Gå til innhold

Kræsjet, hvordan ligger jeg ann i saken?


AreS90

Anbefalte innlegg

Ok, jeg kræsjet for en liten stund siden. Ikke store greiene egentlig. Farten var kansje 10-20km/t i det det smalt.

 

Tingen er dette:

 

Jeg hadde vikeplikt, MEN, jeg holdt fartsgrensen (kan jeg bevise med bremsespor) og jeg kom akuratt over en bakketopp. Når jeg kom over bakketoppen så jeg en bil svinge ut fra høyre. Han kappet svingen ekstremt og kjørte flere meter rett mot meg i min kjørebane. Sannsynligvis så han meg ikke.... Det var en ganske gammel mann, så det kan godt være......

 

Greit, det smeller. Han andre hadde ikke bremset opp, og for meg så det ut som om han ga gass.

 

MEN så kommer tingen: HAN STAKK AV!! :ohmy: . Jeg og vennen min som var i bilen ble sittende helt sjokkert. Jeg trillet bilen ut i grøftekanten for jeg turte ikke å starte den. Etter 2-3 minutter kjører politiet faktisk forbi.

 

Jeg snakker med politiet og fortalte hva som skjedde. Etter nesten en halv time kommer den andre bilen jeg kræsjet med tilbake. Han hadde vært å hentet sønnen sin!

 

 

Forsikringen sier at jeg for skylden om jeg ikke beviser noe! Hva skal jeg gjøre??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-160666

Ja.... Jeg tipper nok at du må betale skadene hanes. Men han stakk jo av i 30min, det er jo brudd på norsk kjørelov. Du kan jo ikke stikke av også komme tilbakke....

 

Synd at du krasja

Lenke til kommentar
Blir da ikke saken en litt annen siden den andre personen kjørte på feil side av veien?

Det er jo han som må punge ut. Har kjører på feil side av veien, kutter ein ving så han kommer over i feil kjøre bane og stikker av. Trur den gubben ligger litt tynt ann.

 

Kan du bevise noko med skadene på bilen?

Lenke til kommentar

Det skulle da ikke være vanskelig å bevise kor han traff deg? Bremsesporene dine slutter jo et sted! Sannsynligvis i området der han traff deg! Og hvis dette stedet er et unaturlig sted for den andre bilen å være etter å ha kjørt gjennom et kryss så har jo han gjort en feil....

 

Bilder bilder bilder! Kan man bevise sin sak godt så kan helt sikkert ikke motparten det.. ;)

Lenke til kommentar

Ok, angående hvor selve kræsjet sjedde. Så var det ca. midt i kjørebanen. For når hjulene låste seg skle jeg bare rett fram.

 

krsjda5.jpg

Shot at 2008-06-07

 

Jeg tror enda det tolkes som inne i krysset. Men tingen er jo at han andre ikke så meg og hadde dårlig tid (han sa det var grunnen til at han stakk av).

Lenke til kommentar
At du lå på fartsgrensen har lite å si da du skal kjøre slik at du skal kunne stoppe før krygget for alt som kommer fra høyre.

 

Ja, stemmer det :(

 

Er plagsomt for det er en bakketopp rett før, slik at man egentlig ikke kan holde fartsgrensen over den :(

Lenke til kommentar

Ta bilde av bremsesporene og bilen og send inn forklaring. Der skriver du unødvendig stor svingradius og at han var i din kjørebane når ulykken skjedde. Han var på feil side av veien. Du kan i tillegg bruke litt mer tid på en mer proff tegning i paint og tegne en strek for anbefalt svingradius. Det er ikke slik at man har forkjørsrett i motgående trafikks kjørefelt. Du kan tolke dette som om et fotball-lag som ligger under 0-1 når kampen starter. Du kan fortsatt vinne, din vei er bare litt lenger.

 

To do-list:

 

- Ta bilde av din bil og din skade

- Ta bilde av bremsesporene og mål opp

- Skriv forklaring, legg ved bilder. Tegninger hjelper.

- Husk å legge ekstra trykk på at vedkommende stakk av etter ulykken, dette kan gi deg en fordel. Vitner? Utenom kompissen din? Hva sa politiet, var det de som taua han inn? Går det an å få politiet som vitne på at han stakk av å komme tilbake? Alt slikt er nyttig.

- Send inn.

 

Det er MANGE ganger at skyldsspørsmålet har endret seg totalt pga feil fremgangsmåte. I utgangspunktet er dette din feil, men det kan hende du vinner dette rett og slett fordi fyren stakk av. Og du kan jo i forklaringen din også legge ved forklaring om at man i selve krysset skal være obs på kjørende trafikk fra høyre, men det er vanskelig å vegre seg mot en bil i totalt feil kjørefelt noen meter utenfor. Ta bremselengde + avstanden fra kollisjonen frem til ideell svingradius og regn ut om du kunne stoppet uten problemer. Sannsynligvis er avstanden litt lenger enn dette, da bremsespor bare er svidd gummi.

Endret av Insty
Lenke til kommentar
Gjest medlem-160666
ut fra tegningen er det ikke din feil... du har vikeplikt og skal stoppe før trafikkøya...

kollisjonen skjedde jo i ditt kjørefelt før krysset...

 

Lykke til uantsett

Lenke til kommentar

1.

Finnes det noen bestemt lov jeg kan henvende meg til når det gjelder at han stakk av. Er det ikke en veldig streng lov om å kjøre forbi/fra en trafikkulykke hvis ingen andre er der? Han i den andre bilen visste ikke om noen i min bil var skadet....

 

Det var heldigvis ingen som ble skadet, men hvis han ikke skjekket og bare stakk av??

 

 

2.

 

På min bil var det midten av fronten som ble truffet. Akuratt på midten, lyktene ble ikke knust.... MEN, på han andre sin bil var det VENSTRE lykte som traff meg.

 

Det betyr at det skjedde slik:?

 

kollisjon2pq7.jpg

 

 

Her er bilde av mine bremsespor i kollisjonsøyeblikket: Det viser jo at den andre bilen draff meg fra høyre side, ikke sant??

 

 

sporti3.jpg

Endret av AreS90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...