Foer jeg installerer og gyver loes...

- Kom det noen gang en patch til spillet?

- Er dette RPG eller action/shooter. Haaper egentlig paa en pen blanding da jeg har vaert veldig konservativ som spiller. Har stort sett blitt action og fps spill. Men haaper kanskje dette spillet kan ta meg litt viderer aa utvide min horrisont...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjøpte dette for en uke siden og har spilt gjennom det på 4 dager, ca 35 timer playtime inni spillet (mer i virkeligheten pga reloading av savegames).

 

Alt i alt er jeg meget fornøyd. Et meget bra spill som følger Kotor(og visstnok Jade Empire som jeg ikke har prøvd) spillestil. Noen spiller dette som rent FPS og bare følger hovedstory linjen, men jeg prøver å gjøre det meste av opplevelsen ved å gjøre absolutt alle sidemissions og besøke alle systemene/planetene. Selv syntes jeg det burde være enda flere side missions, og gjerne flere ting å gjøre på disse planetene. Jeg brukte space bar også svært hyppig da jeg er mer rollespiller enn FPS spiller og liker heller mer kontrollerte forhold på kampene. Miksen her funker bra akkurat som den gjorde i Kotor.

 

Grafisk er det vakkert, og jeg kjører alt på full guffe på 1600x1200 med både filmgrain og motion blur. Syntes det gjør spillet mer cinematisk, akkurat slik BioWare syntes det skulle være. Maskinen er en 3,16 GHz C2D med et 8800 GTS kort og alt går så smooth som det trenger her. I løpet av hele spilletiden hadde jeg bare et trøbbel og da gikk spillet over i slideshow modus og jeg måtte lagre, avslutte og restarte. Ellers ingen kræsj, ingen trøbbel med DRM, patch med Bring down the Sky expansion funket også fint (bra sidequest). I så måte en god opplevelse, og DRMen bryr meg ikke så mye for når jeg evt bygger noe nytt system så kommer jeg sikkert til å være "ferdig" med Mass Effect. De som lar DRM stoppe dem, går glipp av et glitrende rom såpe eventyr. :)

 

Svar til siste poster, Mass Effect er en shooter / adventure med RPG elementer. Shooter delen kan du stoppe mid action slik som i Kotor og dermed blir det litt mer hjerne enn reflekser - derav også stempelet RPG. Dialog valgene er jo mer pek og klikk adventure aktig enn RPG, men dine valg åpner forskjellige retninger og valgene påvirker karakteren din sin "alignment" og igjen forskjellige egenskaper. Ingen stat points her, men bare skill points så hvert poeng er veldig målbart, enda alle mobs skalerer i takt med ditt level så i det lang løp betyr det ikke så alt for mye. Utstyrsmessig så har du bare 1 armor slot og resten våpen og evt biotic amp / omni tool. Utstyret er lett målbart og nummerert med romerske tall for å indikere nivå - opp til level 10 (X). Etterhvert finner man hva som er beste produsenter og da er det bare å sikte på å få de beste av disse, samt prototype våpen fra spectre research som er de beste våpen. I så måte feiler Mass Effect på loot siden, som for mange RPG spillere er viktig. Valgene blir gjerne litt få, samt at mengden penger fyller seg opp fort mot end game uten noe å bruke det på siden butikkene bare skifter stock hver gang du går opp et level. Når jeg var ferdig med spillet så var fyren min level 50 og hadde 9999999 credits (max). Jeg var som sagt flittig å besøke plantene og undersøke hele overflaten for metaller/mineraler/etc. Dette blir det mye peng av etterhvert, men dessverre ikke så mye å bruke det på. Alle låser løste jeg med minigame så trengte heller ikke å gjøre noe av loot'en min om til omnigel for å åpne/hacke. Derav kunne jeg selge tonnevis av ting så credits rullet inn i stor grad... men sjeldent noe å bruke det på. Her har Mass Effect et forbedrings potensiale.

 

Ellers er det jo et fabelaktig spill, flott grafikk, kul musikk, bra voice acting, god motion capture animasjoner, en bra story og godt designede hoved quest "brett". Kommer nok til å spille gjennom det minst en gang til, da som en Sentinel klasse fremfor en Soldier som var defaulten jeg spilte med først. Gleder meg allerede. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...