Gå til innhold

BK: Ein te?


Anbefalte innlegg

Som en oppfølger til min forrige ølpropaganda kommer her det siste bildet som på en måte kompletterer Lervik-serien. Jeg mener at en serie kan være to bilder, men jeg får vel tilfredsstille publikum.

 

Det er verdt å merke seg at jeg ikke har brukt noe annet enn 28mm i lang tid nå, selv om jeg leker med Nikkor 105mm og 50mm for tiden. Jeg har bare ikke våget å bruke det på location til kritiske bilder enda, før jeg får taket på å fokusere manuelt med den grufulle søkeren til 20D. Katzeye er nok på vei i posten snart, men jeg er som kjent ikke så rask med investeringene mine. Det er så mye i livet som er viktigere enn foto-utstyr. Nye signalkabler, og kanskje en oppgradering av rørforsterkeren, for eksempel.

 

Er det ikke deilig når noen har arrangert et motiv for oss på forhånd? :thumbup:

post-76334-1212590255_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Propaganda-stil på den reklamen. "Ein te" minner meg på om vitsen on hva man drikker mest av i Fredrikstad (*) :)

 

Synes kanskje at greiene i høyre hjørne kunne vært litt lysere. Blir fort vanskelig å se hva det er nå ...

 

Tom

 

*) I Fredrikstad drikker man mest te. Først en pils, så en te, og så en te osv. Tydeligvis mye det samme på vestlandet også.

Lenke til kommentar

Er det bevisst at du fikk fram 3 versioner av lampen? -Refleksjoner i propaganda bildet, skyggen (som for mitt øye ser nesten ut som en hånd lik den på propaganda bilde, med en fing i været -men kun helt på toppen av skyggen) og selve lampen.

Lampe er muligens feil ord. Lanterne eller noe slikt, kanskje?

 

Fingeren som peker opp og mot venstre og listen i hjørnet, som lener svakt mot høyre, skaper en viss dynamikk i bildet.

 

Ikke et typisk bilde, men langt lettere å forholde seg til for min del enn "Lervig" serien din :)

Har du lyst å fortelle noe om bildet?

Jeg merket straks du forklarte noe mer med hensikten din med bildene fra "Lervig" serien at de ble mye bedre, som om du åpnet øynene mine en smule.

Lenke til kommentar

Ingenting er ubevisst i dette bildet, som du åpenbart forstår. Hensikten er at det skal være litt ullent og mørkt. Det er en stemning som jeg ønsker å fremheve. Det faller sammen med min filosofi om å finne estetikk i det forlorne, og da må det forlorne tydeliggjøres. Litt skeive linjer, litt lite innbydende i utgangspunktet og en følelse av noe som er tapt. Skyggene er en bonus, men jeg synes de er flotte.

 

Den fingeren er genial. Takk Lervig. Jeg tar gjerne ein te av dem. Det grafiske designet i plakaten er klart inspirert av kommunistisk propaganda. Filosofien er enkel. Den bygger på at rødt og sort i strenge rammer tar oppmerksomheten. Den effekten er målt og bekreftet av tallmateriale. Jeg ville på en måte at plakaten og budskapet skal bli mer synlig enn omgivelsene. Litt som å gå i en bakgate i Øst-Berlin før 1989. Bildet står derfor som et bevis for hvor effektivt denne formen grafisk design faktisk er. Du kan derfor tolke bildet som en hyllest til 1920-tallets estetiske forbilder, samtidig som jeg formidler at den perioden er på historiens søppeldynge.

 

Det ligger altså mer i dette bildet enn de to andre. Jeg jobbet også mer med det. Et annet forummedlem var med på båten, og han konsentrerte seg mer om området rundt baren. Derfor valgte jeg å jobbe et annet sted, og denne plakaten ble det motivet jeg tok flest make eksponeringer av. Det vil si at jeg oppfattet motivet her som det viktigste, for jeg tar sjelden mange bilder av hvert motiv. Tankene svirret gjennom hodet mitt som en kraftig bris. Det er ikke uten grunn at jeg har presentert dette bildet sist. De to andre er mer en forrett før dette.

 

Forslaget om å henge de to første mot hverandre på hver sin vegg, isteden for side om side, er godt. Slike kommentarer setter jeg umåtelig stor pris på. Jeg kan ofte få nye tanker om bruksområde når folk forestiller seg hvordan jeg skal presentere bildene mine. I så måte bidrar dere til den kreative prosessen min. Det stiller seg dog annerledes når dette bildet kommer med. Da vil det få en stilig effekt hvis jeg lar de to andre bildene omkranse dette i mindre versjoner. A3 på hovedbildet, A4 på flankene. Hva synes dere om den ideen?

