Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Barnevernet - tar ifra ungen...


Gjest ersom

Anbefalte innlegg

Gjest Ano Nym

Hei, litt... personlig, og sånt, så skriver som gjest istede.(om det er "sensitivt" nok.)

 

 

Er 15 år og er sammen med ei som er 20+ og hun har en unge..

 

 

Altså, kjæresten min fortalte meg at barneværnet har sagt at de skal ta ifra henne ungen, fordi hun har hatt en vanskelig oppvekst, med foreldre som var alkoholikere, og at hun har vært på fosterhjem.

 

Har virkelig barnevernet lov til å ta ifra henne ungen, på dette grunnlaget?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare for å ha sagt det, det er veldig sjelden det skjer nå om dagen at barnevernet "bare tar" ungen fra noen.

Omsorgsovertagelse er et lovregulert tiltak:

 

§ 4-12. Vedtak om å overta omsorgen for et barn.

 

Vedtak om å overta omsorgen for et barn kan treffes

a)dersom det er alvorlige mangler ved den daglige omsorg som barnet får, eller alvorlige mangler i forhold til den personlige kontakt og trygghet som det trenger etter sin alder og utvikling,

b)dersom foreldrene ikke sørger for at et sykt, funksjonshemmet eller spesielt hjelpetrengende barn får dekket sitt særlige behov for behandling og opplæring,

c)dersom barnet blir mishandlet eller utsatt for andre alvorlige overgrep i hjemmet, eller

d)dersom det er overveiende sannsynlig at barnets helse eller utvikling kan bli alvorlig skadd fordi foreldrene er ute av stand til å ta tilstrekkelig ansvar for barnet

 

Et vedtak etter første ledd kan bare treffes når det er nødvendig ut fra den situasjon barnet befinner seg i. Et slikt vedtak kan derfor ikke treffes dersom det kan skapes tilfredsstillende forhold for barnet ved hjelpetiltak etter § 4-4 eller ved tiltak etter § 4-10 eller § 4-11.

 

Et vedtak etter første ledd skal treffes av fylkesnemnda etter reglene i kapittel 7.

(kilde:www.lovdata.no)

 

Jeg sier det for å være slem eller på annen måte se deg som no annet enn jevnbyrdig samfunnsborger, men du er 15 år gammel, det er rimlig å tro at du ikke har de livserfaringene eller kunnskapen som en trenger for se på denne saken abstrakt eller objektivt.

Barnevernet har sannsynlig et grunnlag for omsorgsovertagelse som er langt større enn det du har observert eller hva mor til barnet har fortalt deg.

Lenke til kommentar
Barnevernet har sannsynlig et grunnlag for omsorgsovertagelse som er langt større enn det du har observert eller hva mor til barnet har fortalt deg.

Tror nok nøkkelen ligger her, ja. Det skal ekstremt mye til før barnevernet kommer inn og tar et barn, uansett hvor gamle foreldrene er.

Lenke til kommentar

Bare det at du som 15-åring er sammen med ei på 20+ vitner om pedofili (ja), og jeg kan også si at dersom et slikt forhold finner sted er det et eller annet svært feil en plass, og derfor også nok en veldig tyngende grunn til at barnevernet vurderer å gå så drastisk til verks. Bare et spørsmål: Hvor gammelt er barnet hennes?

Lenke til kommentar
Bare det at du som 15-åring er sammen med ei på 20+ vitner om pedofili (ja), og jeg kan også si at dersom et slikt forhold finner sted er det et eller annet svært feil en plass, og derfor også nok en veldig tyngende grunn til at barnevernet vurderer å gå så drastisk til verks. Bare et spørsmål: Hvor gammelt er barnet hennes?

Pedofili er en parafili der personen er seksuelt tiltrukket primært eller utelukkende til prepubertale eller peripubertale barn. Tviler litt på at han er prepubertal eller peripubertal...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg jobber i privat barnevern og har aldri hørt om at noen barn har blitt fratatt foreldrene grunnet opphavets "synder".

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Jeg jobber i privat barnevern og har aldri hørt om at noen barn har blitt fratatt foreldrene grunnet opphavets "synder".

Har nok dessverre sett at det blir tatt med i beregningen ved behandling i fylkesnemnd.

Kan komme med et eksempel fra 1998 hvor barnevernet begynner sin saksfremstilling med setningen "XX sin mor er av omstreiferslekt".

 

Jeg kan ikke komme på noe eksempel der de KUN har vektlagt mor/fars foreldre, men det er på det rene at sosialt nettverk og familieforhold har en del å si. Spesielt når vi snakker om folk som får barn i ung alder.

Men som sagt, det er kun en del av et større bilde.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det kan være at saksbehandler "tenker" tanken, men tviler på at slike vurderinger blir værende i sakspapirer. Hvis de virkelig likevel er det så snakker vi vel om advokatmat?

Lenke til kommentar

Kommer i grunn veldig an på hvordan det blir formulert. Det er rimelig å anta at vedkommende har andre ting å slite med også. Det er nå dette med familieforhold og sosialt nettverk blir interresant. Det er mange som sliter med ting, men forskjellen på familie X som får beholde barnet og familie Y som mister det, kan være hvilken støtte BV ser de kan regne med av sitt personlige nettverk. Har man et lite/dårlig nettverk så blir terskelen for omsorgsovertagelse lavere. Det er hvertfall den praksis jeg har lagt merke til. Forøvrig sliter fosterbarn oftere med ting som rusproblemer og psykiske problemer enn andre.

Derfor ser man også at slike saker ofte går i arv og man kan støte på eksempler på familier hvor fire generasjoner har vært under barnevernets omsorg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...