 

Som dere forstår så foretar jeg de tekniske valgene helt bevisst. Har jeg ikke fått til det jeg ønsker å formidle, så viser jeg det ikke frem for dere. Det er likevel ok når noen setter fingeren på tekniske svakheter i bildet. Selv om de ikke har betydning for min mening om bildet, så er det nyttig feedback. Det forteller meg om hvordan et ikke kunstfaglig publikum reagerer på min stil. Andre kan jo også lære noe av de kommentarene. Jeg ønsker jo debatt rundt mine bilder, for det er det viktigste bidraget jeg kan komme med på forumet. Hvis jeg får medlemmene til å tenke seg om før de går videre har jeg lykkes. Da er det ikke så viktig om dere er uenige i min filosofi eller utføring av prosjektet. Andre derimot, kan lære at i vanlig foto skal det være slik og slik, selv om det skulle være en missforståelse av meg og mitt bilde. Jeg blir glad av slik fordi det betyr at jeg er et nyttig verktøy for forumet.

 

Dette ble fryktelig langt. Det er kanskje en oppklaring som jeg bør komme med innimellom. Mange av dere kjenner ikke mine arbeider og min filosofi fra før, og sammenligner meg derfor med "fotografer". Det er jo litt greit at dere vet hvilken filosofi jeg har for å vurdere om et bilde fra meg er vellykket.

 

Det er også helt ok å skrive at min filosofi ikke samsvarer med deres smak. Beauty is in the eye of the beholder. Det er jo også en interessant debatt, selv om den ikke fører noe sted. Siden jeg er glad i absurd teater så passer det meg godt. Det viser i alle fall at jeg rører med noen strenger i dere. Da er jeg fornøyd. Takk for det :wee:

Lenke til kommentar

Artig kontrast til den strenge framstillingen en får av politiske propagandabilder fra etterkrigstiden.

 

"Ein te!" blir regelrett muntert, og i alle fall i den sammenheng det blir brukt.

 

Jeg syns det er flott du tar deg tid til såpass grundige forklaringer. Jeg misforstod deg fullstendig i "Lervig" serien din, men i lys av alt dette kommer jeg neppe til å se etter noe teknisk korekt fra deg mer, med mindre du påpeker det.

 

Snart på tide å leke seg med Crappy Lens utfordringen.

Uff..gruer meg. Å legge ut bilder, dikt, eller noe annet man har brukt kreativiteten til er skummelt. Blir som å blottlegge en liten del av seg selv.

Lenke til kommentar

Må si dette hever seg et par hakk over de to andre i serien, isolert sett - men er veldig med på tanken din om å ha disse samlet i en serie på veggen, da med dette som hovedbilde.

Liker det! Har ikke så spesiellt mye å tilføye enn det som allerede er sagt. Artig å lese dine lange utredelser og tanker bak bilde(ne)

Lenke til kommentar
Var det ikke ei lampe i hjørnet her??? Var jeg SÅ trøtt da jeg så bildet i dag tidlig....??

 

gregor

Det står en lanterne av den løse typen der, så da står det en lampe i hjørnet. Ikke en lampe i tradisjonell forstand, men en spesiell lampe som sjøfolk en gang i tiden brukte. Rød og grønn, vet du.

Lenke til kommentar
Det står en lanterne av den løse typen der, så da står det en lampe i hjørnet. Ikke en lampe i tradisjonell forstand, men en spesiell lampe som sjøfolk en gang i tiden brukte. Rød og grønn, vet du.

 

Da må jeg ha en forferdelig dårlig skjerm på jobb. Her ser jeg faktisk ingen lampe/lanterne, bare en brun flate....

 

gregor

Lenke til kommentar
Hvorfor er det skygger bak ved ovnen, og hvorfor er ovnen med?

Skygger skapes av en lyskilde, og hvorfor skal den ikke være der? Jeg fotograferer verden slik den er. Min litt skrudde verden, i alle fall.

 

Edit: Du har forøvrig rett i at det er en ovn, og ikke en lanterne. Jeg ble faktisk litt villedet av en kommentar, og glemte i farten hva det virkelig var.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Er det en ovn? Hmh...var selv usikker på hva det var pga størrelsen, men siden det ikke er noe røykuttak konkluderte jeg med at det var en litt større lanterne.

Så feil kan en ta :)

Jeg var nok litt ør i hodet av all den brune drikken :innocent:

Synes forøvrig at bildet hadde hatt null verdi uten skygger, og det elementet, som viser seg å være en ovn.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...